۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
رئیس جمهور:

ایران به دنبال رقابت سازنده با دیگر بنادر منطقه است

رئیس جمهور گفت: بندرفوق راهبردی چابهار ملت های منطقه را به یکدیگر متصل می‌کند.
نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۷۷۵۳۲
ایران به دنبال رقابت سازنده با دیگر بنادر منطقه استبه گزارش خبرنگار مانا از چابهار دکتر حسن روحانی در مراسم پایانی افتتاح طرح توسعه بندر شهید بهشتی با بیان اینکه چابهار یک نقطه درخشان در منطقه است، اظهار داشت: چابهار بندر و ساحلی است که می‌تواند ملت‌های منطقه را بهتر به یکدیگر متصل کند و منافع مشترک را برای مردم منطقه تعریف کند؛ البته ارزش چابهار در سایه وحدت و امنیتی است که مردم در سیستان و بلوچستان ایجاد کرده‌اند.
وی افزود: اگر چابهار امن نباشد بندر چابهار بی‌ارزش می‌شود و این امنیت در سایه وحدت اقوام و مذاهب ایجاد می‌شود و بابت این وحدت و امنیت موجود از تمامی اقوام و مذاهب این استان قدردانی می‌کنم.
رئیس جمهور با اشاره به موقعیت چابهار خاطر نشان کرد:چابهار در موقعیت ممتازی قرار گرفته تا بتوانیم کشورهای منطقه جنوبی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهای آفریقایی را به‌نقاط مختلف متصل کنیم. نخستین قدم این بود که بندر چابهار ظرفیت لازم را برای رفت‌و‌آمد بار و مسافر پیدا کند و خوشحالیم که امروز ظرفیت این بندر از 2.5 به 8.5 میلیون تن افزایش پیدا کرده است.
دکتر روحانی در این باره ادامه داد: امروز کشتی‌هایی با ظرفیت 100 هزار تنی می‌توانند در این بندر رفت و آمد کنند. ما به‌دنبال فازهای بعدی توسعه در این بندر و همچنین اتصال بهتر این بندر به کشورهای منطقه از طریق جاده بهتر و ریل هستیم. باید جاده‌ای که بین زاهدان و چابهار وجود دارد را اصلاح و در نهایت به بزرگراه تبدیل کرده و باند دوم آن احداث شوذ.
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه تلاش می شود با راه‌آهن، چابهار را به ریل کشوری متصل کرد، اظهار داشت: از اینکه امروز می‌شنویم پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان 27 درصد پیشرفت داشته خوشحالیم و البته به‌دنبال تسریع این پروژه هستیم. از اینکه نخستین محموله‌ها میان هند و افغانستان از طریق چابهارو با کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ارسال شد خوشحالیم و این نشان‌دهنده تعامل کشورهای منطقه است.
وی افزود: ترانزیت از چابهار به کشورهای مختلف می‌تواند تحول بزرگی در زمینه اقتصاد باشد؛ البته تلاش داریم جابه‌جایی کالا در چابهار راحت‌تر، ارزان‌تر و سریعتر از بنادر رقیب انجام شود و به‌دنبال رقابت سازنده با دیگر بنادر منطقه هستیم. چرا که باید به‌دنبال رقابت سازنده باشیم تا به اهداف خود دست یابیم.
رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه مسائل زیست‌محیطی در تکمیل فاز نخست پروژه توسعه بندر شهید بهشتی چابهار مورد توجه قرار گرفته و این موضوع جای تقدیر دارد، گفت: اینکه تصمیم گرفته شده از نظر قیمت و انبارداری برای کشتی‌ها تخفیفات خوبی در نظر گرفته شود کار بسیار خوبی است که می‌تواند کشورهای منطقه را برای استفاده از بندر چابهار تشویق کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار