۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
مانا از مدیران بنادر می پرسد:

بندر چابهار؛ رقیب یا شریک

فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که از سوی دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده است، فصل تازه ای را در فعالیت های بندری کشور با گشایش نخستین بندر اقیانوسی کشور آغاز می کند.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۷۵۶۶
بندر چابهار؛ رقیب یا شریک
در این میان برخی کارشناسان، این بندر را که در بیرون از تنگه هرمز قرار دارد از هم اینک به عنوان رقیب بنادر دیگر جنوب کشور می دانند. بر این اساس مانا بر آن شد تا در حاشیه مراسم افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار نظر برخی از مهمترین مدیران بنادر و دریانوردی کشور را در این زمینه جویا شود.  
بندر چابهار رقیب بندر شهید رجایی نیست
مدیر اداره بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بندر شهید بهشتی چابهار را رقیب بندر شهید رجایی نمی دانیم.
اله مراد عفیفی پور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بازار هدف ترانزیتی بنادر شهید بهشتی کشورهای حاشیه شرقی دریای خزر و شرق کشور است بنابراین ما هیچوقت این بندر را رقیبی نمی دانیم که بتواند سهمی از بندر شهید رجایی را به خود اختصاص دهد.
وی که در حاشیه مراسم افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار سخن می گفت درباره این بندر افزود: بندر شهید بهشتی سهم ترانزیتی تازه ای را برای بنادر کشور جذب خواهد کرد.
عفیفی پور با اشاره به ظرفیت های تازه ای که بندر شهید بهشتی در بخش ترانشیپ ایجاد می کند، خاطر نشان کرد: بنادر شهید بهشتی و شهید رجایی می توانند در این زمینه مشارکت خوب و موثری داشته باشند.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی هرمزگان یکی دیگر از کارکردهای مشارکتی دو بندر شهید بهشتی و رجایی را در جذب سرمایه گذاران دانست و تصریح کرد: با راه اندازی بندر شهید بهشتی بستری فراهم می شود تا سرمایه گذران در بخش ترانشیپ بین این دو بندر دست به سرمایه گذاری بزنند که این امر سبب رونق هر چه بیشتر فعالیت این دو بندر خواهد شد.

اجلاس مشترک بین بنادر را تشکیل می دهیم
مدیر بنادر و دریانوردی خوزستان با اعلام اینکه سیاستگذاری سازمان بنادر و دریانوردی برای تمام بنادر کشور یکسان و در جهت رونق و توسعه است، گفت: بندر شهید بهشتی چابهار ضمن تقویت کریدور جنوب به شمال تاثیر بسیار خوبی بر بازار حمل و نقلی منطقه خواهد داشت.
عادل دریس با اشاره به بازار بزرگ غلات صادراتی کشورهای حوزه CIS بویژه کشور قرقیزستان به شرق آفریقا خاطر نشان کرد: این بازار فرصت مناسبی است که از طریق آن بنادر شمالی و جنوبی کشور بویژه بنادر امیرآباد، امام خمینی(ره) شهید رجایی و شهید بهشتی چابهار در همکاری با یکدیگر رونقی مضاعف بگیرند.
وی این موضوع مهم را زمینه ای برای تشکیل نخستین اجلاس مشترک بین مدیران بنادر امیرآباد، خوزستان، هرمزگان و چابهار در آینده ای نزدیک در بندر امیرآباد اعلام کرد و تصریح کرد: در این جلسات مشترک به مطالعه و بررسی هر چه بیشتر جذب بازار بزرگ غلات صادراتی حوزه CIS به بنادر کشور و ایجاد هماهنگی های لازم در این زمینه خواهیم پرداخت.
 بندر چابهار بنادر شمالی را تغذیه خواهد کرد
مدیر بندر امیرآباد بندر شهید بهشتی چابهار را یکی از حلقه های مهم ترانزیتی برای تغذیه بنادر شمالی کشور و به تبع آن بازار کشورهای حوزه CIS دانست و گفت: با توجه به عمق مناسب 16 متری در بندر شهید بهشتی چابهار و موقعیت ممتاز جغرافیایی این بندر همچنین ظرفیت های بسیار خوبی که در بندر امیراباد ایجاد شده است بندر شهید بهشتی می تواند کامل کننده زنجیره ترانزیتی کشور به سمت کشورهای CIS باشد.
سیاوش رضوانی با اشاره به ایجاد امکانات تازه مانند اسکله رورو ریلی در بندر امیرآباد خاطر نشان کرد: با تکمیل راه آهن بندر چابهار و وجود امکانات ریلی در بندر امیرآباد امکان کاهش محسوس قیمت های ترانزیتی از طریق این دو بندر وجود دارد که عامل مهمی برای رونق بنادر شمال کشور خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار