۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

درس هایی که از کشتیرانی 2017 یاد گرفتیم!

2017 در تقویم کشتیرانی سالی بود که درآن بدبینی گسترده رخت سفر بربست و جای خود را به خوش بینی و امیدی داد که همچنان رو به جلو در حرکت است.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۸۴۶
درس هایی که از کشتیرانی 2017 یاد گرفتیم!
به گزارش گروه بین الملل مانا، از یک سو رشد تجارت در همه اقتصادهای عمده جهانی و از طرف دیگر عرضه محدود شناور، چشم انداز روشن تری را برای صنعت کشتیرانی نسبت به هر زمان دیگر پس از بحران مالی جهانی 2008، ترسیم می کند.
این گزارش در ادامه با اشاره اینکه در سال جاری میلادی خوش بینی و امید در میان صنعت کشتیرانی دوباره پدیدار شد، نوشت: روند صعودی و پایدار بازارهای فله خشک در پاییز سال جاری، گواهی می دهد که بنا و شالوده یک بهبود پایدار و ماندنی پی ریزی شده است.
در سال جاری میلادی، حتی برخی از بخش های کوچکتر مانند حمل خودرو نیز روند افزایشی را به نمایش گذاشت، به گونه ای که تجارت دریابرد ماشین شاهد بالاترین رشد طی پنج سال گذشته بود.
دلیل دلگرم کننده برای خوش بین بودن زمانی به وجود می آید که می بینیم اقتصاددان برجسته ای در صنعت کشتیرانی چون مارتین استاپ فورد و بانک سرمایه گذاری مانند Jefferies به این اتفاق نظر رسیدند که هم اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری است.
به عبارتی می توان گفت، سالهای طولانی تاریک صنعت کشتیرانی در حال محو شدن در پشت ابرهای تاریخ هستند.
اما از سوی دیگر، علیرغم اینکه صنعت کشتیرانی شیب صعودی را طی می کند، اما واقعیت این است که بسیاری از سرمایه گذاران، سرمایه گذاری در این بخش را همراه با ریسک بالایی می خوانند، چنین نگاهی مانعی برای افزایش ارزش ها و سدی برای توسعه خواهد بود.
بر طبق گزارش منتشر شده از سوی کلارکسونز، کل ارزش ناوگان جهانی با تعداد 94 هزار و 500 شناور، به 920 میلیارد دلار می رسد، این در حالی  است که سرمایه بازار تکنولوژی Colossus Apple بر گردونه 905 میلیارد دلار می چرخد. مقایسه میزان ارزش و سرمایه صنعت کشتیرانی و تکنولوژی مذکور که تقاضای بازار داغ آمریکا یکی از محرک های اصلی آن بوده است، مبحث تامل برانگیز خواهد بود.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه در این میان بزرگترین داستان متعلق به چین است که همیشه نیز در راه درست حرکت نمی کند، تاکید کرد: مستحکم تر شدن کرسی ریاست شی جین پینگ –رئیس جمهور چین، تجارت فزاینده کالا و محصولات تولیدی را تقویت خواهد کرد، چرا که وی به دنبال رشد حباب اقتصادی چین است. اما از سوی دیگر، رویکرد بسیار متمرکز شده تجارت چالشی را پیش رو مالکان کشتی خارجی قرار می دهد.
بیجینگ به سمت حمایت از شرکت های دولتی تمایل دارد، علاوه بر این علاقه مند است که شناورهای تحت کنترل چین سهم خیلی زیادتری از تجارت کشور را به خود اختصاص دهند، این رویه بدان معنی خواهد بود که منافع حاصل از رشد تجاری مانند گذشته تنها بر سر مالکان کشتی خارجی سرازیر نخواهند شد.
از سوی دیگر، خیز مجدد مالکان کشتی یونان و مجموعه از شرکت های کارگزاری و هم چنین خدمات دهندگانی که آنها را احاطه کردند، یکی از داستان هایی بوده است که طی چند سال اخیر روایت می شود.
پس از سقوط مالی، کشتیرانی یونان جهشی دوباره را تجربه کرده است و با قدرت به جلو حرکت می کند. افزون بر، جایگاه بزرگترین مالک کشتی در جهان با ظرفیت تقریبا 200 میلیون تناژ خالص را نیز از آن خود کرده است.
در سال جاری میلادی، بسیاری از نام آشناهای صنعت کشتیرانی فرصت افت ارزش شناور را غنیمت شمرده و شروع به بازسازی ناوگان و ورود به بخش های جدید کردند.
بر طبق یک برآورد،عقب گرد بانک های قدیمی کشتیرانی اروپایی پس از مواجهه با ضررهای وام و محدودیت های سرمایه ای صنعت کشتیرانی، کاهش 30 میلیارد دلاری فاینانس را در صنعت مذکور به همراه داشته است. این مسئله را قطعا و بدون شک می توان دلیلی برای دریافت نسبتا پایین میزان سفارش ساخت شناور از سوی کشتی سازی ها علیرغم افت ملموس قیمت ساخت، دانست. 
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: مالکان کشتی به جای برداشت ناچیز از بانکها دست خود را به سمت منابع دیگر مانند اوراق، اعتبار صادرات، لیزینگ و سهام هم دولتی و خصوصی، دراز کرده اند. اما، این منابع فقط به روی شرکت های بزرگتر با سوابق اعتباری بهتر گشوده است.
نکته مهم دیگر بحث دیجیتالی شدن است، وقتی دیجیتالی شدن را بر روی پاورپوینت توضیح می دهیم، روندی عالی و بسیار جذاب به نظر می رسد، اما زمانی که قرار است به مرحله اجرا در بیاید، کاری سخت و دشوار قلمداد می شود.
در سال جاری میلادی، به موازات تکنولوژی بلاک چین، دیجیتالی شدن نیز یکی از واژه های باب روز بوده است، تهدیدها و فرصت های ناشی از جهان دیجیتالی بخش غالب طرح های آینده خواهند بود. 
لازم به ذکر است، تغییر دیجیتالی همیشه یک چالش به ویژه در تجارت دارایی حمل و نقل فیزیکی مانند کشتیرانی بوده است، اما مشتریان و شرکای تجاری در صنعت نیاز دارند تا اعتماد را در خود پرورش دهند، اعتمادی که به آنها می گوید هر گونه سازماندهی مجدد موفقیت را به همراه خواهد داشت. نتیجه این اعتماد، قایل شدن اهمیت وارزش بیشتری برای این تکامل عملی خواهد بود.
این گزارش در پایان به نقل از استاپ فورد نوشت: به جای اینکه با تلاش برای رویاهای خیلی جاه طلبانه که با شکست همراه است، خود را ناامید و دلسرده بسازیم، بهتر است گامی را برداریم و اقدامی را انجام بدهیم که لااقل بتواند نتایجی را برای تجارت نیز به ارمغان آورد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار