۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴

توصیفی از عمق نگاه کلارکسونز به بازار تانکر

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، زوایای مختلف بازار تانکرها را مورد موشکافی دقیق قرار داد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۶۰۷
توصیفی از عمق نگاه کلارکسونز به بازار تانکر
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز ذره بین خود را به سمت بازار تانکر برد و با موشکافی دقیق زوایای مختلف این بازار نوشت: 
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، علیرغم رشد قوی تقاضا در بخش نفت خام وتانکرحمل مشتقات نفتی، بدنه بازار تانکر به طور چشم گیری به تحلیل رفته است. ظرفیت مازاد نیز سایه سنگین خود را در طول سال بر بازار افکنده است، به طوری که شاهد افت درآمد در مقایسه با سال گذشته هستیم. اما با این وجود، درآمد بازار تانکر حمل نفت خام در ماه اکتبر سال جاری میلادی تا حدی افزایش را تجربه کرد، افزون بر این در ماه اکتبر سال جاری میلادی درآمد نفتکش های غول پیکر نیز با رشد صعودی دوبرابری نسبت به ماه گذشته، به 21 میلیون و 430 هزار دلار در روز رسید.
این گزارش ادامه داد: انتظار میرود، تقاضای تانکر نفت خام در کل سال جاری میلادی از لحاظ DWT با روند افزایشی 4.9 درصدی همراه باشد. اگرچه به دنبال کاهش تولید نفت اوپک پیش بینی می شود، صادرات نفت از خاورمیانه با روند کاهشی همراه باشد، اما از سوی دیگر، افزایش طول مسافت سفر دریایی یا تن مایل سبب رشد پایدار در تقاضا از لحاظ DWT خواهد شد.
افزون بر این، رشد 4.9 درصدی تقاضای تانکر از لحاظ DWT برای سال آینده نیز پیش بینی شده است، صادرات خاورمیانه نیز کمی افزایش را تجربه خواهد کرد.
به دنبال میزان بالای تحویل شناورها در سال جاری میلادی، انتظار می رود ناوگان تانکر نفت خام رشد 6.2 درصد ظرفیت را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، برای سال آینده، رشد 3.8 درصد پیش بینی شده است، رقمی که بهبود تدریجی در ایجاد توازن در بازار امید می دهد.
در ادامه این گزارش آمده است: انتظار می رود در سایه افزایش صادرات آمریکا و خاورمیانه، تقاضای بازار تانکر حمل مشتقات نفتی رشد 3.5 درصد را در کل سال جاری میلادی به نمایش گذارد.
پیش بینی می شود، سال جاری میلادی شاهد رشد 4.3 درصدی ناوگان تانکر حمل مشتقات نفتی باشیم. از سوی دیگر، عرضه و تقاضا در سال آینده روند بهبود را در پیش گیرد، به طوری که از شتاب رشد عرضه کاسته و به 2.4 درصد در سال آینده تقلیل خواهد یافت.
بازار نفتکش های غول پیکر در ماه اکتبر به طور چشم گیری روند پایدار را تجربه کرد، در حالی که پیش از این، برای پنج ماه متوالی، درآمد این شناور شیب نزولی را به نمایش گذاشته بود.
در ماه اکتبر سال جاری میلادی، درآمد بازار تانکر سوئزماکس با رسیدن به 18 هزار و 748 دلار در روز، رشد 56 درصدی را نسبت به ماه گذشته نشان داد. از ابتدای سال جاری میلادی، میانگین درآمد تانکر سوئزماکس 15 هزار و 676 دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، روند کاهشی 40 درصدی را به نمایش می گذارد. در مجموع، رشد قوی ناوگان تاثیر چشم گیری بر روی بازار تانکر سوئزماکس در سال جاری میلادی را به همراه داشته است.
پیش بینی می شود، در کل سال جاری میلادی ظرفیت نه میلیون و 200 هزار DWT به ناوگان تانکر سوئزماکس تحویل داده شود، در نتیجه ناوگان نفت خام فعال رشد 9.5 درصد را تجربه خواهد کرد. اما از سوی دیگر، این رشد در سال آینده به چهار درصد یا به عبارت دیگر، پنج میلیون و 400 هزار DWT کاهش خواهد یافت، چرا که میزان تحویل شناور به طور چشم گیری روند کاهشی را به همراه خواهد داشت.
در ماه اکتبر سال جاری میلادی، درآمد تانکر افراماکس با رسیدن به 19 هزار و 614 دلار در روز، رشد 51 درصدی را نسبت به ماه گذشته به نمایش گذاشت. علیرغم بهبود اخیر، میانگین درآمد در ده ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به 14 هزار و 340 دلار در روز، افت 34 درصدی سال به سال را نشان داد.
این گزارش در پایان نوشت: افزون بر این، پیش بینی می شود در سال جاری میلادی و در سایه افزایش تجارت درون آسیایی به همراه افزایش تجارت در مسیرهای از سراسر مدیترانه، تقاضای بازار تانکر افراماکس از لحاظ DWT رشد دو درصدی را به همراه داشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار