۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸

افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی با حضور رئیس جمهور به زودی/بخش اول تجهیزات بندری هند تا دو سال دیگر به چابهار می‌رسد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری از افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی و آغاز رسمی تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت شرق ایران و 6 کشور آسیای میانه در نیمه اول آذرماه خبر داد.
نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۷۷۳۳۲
افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی با حضور رئیس جمهور به زودی/بخش اول تجهیزات بندری هند تا دو سال دیگر به چابهار می‌رسدبه گزارش خبرنگار مانا از چابهار محمد راستاد در نشست خبری با اصحاب رسانه در این بندر اظهار داشت: فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی نیمه اول آذرماه با حضور رئیس جمهور و فعالین بخش خصوصی داخلی وخارجی ،اتحادیه های حمل ونقل و مدیران عامل شرکت های بزرگ کشتیرانی کشور افتتاح می‌شود.
وی افزود: دعوتنامه رسمی برای وزرای حمل ونقل 27کشور جهان شامل ترکیه، افغانستان،روسیه ،ترکمنستان ،پاکستان،هند، ژاپن،کره‌جنوبی چین،ازبکستان، تاجیکستان،قزاقستان، قرقیزستان،ارمنستان،گرجستان،قراقستان،آذربایجان،عراق،کویت،عمان،قطر،سنگاپور،اندونزی،ایتالیا،آلمان،فرانسه وسوئیس برای شرکت در مراسم افتتاح ارسال شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اشاره‌ای هم به تجهیزات فاز یک داشت و گفت: 24 دستگاه جرثقیل وتجهیزات ترابری فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی در قالب سه پارت از کشور آلمان خریداری و وارد بندر شده و آماده بهره‌برداری است.
راستاد با اشاره به سرمایه گذاری هند در بندر چابهار تصریح کرد: قرارداد سازمان بنادر ایران وشرکت IPGL هند در مراحل نهایی است وقراراست بخش اول تجهیزات آن که چهاردستگاه جرثقیل کانتینری( گنتری کرین) است تا دو سال دیگر وارد چابهار شود.
وی ادامه داد: درمجموع شرکت هندی با خرید 32دستگاه جرثقیل و تجهیزات ترابری 85میلیون دلار و286هزاردلار در بخش تجهیزات فاز بندر شهید بهشتی سرمایه گذاری می‌کند.
راستاد خاطرنشان کرد:هند هم چنین یک خط اعتباری 150میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار اختصاص داده که در حال تطبیق تجهیزات موردنیاز برای سرمایه گذاری روی ترمینال مواد غله در مرحله اول است.
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوری با اشاره به صادرات 16میلیون تن کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه درسال تصریح کرد: باتوجه به تعهد 1.1میلیون دلاری گندم اهدایی هند به افغانستان و راه اندازی خط منظم کشتیرانی هند-چابهار امیدواریم با افتتاح فاز اول و ارایه بسته های تشویقی به سرمایه گذاران وصاحبان کالا بخش مهمی از کالای صادراتی هند به افغانستان و آسیای میانه را در چابهار جذب کنیم.
وی بیان کرد: بخش اول تعهد هند به افغانستان که درقالب 110هزار گندم و 35هزارکانتینر است با سرعت وکیفیت مطلوبی درحال تزانزیت به افغانستان از راه چابهار است که کشتی سوم این محموله 22 نوامبر در بندر چابهار پهلوگیری می‌کند.
 
سرمایه گذاری 30میلیارد تومانی شرکت سوئدی در چابهار
رئیس هیئت مدیره سازمان بنادر چابهار را یکی از پرتردد ترین آبراهه های جهان دانست وگفت: سالانه 14هزارکشتی از آبراهه مقابل چابهار عبور می‌کنند که این امکان را برای این بندر فراهم کرده تا با سوخت رسانی و ارایه تسهیلات دریایی به کشتی‌های عبوری درآمدزایی قابل توجهی را عاید کشور کند.
وی با اشاره به مذاکره با شرکت سوئدی افزود:این شرکت قرار است تا دوسال آینده با سرمایه گذاری 30میلیارد تومانی تسهیلات وتجهیزات دریافت مواد زائد از کشتی های عبوری را در راستای کنوانسیون بین‌المللی محیط زیست دریا موسوم به مارپل در بندر چابهار ایجاد کند که در بسته پبشنهادی این شرکت احداث تجهیزات بانکرینگ نیز پیش‌بینی شده است.
 
11خط کشتیرانی جدید در چابهار راه اندازی می‌شود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بازاریابی های صورت گرفته برای جذب بار در بندر چابهار گفت:براساس برآورد اولیه 1.5میلیون تن کالای اساسی استان‌های هم جوار چابهار سالانه از بندر عباس وارد و ترانزیت می‌شود که درحال پیگیری برای اختصاص این سهم به بندر چابهار هستیم.
راستاد از تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت شرق ایران و کشورهای آسیای میانه خبرداد و گفت:11 خط کشتیرانی کانتینری و جنرال کارگو بین چابهار و بنادر شانگ های و نینگ بو از چین، دو بندر ناواشیوا، موندار از هند، کراچی پاکستان، مسقط عمان، جبل علی، دوحه، ام القصر عراق و بندرعباس به زودی در چابهار راه اندازی می‌شود.
برچسب ها: بندر شهید بهشتی
ارسال نظرات
آخرین اخبار