۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
یک منبع آگاه در گفتگو با مانا:

سازمان راهداری اهمیت بندر چابهار را درک نکرده است

به گفته یک منبع آگاه تاکنون تنها 10 درصد از 1400 کانتینر حامل گندم صادراتی از مبدا هند به مقصد افغانستان ترانزیت شده است.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۷۴۶۷
سازمان راهداری اهمیت بندر چابهار را درک نکرده است یک منبع آگاه فعال در بخش بندری از ادامه مشکلات در پسکرانه بنادر چابهار خبر داد و در این باره به مانا گفت: در حالیکه سازمان بنادر و دریانوردی با ساخت و تجهیز بندر چابهار آن را آماده خدمات رسانی کرده است، دیگر سازمان های مسئول مانند راهداری همچنان اهمیت راه اندازی بندر چابهار را درک نکرده اند.
وی در این باره اظهار داشت: از زمان دولت هشتم به این سو موضوع راه اندازی بندر چابهار مطرح بوده و مقام معظم رهبری نیز نسبت به توسعه محور شرق بارها تاکید فرموده اند با این حال در نخستین گام بهره برداری از بندر چابهار انواع هزینه ها و عوارض از سوی برخی سازمان های حاکمیتی مرتبط، بر سر راه ترانزیت از این بندر موانع متعدد ایجاد کرده است.
این منبع آگاه با اشاره به اینکه هنوز تنها 10 درصد از 1400 کانتینر گندم اهدایی از سوی کشور هند به افغانستان به مقصد ترانزیت شده است، خاطر نشان کرد: هزینه های بسیار زیادی که در دو سوی مرز از سوی دولت های ایران و افغانستان به تردد کامیون های ترانزیتی وارد شده است سبب شده تا عملا کار حمل کانتینرهای حامل گندم معطل شود.
وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از مدت ها قبل نسبت به اعمال تخفیفات برای رونق گرفتن ترانزیت از بندر چابهار اقدام کرده بود، تصریح کرد: متاسفانه علیرغم این اقدام مناسب و به موقع از سوی سازمان بنادر، سازمان راهداری به عنوان بازوی جاده ای وزارت راه و شهر سازی نشان داد هیچ برنامه ویژه ای برای کمک به تسهیل و رونق ترانزیت از بندر چابهار ندارد آن هم در زمانیکه روسای سه دولت جمهوری اسلامی ایران، هند و افغانستان در دیدارهای مشترک بارها بر اهمیت راه اندازی این بندر راهبردی تاکید کرده اند.
به گفته این فعال حوزه بنادر هم اکنون هر کامیون ترانزیتی از بندر چابهار به مقصد افغانستان صرف نظر از هزینه کرایه حمل و هزینه های متفرقه دیگر می بایست به طور متغیر مبلغ 917 دلار به عناوین مختلف از جمله هزینه ویزا، road paas، خاک پولی و... پرداخت کند این درحالی است مبلغ 266 یورو نیز به عنوان مابه التفاوت سوخت از کامیون ها دریافت می شود.
وی با بیان اینکه این هزینه گزاف عملا تردد در مسیر ترانزیتی چابهار را غیراقتصادی می کند، ادامه داد: با توجه به کمبود ظرفیت در مرز میلک و هزینه هایی که به آنها اشاره شد و مشکلات دیگری که در پسکرانه بندر چابهار وجود دارد به نظر می رسد با ورود سومین کشتی حامل بار گندم به بندر چابهار بزودی شاهد رسوب کالا در این بندر خواهیم بود که به معنای افزایش هزینه ها و کاهش سرعت در ترانزیت کالاست.
این منبع آگاه چنین اتفاقی را برای بندر چابهار غیرضروری دانست و خاطر نشان کرد: برای اینکه صاحبان کالا در همین اول کار به دنبال مسیرهای جایگزین نروند و هزینه صورت گرفته در بندر چابهار معطل نماند باید سازمان های مربوطه با درک اهمیت سرمایه گذاری صورت گرفته در بندر چابهار و اهمیت استراتژیک این بندر در آینده اقتصادی کشور نسبت به رفع موانع و کاهش هزینه ها اقدام عاجل صورت دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار