۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶

اختصاص 220 میلیارد ریال به پرورش میگوی گلستان

سطح زیر کشت مزارع پرورشی گلستان در سال جاری 31 درصد، تولید حدود 50 درصد و بهره وری تولید در واحد هکتار 14 درصد نسبت به سال گذشته با رشد همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۳۸۰
اختصاص 220 میلیارد ریال به پرورش میگوی گلستان مدیر کل شیلات گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه ظرفیت عمل آوری میگوی پرورشی تولید شده در استان دو برابر میزان فعلی است، اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در سال آینده شاهد تولید حداقل دو هزار و 500 تن میگوی پرورشی در گلستان خواهیم بود.
سید جواد قدس علوی ادامه داد: با تکمیل زیرساخت ها در فاز اول، تقریباً تمام سطح چهار هزار هکتاری در سایت پرورشی گمیشان شرایط بهره برداری را دارد.
وی با تاکید بر اهمیت افزایش ظرفیت های عمل آوری در استان، تصریح کرد: توجه به تکامل زنجیره تولید میگو از اهمیت بالایی برخوردار است و باید برای تولید مستمر و پایدار، حلقه های قبل و بعد تولید را اجرایی کنیم.
وی اذعان داشت: در این راستا گلستان سومین سالی است که موضوع مولد سازی را دنبال می کند و مجتمع تکثیر این استان به زودی راه اندازی می شود.
قدس علوی افزود: چنانچه با همکاری دامپزشکی کد IR را برای مراکز عمل آوری و محصولات خود دریافت کنیم، می توانیم صادرات را از استان خود و بدون نیاز به دیگر استان ها انجام دهیم.                                                                                                    
مدیر کل شیلات استان گلستان، مجتمع پرورش میگوی گمیشان را پاک ترین مجتمع سراسر کشور از نظر عاری بودن از هر گونه بیماری، دانست و خاطر نشان کرد: همه باید در حفظ این پاکی از حیث بیماری و آلودگی تلاش کنند.                                                                              
وی ادامه داد: امسال، حدود 22 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و توسعه زیرساخت های مجتمع پرورش میگو جذب شده در حالیکه کل اعتبارات جذب شده طی دو سال گذشته، تنها 11 میلیارد تومان بوده است.                                                        
این مقام مسئول در استان گلستان گفت: با اعتبارات جذب شده می توانیم زیرساخت های فاز چهار هزار هکتاری را امسال تکمیل کنیم.
قدس علوی با اشاره به اینکه در سال جاری سطح مفید مجتمع پرورش میگو گمیشان 8.5 هکتار بوده است، متذکر شد: امسال 122 میلیون قطعه بچه میگو در مزارع پرورشی گمیشان ذخیره سازی شده بود به طوری که تراکم ذخیره سازی متوسط 240 هزار قطعه لارو در هر هکتار بوده است.
وی با اشاره به اینکه بچه میگو ها از چهار مرکز تکثیر در هرمزگان تهیه شده است، خاطرنشان ساخت: میگوی برداشت شده دارای میانگین وزنی 17 گرم بوده که نسبت به سال گذشته از رشد هفت درصدی برخوردار بوده است.
به گفته مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، سطح زیر کشت مزارع پرورشی گلستان در سال جاری 31 درصد، تولید حدود 50 درصد و بهره وری تولید در واحد هکتار 14 درصد نسبت به سال گذشته با رشد همراه بوده است.
وی با بیان اینکه امسال هزار و 560 تن میگوی پرورشی در استان تولید شد، تصریح کرد: این محصولات جهت صادرات به مراکز عمل آوری شهرستان های ترکمن، کردکوی و بندرگز ارسال و بسته بندی شده است.
این مقام مسئول در استان گلستان بیان داشت: میگوی پرورشی امسال به کشورهای چین، ویتنام، امارات و ... صادر شده است.
قدس علوی در ادامه وضعیت برق، جاده های دسترسی به مجتمع پرورشی گمیشان، بیمه محصولات و تسهیلات کم بهره بانکی را از جمله دغدغه ها و مشکلات پرورش دهندگان میگوی استان عنوان کرد نو اظهار امیدواری کرد: هر چه سریعتر مشکلات موجود برطرف شود.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان اذعان داشت: دولت به عنوان پشتیبان در توسعه و پرورش میگوی گلستان آنچه در توان داشته را به میدان آورده و نیاز است پرورش دهندگان و سرمایه گذاران از این ظرفیت ها استفاده لازم را ببرند تا شاهد توسعه هر چه بیشتر صنعت پرورش میگو باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار