۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

کاهش محسوس ذخایر آبزیان دریای خزر تایید شد

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از تداوم روند کاهش محسوس ذخایر آبزیان دریای خزر خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۳۸۹
کاهش محسوس ذخایر آبزیان دریای خزر تایید شد
دکتر محمدپورکاظمی در گفتگو با خبرنگار مانا درباره انجام گشت ارزیابی ذخایر در آبهای دریای خزر بیان داشت: گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان آبهای خزر از اواخر مهر ماه توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور آغاز شده است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ادامه داد: هدف اصلی از انجام گشت تحقیقاتی در آبهای دریای خزر، تعیین میزان ذخایر ماهیان استخوانی است.
وی اظهارداشت: در این گشت تحقیقاتی با مشخص شدن میزان ذخایر ماهیان استخوانی، میزان قابل برداشت این گونه ماهیان به شیلات استان های شمالی کشور اعلام خواهد شد.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، یادآور شد: این پروژه تحقیقاتی بسیار مهم هر ساله با تامین اعتبارات لازم به بهترین شکل ممکن انجام شود تا بتوان- با حفظ ذخایر آبزیان به میزان قابل قبولی نیز برداشت از دریاها ی کشور داشته باشیم.
وی خاطرنشان ساخت: طی این گشت تحقیقاتی در نهایت ذخایر ماهیان سفید، کپور، کفال و کیلکا مشخص خواهد شد.
دکتر پورکاظمی همچنین درباره وضعیت پایش ذخایر ماهیان خاویاری اعلام کرد: این پروژه هر ساله از سوی انستیتو تحقیقات بین المللی تاس ماهیان دریای خزر انجام می شود و جز وظایف موسسه تحقیقات علوم شیلاتی نیست.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه صید ماهیان استخوانی دریای خزر از بیستم مهرماه امسال از سوی صیادان تعاونی های پره در سه استان شمالی کشور آغاز شده است، اظهار داشت: صید این گونه ماهیان همچون سالهای گذشته تا بیستم فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.
وی در خصوص وضعیت ذخایر کیلکای دریای خزر در محدوده آبهای ساحلی کشورمان، عنوان کرد: بر اساس پایش های انجام شده ترکیب گونه ای کیلکا در آبهای خزر تغییر یافته است به طوری که هم اکنون شاهد کاهش گونه های کیلکای آنوچوی و چشم درشت و افزایش گونه کیلکای معمولی هستیم.
دکتر پورکاظمی در ادامه گفته های خود همچنین از روند کاهش ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر بر اساس نتایج گشت های تحقیقاتی ارزیابی ذخایر خبر داد و تاکید کرد: هر ساله شاهد روند کاهشی ذخایر ماهیان استخوانی آبهای دریای خزر هستیم.
به گفته این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، گونه های ماهیان کفال، سفید، سیم،ماش، اردک ماهی و سوف از جمله ماهیان استخوانی دریای خزر محسوب می شوند که ذخایر آنها به شدت کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه هر ساله این ارزیابی ذخایر در آبهای خزر انجام می شود، گفت: این پروژه تحقیقاتی تا بیستم فروردین ماه سال آینده یعنی تا زمان اتمام صید ماهیان استخوانی به روش صید پره، همچنان ادامه خواهد داشت.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، پژوهشکده اکولوژی دریای خزر مستقر در ساری و پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی مستقر در بندر انزلی، پروژه تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر را هر ساله انجام می دهند.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان کرد: پس از اتمام پروژه ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر، نتایج آن برای تعیین میزان صید سال آینده به سازمان شیلات ایران اعلام خواهد شد.
وی یادآور شد: همچنین نتایج به دست آمده در شورای عالی شیلات و بهره برداری ذخایر مطرح می شود که این نتایج مبنای اصلی برای تصمیم گیریهای نهایی برای تعیین میزان صید در سال آینده خواهد بود.
دکتر پورکاظمی با بیان اینکه پروژه تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر با استفاده از روش های نمونه برداری و بیومتری و بدون گشت دریایی انجام می شود، اظهار داشت: در این روش اکیپ های تیم تحقیقاتی در کنار صیادان پره از ماهیان صید شده از سوی صیادان با استفاده از روش های بیومتری نمونه برداری کرده و به این ترتیب برآورد ذخایر آبزیان را انجام می دهند.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درباره عدم انجام گشت های دریایی به منظور ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر و استفاده از روش های بیومتری نمونه برداری در کنار صیادان پره، گفت: این امر به دلیل عدم گشت تحقیقاتی صورت می گیرد.
به گفته دکتر پورکاظمی بیش از شش سال است که پایش های تحقیقاتی بررسی ذخایر آبزیان دریای خزر به صورت میدانی انجام نشده است.
وی با بیان اینکه سالهای گذشته این امر از سوی کشتی تحقیقاتی گیلان صورت می گرفت، اذعان داشت: به دلیل فرسودگی این کشتی و نیاز به انجام تعمیرات، چند سالی است که این کشتی مورد استفاده تحقیقاتی در دریای خزر قرار نمی گیرد.
وی با بیان اینکه این کشتی هم اکنون مراحل تعمیرات خود را طی می کند، اظهار امیدواری کرد: گشت تحقیقاتی ذخایر آبزیان دریای خزر از سال آینده از سوی این کشتی تحقیقاتی انجام شود.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور همچنین از انجام گشت های تحقیقاتی مشترک ایران و روسیه در آبهای خزر در صورت راه اندازی کشتی تحقیقاتی گیلان خبر داد. 
دکتر پورکاظمی، هدف از این اقدام را بومی سازی دانش فنی و انتقال تکنولوژی های علوم دریایی مرتبط با این بخش از کشور روسیه عنوان کرد.
وی بر ضرورت توسعه گشت های تحقیقاتی در دریای خزر تاکید کرد و گفت: امید است با بومی سازی دانش فنی علوم دریایی خزر در کشورمان، بیش از پیش نسبت به بهره برداری مناسب از ذخایر دریای خزر در راستای توسعه اقتصاد کشور گام برداریم.
به گفته این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، انجام گشت های ارزیابی ذخایر در آبهای جنوبی و شمالی کشور نقش بسیار مهمی در بازسازی ذخایر آبزیان ایفا می کند و باعث می شود تا صیادان نیز با اعمال محدودیت صید در این امر مهم همکاری های لازم را داشته باشند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار