۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
وزیر راه و شهرسازی:

بنادر هوشمند نیاز بخش دریا و بندر است

وزیر راه و شهرسازی گفت: بندر هوشمند خواسته فعالان بنادر و صنعت دریانوردی است.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۷۷۷۶۷
بنادر هوشمند نیاز بخش دریا و بندر استبه گزارش خبرنگار مانا عباس آخوندی که در مراسم روز ملی حمل و نقل سخن می گفت با بیان اینکه خوشبختانه تحرک خوبی در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی صورت گرفته است، اظهار داشت: صنعت حمل و نقل دریایی بسیار مهم است و نباید ذیل امور دیگر فراموش شود.
وی افزود: باید در بخش دریایی توان رقابتی در سطح جهانی را کسب کنیم چرا که بازی حمل و نقل دریایی جهانی است و نمی توان در سطح ملی به این حوزه را محدود کرد.
آخوندی با اشاره به اهمیت هوشمند سازی بنادر، تجهیزات، ایمنی، عملکرد روان و آسان سخت افزاری و نرم افزاری و مقررات خاطر نشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی باید ثابت کند قدرت رقابت با بنادر جنوبی خلیج فارس را دارد در غیر اینصورت با مشکل جدی روبرو می شویم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر چه ما ایرانیان نسبت به ژئوپولتیک کشور افتخار می‌کنیم اما تکیه بر مزیت های نسبی کافی نیست و باید بر مزیت های رقابتی تکیه کرد.
آخوندی با تاکید بر اینکه بندر هوشمند خواسته همه فعالان صنعت دریایی و بندری است، تصریح کرد: امید داریم با تفاهم نامه ها و قرارداد اپراتوری بندر شهید رجایی و توسعه فازهایی بنادر شهید رجایی، شهید بهشتی چابهار و بنادر شمالی، شاهد ایجاد بندر هوشمند در کشور باشیم.
وی تجهیز بنادر کشور به زیرساخت های ریلی بسیار مهم دانست و گفت: در بندر هامبورگ آلمان ۳۲۰ کیلومتر ریل اجرایی شده که امکان بارگیری ۱۶ قطار در آن وجود دارد و سیستم کنترل ریلی این بندر کاملا مستقل از خطوط اصلی راه آهن آلمان است.
آخوندی افزود: اگر چه سرمایه‌گذاری گسترده ای در بنادر شهید رجایی، چابهار و امام خمینی(ره) انجام شده اما آنچه در حوزه حمل کالا در ایران مهم است حمل و نقل ترکیبی دریایی و ریلی است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت ارائه یک برنامه زمانبندی روشن از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ایجاد ریل بندر خاطر نشان کرد: حمل مستقیم کانتینر از کشتی به خط ریل باید یکی از اصول این برنامه ریزی باشد.
وی بهره برداری تجاری از سرمایه گذاری های صورت گرفته را مهمترین بخش از برنامه ریزی های توسعه بنادر دانست و افزود: رویکرد تجاری می‌تواند زنجیره گسترده ای از بازاریابی، انعطاف در تعرفه ها، اتصال به سایر شقوق حمل و نقل و... باشد.
آخوندی نگاه به زنجیره لجستیک و رقابتی بودن قیمت های حمل و نقلی را هم ارزیابی کرد و گفت: در زمینه ترانزیت کالای هند از ایران به افغانستان دریافتیم که با مسائل و مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم و باید برای کریدورها، مدیر کریدور انتخاب کنیم تا گره ها گشوده شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه مهمترین خطا این است که بنادر را تنها سکویی برای تخلیه و بارگیری بدانیم خاطر نشان کرد: اگر شهر بندری آبادی از بنادر پشتیبانی نکند منافع سازمان بنادر و دریانوردی صدمه می بیند.
آخوندی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای اجرایی شدن یکپارچگی در حوزه حمل و نقل اظهار داشت: امید این است که هر سال در این زمینه گامی به پیش برداریم و شعار حمل و نقل چند وجهی و بندر هوشمند به منصه ظهور برسد.
لازم به توضیح است مراسم روز ملی حمل و نقل در محل هتل همای تهران در حال برگزاری است.
برچسب ها: بنادر هوشمندسازی
ارسال نظرات
آخرین اخبار