۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶

35صیاد ربوده شده اسیر دولت مرکزی سومالی نیستند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی چابهار و کنارک گفت: 35صیاد لنج‌های ناخدا رحمتی و جلیل بخش که به تازگی اسیر شده اند دربند گروه‌های مختلف دزدان دریایی سومالی هستند.
نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۷۷۶۸۹
35صیاد ربوده شده اسیر دولت مرکزی سومالی نیستند

علیم افشار در گفت‌وگو با خبرنگار مانا در چابهار اظهار داشت: 35 صیادی که از مهر ماه سال جاری ربوده شده اند در بند دولت مرکزی سومالی که مورد تایید سازمان ملل است، نیستند.
وی افزود: پس از تحقیقات به عمل آمده متوجه شدیم 17 صیاد لنج ناخدای مرحوم حیدر رحمتی و 20 صیاد لنج ناخدا جلیل رحیم بخش اسیر دزدان دریایی سومالی هستند که هرکدام در قسمت‌های مختلف کشور جنگ‌زده سومالی اقدام به تشکیل دولت و منطقه خودمختارکرده‌اند.
به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی چابهار و کنارک آزادی صیادان دشوار است چراکه اولا نمی‌دانیم دقیقا صیادان اسیر کدام گروه از دزدان هستند و ثانیا نمی‌توان به طور مستقیم با آن‌ها مذاکره کرد و باید با واسطه موضوع را حل کنیم .
افشار با اشاره به وضعیت ملوان زخمی شده لنج ناخدا حیدر رحمتی تاکید کرد: پس از تیراندازی به لنج ناخدا رحمتی یکی از ملوانان لنج زخمی و ناخدا نیز شهید شد؛ هر چند با پیگیری واسطه‌ها پیکر ناخدا رحمتی به ایران تحویل داده شد اما از سرنوشت ملوان زخمی شده اطلاعی نداریم.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی تصریح کرد: این صیادانی که جدیدا اسیر شده اند درحالی دارای وضعیتی ناملعوم هستند که ما هنوز نتوانسته‌ایم هشت صیادی که از دو سال گذشته  تاکنون اسیر هستند را نجات دهیم.
به گفته افشار خانواده‌های صیادان در بند به شدت آسیب پذیر هستند و بسیاری از آن‌ها پس از اسیری مردان خانواده به تکدی‌گری روی آورده‌اند و وعده‌های مبنی بر کمک به آن‌ها هنوز عملی نشده است.
به گزارش خبرنگار مانا مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی چابهار و کنارک درحالی از ربوده شدن لنج ها از سوی دزدان خبر می‌دهد که مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان پیشتر در گفت‌گو با مانا انتشار اخبارغیر رسمی از سوی برخی از افراد مبنی بر دزدیده شدن لنج ناخدا رحمتی به دست دزدان دریایی کاملا بی‌اساس دانسته و گفته بود: این لنج در بند دولت مرکزی سومالی است.
هدایت الله میرمرادزهی همچنین با اشاره به برخی اخبار مبنی بر ربوده شدن لنج همراه ناخدا گفته بود: اخبار موثق و تایید شده‌ای مبنی بر ربوده شدن لنج ناخدا رحیم بخش با 20سرنشین که همراه لنج ناخدا رحمتی بوده، نداریم.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار