۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
مرگ دسته جمعی عروس های دریایی تکرار می شود:

مشاهده عروس های دریایی مرده در خلیج چابهار

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از مرگ عروس های دریایی در خلیج چابهار خبر داد و اذعان داشت: پایش های انجام شده در سواحل مکران نشان داد که مرگ عروس های دریایی مختص خلیج فارس نبوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۴۱۷
مشاهده عروس های دریایی مرده در خلیج چابهارداوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طی سالهای اخیر شاهد مرگ عروس های دریایی در فصل پاییز هستیم.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مرگ هر ساله عروس های دریایی به عنوان یکی از آبزیان اصلی خلیج فارس، حاکی از تغییر اقلیم و شرایط زیستی در منطقه خلیج فارس است.
وی بیان داشت: گرم شدن زمین مهمترین عامل در تغییر زیست بوم های خلیج فارس محسوب می شود که نمونه بارز آن مرگ عروس های دریایی و نیز مرگ تدریجی مرجان های خلیج فارس است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: مهمترین دلیل گرم شدن زمین افزایش بی رویه دی اکسید کربن در تمام نقاط کرده زمین است.
میرشکار با اشاره به عزم بین المللی به منظور کاهش دمای زمین در راستای حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: به منظور تعدیل این امر نیاز است، کشورهای عضو اجلاس پاریس، به تعهدات خود در راستای کاهش تولید دی اکسید کربن عمل کنند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: این مهم به ویژه باید از سوی کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی لحاظ شود تا به این ترتیب مفاد اجلاس پاریس در خصوص کاهش گرمای زمین عملی شود.
وی در ادامه گفته های خود یکی دیگر از دلایل مرگ دسته جمعی عروس های دریایی خلیج فارس را افزایش مواد مغذی دریا عنوان کرد.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: ورود پساب های شهری، کشاورزی و فاضلاب های صنعتی به دریا باعث افزایش مواد مغذی دریا می شود که این امر نابودی آبزیان را به همراه خواهد داشت.
میرشکار با اشاره به اینکه زاد و ولد عروس های دریایی به دلیل گرمای هوا و افزایش مواد مغذی در دریا افزایش می یابد، خاطرنشان ساخت: زمانی که تعداد گونه های عروس دریایی افزایش می یابد،این گونه ها به ساحل نزدیک و با امواج به سمت خشکی می آیند.
وی ادامه داد: زمانی که عروس های دریایی به ساحل می رسند، دیگر نمی توانند به دریا بازگردند که این موضوع، باعث مرگشان می شود.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی عنوان کرد: طبق برآورد پژوهشگران از جمله محققان ژاپنی در ایران، یک دهم درجه افزایش درجه حرارت می‌تواند قدرت باروری عروس‌های دریایی را دو برابر کند که هم اکنون شاهد وقوع چنین شرایطی در آبهای جنوبی کشورمان هستیم.
وی همچنین در ادامه گفته های خود یکی دیگر از دلایل افزایش جمعیت عروس های دریایی را کاهش شکارچیان عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین شکارچیان عروس های دریایی، لاک پشت ها هستند که در سالهای اخیر شاهد کاهش جمعیت دشمن اصلی عروس دریایی بوده ایم.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از مرگ عروس های دریایی در خلیج چابهار خبر داد و اذعان داشت: پایش های انجام شده در سواحل مکران نشان داد که مرگ عروس های دریایی مختص خلیج فارس نبوده است.
وی بیان داشت: با وجود نقش مهمی که عروس‌های دریایی در اکوسیستم دریایی دارند اما تعداد دقیق آنها برای ما مشخص نیست و اطلاعات چندانی در این خصوص وجود ندارد.
میرشکار بر ضرورت پایش عروس های دریایی به منظور سرشماری آنها گفت: به این ترتیب می توانیم برآورد مناسبی از زاد و ولد و مرگ و میر این آبزیان در دسترس داشته باشیم.
وی بیان داشت: اما به دلیل مشکلات اعتباری و نیز نبود نیروی کافی برای انجام پایش های دریایی، در حال حاضر برنامه های برای پایش عروس های دریایی تعریف نشده است.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: باید با انجام برنامه ریزیهای کلان ملی موانع موجود بر حوزه محیط زیست دریایی برداشته شود که در این راستا اختصاص تجهیزات، نیروی تخصصی و اعتبارات لازم به این بخش ضروری است.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به شرایط به وجود آمده در خلیج فارس بدون شک، مرگ عروس های دریایی در سالهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار