۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

دریا به مدارس رسید

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: مطالب مربوط به مبحث دریای تهیه شده از سوی تیم تحقیقاتی وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی واحد مطالعات راهبری سازمان بنادر و دریانوردی در هیئت بررسی این وزارت خانه تایید و نهایی می شود.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۷۴۶۰
دریا به مدارس رسید
مهندس محمد مهدی بنچاری در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش با سازمان بنادر برای تهیه مطالب دریایی برای دانش آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی اظهار داشت: در این راستا تیم تحقیقاتی به همراه گروه کارگردانی که از سوی وزارت آموزش و پرورش منتخب شده بودند، برای تهیه مطالب دریایی در بندر بوشهر حضور یافتند .
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به دلیل انتخاب بندر بوشهر بعنوان بندر پایلوت خاطر نشان کرد: این بندر در نزدیکی شهر قرار داردو تلفیقی از بندر و شهر است. از لحاظ بزرگی سومین بندر و از لحاظ کانتینری دومین بندر کشور محسوب می شود وتمامی مشاغل دریایی در این بندر نیزوجود دارد، چنین پتانسیلی در بنادر دیگر کشور دیده نمی شود. 
وی افزود: بنابراین برای انجام این پروژه نیاز به بندری بود که تخلیه و بارگیری و انواع مشاغل دریایی در آن انجام شود واز سوی دیگر بندر بزرگ و به نام باشد. 
بنچاری درباره اینکه چرا بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی(ره) برای این امر انتخاب نشده اند، گفت: بندر شهید رجایی بزرگترین بندر و بندر امام(ره) سومین بندر بزرگ کشور است اما این دو بندر در شهر واقع نشده اند و وزارت آموزش و پرورش به دنبال یک بندر یکپارچه بوده که تنها بندر بوشهر این ویژگی را داشته است. 
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به روند این پروژه عنوان کرد: تیم تحقیقاتی از تمامی مشاغل و صنایع مرتبط با دریا که می تواند برای دانش آموزان حائز اهمیت باشد همانند فرهنگ دریایی، مقابله با آلودگی دریایی، عملیات تخلیه و بارگیری، کشتی سازی و.... مطالبی را در قالب مصاحبه و گزارش تهیه و فیلمبرداری کردند.
وی در این باره ادامه داد: برای مثال برای معرفی شغل راهنما که کشتی را به داخل بندر می آورد و افراد خاص و انگشت شمار دارای این شغل هستند گزارشی به زبان دانش آموزان و بسیار ساده تهیه شد، همچنین درباره مشاغلی همچون مراحل تور بافی، ماهیگیری و تمامی مشاغل در محتوی این درس ها آمده است. 
بنچاری افزود: مطالب تهیه شده از سوی تیم تحقیقاتی آموزش و پرورش با هماهنگی واحد مطالعات راهبری سازمان بنادر و دریانوردی در هیئت بررسی وزارت آموزش و پرورش تایید و نهایی می شود و به صورت کتاب به همراه سی دی در اختیار مدارس قرار می گیرد که جزوء دروس آموزشی محسوب می شود.  
همچنین کارشناس فرهنگ توسعه دریایی اداره کل مرکز بررسی های و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توسعه فرهنگ دریایی درکتب درسی در این گفتگو اظهار داشت: مقرر شده است  کتاب های درسی با عنوان توسعه دریا پایه مطالبی برای کودکان عنوان شود برخی از این موضوعات در داخل کتاب می آید اما از آنجائیکه کتب درسی دارای استاندارهای خاصی هستند و نمی توان مطالبی به آنها اضافه کرد بنابراین مطالب دریایی تهیه شده در قالب کتابچه و فیلم، بر اساس نظام شش، سه ، سه به همراه کتاب های برای امور پژوهشی به دانش آموزان ارائه می شود.
وی افزود: در آموزش و پرورش کتابها به دو نوع کتب ملی و استانی تقسیم شده اند، کتابهای ملی مباحث ملی و کلی در آن درج شده است اما کتابهای استانی موضوعات خاص هر استان گنجانده شده است. برای مثال استانهای ساحلی در کتب درسی خود به مسایل ساحلی خود پرداخته اند اما آن مطالبی که از بندر بوشهر جمع آوری شده جزو مباحث ملی است و در تمامی کتب ازجمله ریاضی، فیزیک، علوم، تاریخ و.... از ابتدایی تا دبیرستان با توجه به عنوان کتاب موضوع دریایی گنجانده می شود. 
مهرداد اربابیان در این باره عنوان کرد: بر اساس مطالعات و پژوهش انجام شده بیش از 20 محور دریایی انتخاب شده است و بر اساس این محورها مطالب و فیلم تهیه می شود که این فیلم ها به همراه کتاب درسی به دانش آموزان ارائه می شود و در ردیف امتحانات قرار می گیرد. 
کارشناس فرهنگ توسعه دریایی اداره کل مرکز بررسی های و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به زمان اجرایی شدن این امر عنوان کرد: این مطالب در راستای نظام تحول آموزش و پرورش در یک دوره شش تا هفت ساله بتدریج از سال آینده وارد مباحث درسی می شود 
وی ادامه داد: در سال جاری در 55 جلد از مقطع اول ابتدایی تا یازده دبیرستان مطالب دریایی در کتابهای مختلف گنجانده شده است برای مثال درکتابها مبحث اندازه ها و گیره دریایی مطرح شده است یا مایل تعریف شده و چگونگی سواحل مرزهای دریایی داخلی، بین المللی مطرح شده است و در جغرافیا در باره اقتصاد دریا، درتاریخ، تاریخ تمدن دریا صبحت شده است و هر بخشی مطالب خودش را گنجانده شده است، همچنین کتابهای استانی نیز تجدید نظر شده اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار