۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰

تلألو امید در چشم انداز بازار فله خشک 2018

لویدزلیست در تحلیل چشم انداز بازار فله خشک 2018 نوشت: نشانه های در بازار دیده می شود که نویدبخش درآمد بهتر و بازسازی توازن عرضه و تقاضا است.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۷۹۲
تلألو امید در چشم انداز بازار فله خشک 2018
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست در تحلیل چشم انداز بازار فله خشک 2018 نوشت: سرازیر شدن سیل وار شناورها به بازار بدان معنی بوده است که مالکان فله خشک سال های پرمشقت و دشواری را به همراه نرخ کرایه حمل پایین تجربه کرده اند، اما به لطف اینکه بازار تقاضای شناور جان دوباره به خود گرفته، انگار قاصدک خوش خبر دوباره در حوالی بازار فله خشک شروع به پرواز کرده است.
این گزارش ادامه داد: عوامل متعددی سبب روشن شدن فروغ امید در دل مالکان شده است، از جمله اینکه تجارت در بخش فله خشک پا را فراتر از نرخ رشد اقتصاد جهانی گذاشت، رشد خالص ناوگان فله خشک به پایین ترین سطح طی 13 سال گذشته رسید و شاخص بالتیک نیز در بالاترین سطح طی سه سال گذشته بسته شد.
اگر صنعت کشتیرانی خوش شانس باشد و عواملی را که ذکر شد، یک روند بخوانیم، می توان انتظار داشت بازار فله خشک در سال 2018 درآمد بهتر و بازسازی توازن عرضه و تقاضا را به نمایش گذارد.
نظرسنجی انجام گرفته از سوی لویدزلیست نشان می دهد، اتفاق نظر تحلیلگران بر این است که نرخ کرایه حمل در سال 2018 بالاتر از هزینه های عملیاتی قرار خواهد گرفت. ناگفته نماند، برای مالکانی که طی چند سال گذشته بر روی کشتی های کوچک سرمایه گذاری کرده اند، اکنون زمان آن رسیده است که منافع حاصله از هزینه های پایین کسب مالکیت را برداشت کنند.
 
 
سال سگ چینی 
چین یک عامل تصمیم گیری برای بازار فله خشک به شمار می آید. 
زمانی که سیاست های بیجینگ برای تغییر چین به یک اقتصاد با کربن پایین به همراه سوخت پاکیزه تر و هم چنین مهار تولید فولاد از ماه نوامبر سال جاری میلادی تا ماه مارس سال 2018 را در ذهن مرور می کنیم، می توان گفت برای سال آینده که بر طبق طالع نمای چینی سال سگ نامیده می شود، چشم انداز روشنی را برای تقاضای چینی نمی توان متصور بود.
اگرچه بر روی صفحه کاغذ، اجرای این گونه سیاست ها واقدامات برای واردات سنگ آهن و ذغال سنگ خبرهای بد و ناامید کننده ای هستند، اما از سوی دیگر می توان انگشت اشاره را به سمت تقاضای بیشتر از سوی چین برای واردات با کیفیت بالای این دو نوع کارگو جهت تغذیه صنعت غول پیکر فولاد کشور نیز برد.
"Khalid Hashim" مدیر اجرایی کشتیرانی Precious تایلند معتقد است، بسته شدن معادن سنگ آهن و ذغال سنگ داخلی در میان تلاش برای سرکوب آلودگی در چین مستلزم جایگزینی سنگ آهن مرغوب از برزیل و استرالیا و هم چنین ذغال سنگ با کیفیت بالاتر از استرالیا، آمریکا، آفریقای جنوبی، کلمبیا ودیگر صادرکنندگان از چین خواهد بود.
عامل اصلی در رشد تن مایل، افزایش در میزان عرضه سنگ آهن برزیل است که انتظار می رود با عملیاتی شدن کامل پروژه S 11D معدن Vale این کشور تحقق یابد. علاوه بر این، پتانسیل دوباره بازگشایی معدن سنگ آهن Samarco برزیل نیز که به دلیل انفجار مرگبار بسته شده بود، وجود دارد. 
در ادامه این گزارش آمده است: معدن کار برزیلی به دنبال کسب اجازه از مقامات بندر چینی برای دوبرابر کردن میزان تولید سنگ آهن و رساندن آن به 46 میلیون تن در سال آینده چین است، روندی که حکایت از تقاضای فزاینده برای تجارت در مسیر طولانی و افزایش تن مایل دارد.
بر اساس پیش بینی کلارکسونز، در مجموع، تقاضای تن مایل مربوط به سنگ آهن در حدود هشت میلیارد و 600 میلیون تن در سال آینده خواهد بود که نسبت به هشت میلیارد و 300 میلیون تن سال جاری میلادی، رشد را نشان می دهد.
لازم به ذکر است: طرح ابتکاری یک کمربند یک جاده شی جین پینگ رئیس جمهور چین که هدف ساخت بنادر جدید، جاده ها، راه آهن، نیروگاه ها و خطوط لوله هم راستا با جاده ابریشم دریایی قدیم در سراسر آسیا و اروپا را تعقیب می کند، مستلزم جابه جایی میزان عظیمی از کارگوهایی مانند سیمان، فولاد و چوب از طریق کشتی های فله خشک در مسیرهای طولانی خواهد بود.
 
نگاه جذاب 
با توجه به اینکه ظاهراً بازار به دنبال رشد دو یا سه درصد تقاضا در سال 2018، شاهد کسب درآمد بیشتر خواهد بود، بخش عرضه حتی جذاب تر به نظر خواهد رسید.
انتظار برخی از تحلیلگران بر این است، با توجه به اینکه موجی از اوراق سبب خروج کشتی های سن دار از ناوگان جهانی فله خشک خواهد شد، ناوگان مذکور رشد کمتر از یک درصد یا به عبارتی 819 میلیون DWT را در سال 2018 تجربه خواهد کرد.
شرکت کارگزاری Banchero Costa ایتالیا پیش بینی کرد، به دنبال قوانین تنظیمی زیست محیطی و بهبود احتمالی نرخ سوخت، فشار بیشتری بر روی کشتی های قدیمی تر و با سوخت کم کارآمدتر وارد خواهد آمد، چنانچه فعالیت اوراق طی دو سال آینده بهبود را تجربه خواهد کرد. افزون بر این، میزان تحویل شناورها در سال 2018 خیلی کمتر خواهد بود، شاید در حدود 50 درصد افت از لحاظ DWT را به همراه داشته باشد.
با این وجود، "پتر سند" تحلیل گر ارشد بیمکو با اشاره به اینکه سرعت پایین همچنان یک دغدغه به شمار می آید، نوشت: تاثیر رشد پایین تر ناوگان می تواند به آسانی از دست برود، اگر سرعت کشتیرانی افزایش پیدا کند.
Basil Karatzas" مدیر اجرایی مشاوران دریایی Karatzas هشدار داد: فاینانس کشتیرانی در این برهه زمانی و درآینده نزدیک یک نقش حیاتی را در صنعت به همراه خواهد شد.
وی در ادامه افزود: نبود فاینانس بازار را در کنترل نگه می دارد، اما هر گونه منابع جدید فاینانس می تواند بازار را از کنترل درآورد و منجر به افزایش ظرفیت تناژ شود. افزون بر این، تعداد زیادی کشتی سازی بیکار وجود دارند که برای دریافت سفارش های جدید التماس می کنند.  از این رو، ارائه پیشنهاد پایین تر قیمت از سوی کشتی سازی ها به همراه بازار نرخ کرایه حمل داغ تر، می تواند منجر به یک موج جدید از سفارش ساخت و بروز فاز دیگری از بازار ظرفیت مازاد شود.
 
کوچک اما قدرتمند
وضعیت بازار فله برهای کیپ سایز و نیوکاسل ماکس در معرض ریسک بیشتری نسبت به بقیه شناورها قرار دارد، چرا که فله برهای مذکور به شدت متکی به تجارتهای چینی هستند، در حالی که بخش های دیگر نقش کاتالیزور برای بهبود نرخ کرایه حمل در سال آینده را ایفا خواهند کرد. افزون بر این، هندی سایزهای مدرن و شناورهای آلتراماکس بیشترین انعطاف پذیری نسبت به تجارت را از خود نشان می دهند، از سوی دیگر، فله بر پاناماکس می تواند از افزایش محموله های غلات نیز نفع ببرد.
نظرسنجی درآمد از سوی لویدزلیست نشان می دهد، فله برهای پاناماکس شاهد بیشترین رشد در نرخ کرایه حمل در سال 2018 باشند، به طوری که روند افزایشی 14.9 درصد را به نمایش گذارد. جایگاه بعدی رشد درآمد به ترتیب به سوپراماکس و هندی سایز با 11.2 و 10.3 درصد  تعلق خواهد داشت. افزون بر این، فله بر کیپ سایز با رشد درآمد پیش بینی شده 8.4 درصد، در پایین ترین سطح قرار دارد.
بازار غلات و فله بر جزیی که در سال 2017 به طور چشم گیری بهبود پیدا کرد، در طالع مالکان فله بر پاناماکس و سوپراماکس در سال 2018، نقش مهمی را ایفا می کند.
تقاضای قوی برای غلات و سویا نشئت گرفته از رشد قوی جمعیت و بهبود استاندارد زندگی در سراسر آسیا و خاورمیانه است، به طوری که مقتضیات غذا و خوراک حیوانی عمدتاً از آمریکا، استرالیا، اکراین و روسیه تأمین می شود. 
افزون بر این، تقاضای قوی گندم در خاورمیانه، آفریقا و آسیا، منجر به رشد چشم گیر ده درصد صادرات غلات از آمریکا در سال 2017 شد. انتظار می رود تقاضای بیشتری را در سال 2018 شاهد باشیم که تاثیر مثبتی بر روی افزایش تن مایل نیز به همراه خواهد داشت.
 
برچسب ها: فله خشک
ارسال نظرات
آخرین اخبار