۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

نگاه پر امید مالکان به بازار تانکر

مالکان تانکر نفت خام نسبت به درآمد این شناور در سال آینده خوش بین هستند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۵۷۳
نگاه پر امید مالکان به بازار تانکر
به گزارش گروه بین الملل مانا مالکان تانکر معتقدند، علیرغم اینکه نرخ کرایه حمل تانکرهای نفت خام در این روزهای زمستان تعریفی ندارد، اما سرعت مناسب اوراق و استمرار افت انباشته جهانی نفت به بهبود توازن عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد، بر این اساس، طالع روشنی را می توان برای نرخ کرایه حمل در سال آینده متصور بود.
در هم اندیشی Nordea Markets، "پدی روجرز" مدیرعامل شرکت کشتیرانی بین المللی بلژیک Euronav تاکید داشت، ریشه پریشانی و آشفتگی بازار را باید در ناوگان خیلی بزرگ (عرضه زیاد) و در عین حال خیلی جوان تجارت جهانی جستجو کرد، اما اگر اوراق کشتی به اندازه کافی باشد، ظرفیت مازاد در سال آینده با روند کاهشی رو به رو خواهد شد.
این گزارش ادامه داد: به دنبال افزایش قیمت اوراق، سرعت فعالیت این صنعت در سال جاری میلادی افزایش یافته است، داده های لویدزلیست نیز نشان می دهد، 32 فروند تانکر از ابتدای سال جاری تاکنون اوراق شده اند که درمقایسه با تعداد تانکرهای اوراق شده سال های 2016 و 2015که در حدود 9 الی ده فروند بود، حکایت از روند بهبود قابل ملاحظه ای دارد.
برخی از تحلیلگران پیش بینی کرده اند، قوانین جدید در کنترل آب توازن و محدودیت های سولفور بانکرینگ، کشتی های سن دار بیشتری را روانه یاردهای اوراق در سال های 2018 و 2019 خواهد ساخت.
روجرز در ادامه افزود: در حال حاضر، 35 الی 40 فروند شناورمازاد وجود دارد که با توجه به رشد قوی تقاضای نفت و ایجاد سفرهای طولانی از آمریکا به آسیا، مغلوب کردن این رقم بسیار دشوار به نظر نمی رسد. "ترایگ وی موندی" مدیرعامل شرکت Double Hull Tankers DHT مستقر در برمودا در مورد زمان بهبود نظری نداد، اما در عین حال معتقد است، به دنبال افت موجودی نفت خام، صدای پای جهش دوباره در بازار تانکر از فاصله ای نزدیک تر به گوش میرسد.
درادامه این گزارش آمده است: انباشته نفت خام تجاری سازمان توسعه و همکاری اوپک در ماه سپتامبر سال جاری میلادی بر روی یک میلیارد و 500 میلیون بشکه ایستاد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت هشت میلیون بشکه ای را نشان می دهد، اما با این وجود، 129 میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله است.
موندی در ادامه خاطر نشان ساخت: زمانی که سطح سیاهه نفت خام به حد طبیعی برسد، پالایشگاهها در سراسر جهان نیاز به دوباره پر کردن انباشته ها خواهند داشت، به طوری که تقاضا برای تانکرها افزایش خواهد یافت.
دیدگاه های مذکور تقریبا هم راستا با نظرسنجی تحلیلگران لویدزلیست پیرامون پیش بینی درآمد سالانه قرار دارد، بر اساس این نظر سنجی، پیش بینی می شود، درآمد نفتکش های غول پیکر از 24 هزار و 48 دلار در روز در سال جاری میلادی به 26 هزار و 240 دلار در سال آینده افزایش یابد.
در این پیش بینی هم چنین آمده است، درآمد تانکرهای سوئزماکس از 15 هزار و 968 دلار در سال جاری میلادی به 19 هزار و 12 دلار در سال آینده و تانکرهای افراماکس از 13 هزار و 182 دلار در سال جاری میلادی به 15 هزار و 648 دلار در سال آینده، رشد خواهد کرد.
روجرز از مالکان و سرمایه گذاران خواست برای اینکه به دنبال کاهش اخیر، دیگر شاهد افزایش اندازه سفارش های جدید نباشیم، میزان سفارش های جدید را محدود کنند، اقدامی که مسیر را برای بهبود پایدار نرخ کرایه حمل در پایان این دهه، هموار خواهد ساخت.
وی در پایان هم چنین مالکان را به دوری از ECAs که به دنبال تقویت ساخت کشتی در راستای حمایت از صنایع کشتی سازی، فرا خواند و افزود: ECAs با این گونه اقدامات که منجر به ظرفیت مازاد مستمر خواهد شد، این صنعت را نابود خواهند ساخت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار