۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

اعلام آلودگی میکروبی در اکثر شناگاه های هرمزگان

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از شناسایی چهار شناگاه آلوده در شهرستان بندرعباس از مجموع پنج شناگاه فعال در هرمزگان خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۷۹۶
اعلام آلودگی میکروبی در اکثر شناگاه های هرمزگان
ضیاء الدین الماسی در گفتگو با خبرنگار مانا درباره پایش های میکروبی صورت گرفته در استان هرمزگان گفت: از مجموع پنج شناگاه فعال در استان هرمزگان که تمام آنها در بندر عباس واقع شده اند، تنها یک شناگاه فاقد آلودگی بود.
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: طی پایش های صورت گرفته در شناگاه ساحل پارک کپشکن از 9 مرحله نمونه برداری میکروبی، هشت مرحله کلیفرم گوارشی و شش مرحله آنتروکوک روده ای بیش از حد مجاز بود.
الماسی همچنین به پایش شناگاه ساحل مشرف به پلاژ بانوان اشاره کرد و گفت: کلیفرم گوارشی در هشت مرحله و آنتروکوک روده ای در دو مرحله پایش در این شناگاه بیش از حد مجاز بود که این امر باعث شد تا این شناگاه به عنوان یک شناگاه آلوده معرفی شود.
وی بیان داشت: علاوه بر این، پایش های انجام شده در شناگاه محله خواجه عطا نشان داد که در شش مرحله از پایش های انجام شده آنترو کوک بیش از حد مجاز بوده است.
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: اسکله شیلات نسبتا مناسب و شناگاه پارک غدیر مناسب برای شنا اعلام شدند.
وی در ادامه درباره وضعیت کیفی شناگاه های استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: از تعداد پنج شناگاه این استان، چهار شناگاه برای شنا مناسب و فاقد آلودگی اعلام شدند.
الماسی تصریح کرد: شناگاه ساحل هفت تیر واقع در چابهار به دلیل عدم مدیریت پسماندها و پساب ها به عنوان شناگاه نسبتاً نامناسب برای شناکردن اعلام شده است.
این مقام مسئول در معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به انجام پایش میکروبی در شناگاه های غیررسمی استان های بوشهر و خوزستان از سوی کارشناسان محیط زیست دریایی اشاره کرد و بیان داشت: اطلاعات پایش شناگاه های این استان ها هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است.
وی درباره  انجام پایش های میکروبی در شناگاه های استان خوزستان گفت: البته اکثر سواحل استان خوزستان گلی است و امکان شنا ندارد با این وجود کارشناسان محیط زیست دریایی در مناطقی که مردم بیشتر برای شنا مراجعه می کنند، پایش های میکروبی را انجام می دهند.
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، در ادامه خاطرنشان ساخت: پایش میکروبی شناگاه های شمال و جنوب کشور طی دو سال گذشته از مجموع 135 شناگاه کشور در 42 شناگاه از سوی کارشناسان محیط زیست دریایی استان های ساحلی انجام شده است.
وی با تاکید بر ضرورت شناسایی هر چه سریعتر شناگاه های آلوده به میکروب، خاطرنشان ساخت: به این ترتیب کنترل بیشتری بر سواحل آلوده به میکروب از سوی محیط زیست ایجاد خواهد شد و از شنای گردشگران در این امکان جلوگیری به عمل خواهد آمد.
الماسی با اشاره به اینکه پایش آلودگی های میکروبی سواحل کشور چند سالی است که به صورت سالیانه انجام می شود، گفت: سواحل شمالی آلودگی میکروبی به مراتب بیشتری در مقایسه با سواحل جنوبی دارند که دلیل این امر به میزان شوری آب، رطوبت و تابش نور خورشید مربوط می شود. 
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برخی فعالیت های انسانی اعم از صنعتی و کشاورزی سبب آلوده شدن شناگاه ها شده که از این رو مکان یابی جدید آنها با همکاری وزارت کشور در حال انجام است. 
وی یادآور شد: همچنین برخی آلودگی‌های دریایی با منشا فعالیت‌های نفتی، فلزات سنگین، آلودگی‌های ناشی از پساب‌های انسانی و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی باعث آلودگی شناگاه ها به ویژه در نوار ساحلی شمال کشور شده است. 
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، به آغاز پروژه نصب پرچم های زرد و آبی در شناگاه های کشور اشاره کرد و گفت: این امر اقدامی مهم در راستای معرفی شناگاه های سالم به مردم محسوب می شود که امید است هر چه سریعتر تمام شناگاه های کشور تکمیل شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار