۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
اعلام آخرین تغییرات ادغام کشتیرانی های جهان:

آیا کشتیرانی های اروپا در برابر آسیا سر تعظیم فرود می آورند؟!

لیست خطوط کشتیرانی برتر 2018 خیلی متفاوت تر از 2017 خواهد بود، چرا که در سایه ادغام، طول این لیست کوتاه تر شده و بر روی برخی از نام های آشنای این صنعت خط زده می شود.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۲۴۱
آیا کشتیرانی های اروپا در برابر آسیا سر تعظیم فرود می آورند؟!
به گزارش گروه بین الملل مانا، لویدزلیست با اشاره به اینکه لیست خطوط کشتیرانی برتر 2018 خیلی متفاوت تر از 2017 خواهد بود، چرا که در سایه ادغام، طول این لیست کوتاه ترشده و بر روی برخی از نام های آشنای این صنعت خط زده می شود، نوشت: کسب مالکیت کشتیرانی OOCL هنگ کنگ، کشتیرانی کاسکوی چین را که از لحاظ ظرفیت در رده چهارم قرار دارد به جمع سه کشتیرانی برتر که هم اکنون در قبضه مرسک دانمارک، MSC سوئیس و CMA CGM فرانسه است، خواهد کشاند.
این گزارش ادامه داد: نمی توان گفت که ادغام- این دگرگونی و تغییرعظیم -تنها سرتتیر خبرهای صنعت کشتیرانی در دو سال گذشته بود، چرا که بخش عمده ای از روند ادغام که در حال منقبض کردن صنعت کشتیرانی کانتینری و تبدیل آن به تعداد انگشت شمار خط کشتیرانی فربه است، همچنان ادامه دارد.
تشکیل سه ائتلاف با هدف اشتراک عملیات و شناورها- شامل ائتلاف 2M، اقیانوسیه و ائتلاف THE- صنعت کشتیرانی را به سمت یکی شدن و درهم آمیختگی سوق داده است.
 
تبدیل سه به یک
احتمالا جاه طلبانه ترین ادغام مربوط به سه کشتیرانی برتر ژاپن MOL,NYK,K Line است که یک شرکت مشترک موسوم به Ocean Network Express ONE شکل خواهد گرفت، این خط کشتیرانی ترکیبی با راه اندازی فعالیت خود در ماه آوریل سال آینده، جایگاه ششم جهان را به لحاظ ظرفیت، تسخیر خواهد کرد. در حال حاضر، این سه خط کشتیرانی به صورت جداگانه فعالیت می کند و بر اساس جدیدترین رده بندی از سوی آلفالاینر، به ترتیب در رده نهم، یازدهم و پانزدهم جدول قرار دارند.
کشتیرانی هنگ کنگ OOCL که در حال حاضر در پله هفتم ایستاده است، شاهد تغییر بیشتری در جایگاه خود خواهد بود. این کشتیرانی در مرحله واگذاری مالکیت خود به کشتیرانی کاسکوی چین است، اقدامی که جایگاه کشتیرانی چین را به جایگاه سه کشتیرانی برتر جهان دست کم در کوتاه مدت و بسته به اینکه فعالیت ساخت شناور چه تغییراتی را در چینش کشتیرانی ها در سال های پیش رو به همراه دارد، ارتقا خواهد داد. ناگفته نماند، کشتیرانی کاسکو در حال حاضر محصول ادغام بین کشتیرانی دولتی چین، کاسکو و کشتیرانی چین است.
هامبورگ سود آلمان خط کشتیرانی دیگری است که استقلال خود را از دست می دهد و به صورت رسمی تحت مالکیت کشتیرانی مرسک دانمارک تا پایان سال جاری میلادی قرار خواهد گرفت. مرسک قول داده است که جایگاه خود را در جدول حفظ کند اما از سوی دیگر با کسب مالکیت هامبورگ سود، یکی دیگر از بازیگردانان برجسته در میان ده خط برتر کشتیرانی از میان برداشته خواهد شد.
در سال 2016، کشتیرانی UASC اتحادیه عرب دهمین خط بزرگ کشتیرانی کانتینری بود، اما در حال حاضرپس از ادغام با کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان این رتبه را از دست داده است، ناگفته نماند، پیش از این هاپاگ لوید با شرکت کشتیرانی کانتینریCSAV شیلی ادغام شده بود.
کشتیرانی هانجین کره جنوبی که در لیست 20 خط کشتیرانی برتر قرار داشت در ماه آگوست سال 2016 به ورطه ورشکستگی سقوط کرد و به طور کامل از صحنه محو شد.
 
تازه وارد
 شرکت کشتیرانی SM Line، شرکت نوپایی که پس از فروپاشی کشتیرانی هانجین در کره جنوبی ظهور کرد، در مرحله نخست، در رده 29  جدول جای گرفت.
برخی از خطوط کشتیرانی از پله های این نردبان بالا رفتند، البته نه در سایه ادغام بلکه به لطف خط زدگی نام برخی کشتیرانی ها، توانستند جایگاه خود را ارتقا دهند، برای مثال، خط کشتیرانی PIL سنگاپور از رده چهاردهم به رده دوازدهم و ون های تایوان از هفدهم به شانزدهم صعود کرد. شرکت X-Press Feeders سنگاپور نیز از رده هیجدهم به هفدهم جدول رسید. مسئله مبرهن در اینجا این است که شکاف عظیمی بین شش خط کشتیرانی برتر کانتینری و بقیه خطوط ایجاده شده است.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه خط کشتیرانی مرسک بزرگ ترین اپراتورکشتی کانتینری جهان، ناوگان چارتر و ملکی با ظرفیت بیش از سه میلیون و 500 هزار TEU را در اختیار دارد، نوشت: مرسک در مرحله ادغام کشتیرانی، بنادر و عملیات فورواردرینگ خود به یک تجارت لجستیک و حمل و نقل منفرد قرار دارد و هدف آن به حداکثر رساندن هم افزایی بین سه فعالیت مذکوراست. ناگفته نماند، ظرفیت مذکور در سال گذشته سه میلیون و 200 هزار TEU بوده است، از سوی دیگر، حجم قابل توجهی سفارش ساخت نیز در پرونده این کشتیرانی گنجانده شده است.
لازم به ذکر است: مقیاس فعالیت کشتیرانی مرسک با کسب مالکیت قریب الوقوع کشتیرانی هامبورگ سود آلمان افزایش خواهد یافت، چرا که این کشتیرانی آلمانی حضور قوی در تجارت فیدری دارد. هم زمان، گروه مولر مرسک از فعالیت های مربوط به انرژی دست برداشته است تا به مدیریت ارشد اجازه تمرکز بر تجارت هسته ای داده شود.
دومین کشتیرانی بزرگ دنیا- کشتیرانی MSC سوئیس که نه از طریق ادغام وکسب مالکیت کشتیرانی های دیگر بلکه به طور طبیعی ظرفیت ناوگان کانتینری خود را افزایش داده است، به روش امتحان شده تمرکز سرمایه گذاری در بخش شناور بجای شرکت ها، اتکا کرده است.
کشتیرانی MSC ساخت 11 فروند کشتی با ظرفیت 22 هزار TEU را سفارش داده است، اقدامی که به زعم مقامات این کشتیرانی به حفظ موقعیت آن به عنوان شماره دو جهان در صنعت کشتیرانی کمک خواهد کرد. درحال حاضر، MSC ناوگانی با ظرفیت سه میلیون و 200 هزار TEU را در اختیار دارد، این ظرفیت در سال گذشته دو میلیون و 800 هزار TEU گزارش شده است. ناگفته نماند، ظرفیت حجم سفارش ساخت از سوی این کشتیرانی رقمی معادل 12 درصد از ظرفیت فعلی ناوگان آن است.
در ادامه این گزارش آمده است: سومین کشتیرانی بزرگ دنیا- کشتیرانی CMA CGM فرانسه به طور چشم گیری از کسب مالکیت کشتیرانی APL سنگاپور که در اواسط سال گذشته نهایی شد، منفعت برده است،APL در سایه مالک جدید خود به مسیر سوددهی بازگشت. افزون بر این، CMA CGM در مرحله خرید کشتیرانی Mercosul آمریکای جنوبی از کشتیرانی مرسک نیز قرار دارد، ناگفته نمانند مرسک به عنوان یکی از شرط های کسب مالکیت هامبورگ سود مجبور به فروش Mercosul و هم چنین خرید سهم عمده ای Pacific Islands' specialist Sofrana شده است.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه سومین کشتیرانی کانتینری دنیا در حال فروش سهم عمده خود در ترمینال (Global Gateway South (GGS لس آنجلس است، خاطرنشان ساخت: CMA CGM نخستین خط کشتیرانی بود که کشتی های کانتینری نوع جدید با ظرفیت 22 هزار TEU را به یارد چینی داد.
کشتیرانی مذکور ظرفیت خود را از دو میلیون و 200 هزار TEU سال گذشته به دو میلیون و 500 هزار TEU در سال جاری میلادی افزایش داده است، اما با این وجود یک علامت سوال در مورد آینده وجود دارد، روبرت یلدیریم سرمایه گذار ترکیه ای که مالک 24 درصد سهام از CMA CGM شناخته می شود، قصد فروش سهام مذکور با هدف سرمایه گذاری بر روی بنادر را دارد. در عین حال کشتیرانی فرانسه موقعیت خود به عنوان بزرگترین عضو ائتلاف اقیانوسیه را از دست خواهد داد، زمانی که کشتیرانی کاسکو به عنوان یکی دیگر از اعضای ائتلاف مذکور مالکیت شش میلیارد و 300 میلیون دلار کشتیرانی OOCL هنگ کنگ را کسب کند، چرا که در آن زمان ممکن است فرانسه جای خود را به چین دهد.
 
چیدمان جدید؟
با توجه به اینکه نه دانمارک جایی که دفتر مرکزی کشتیرانی مرسک واقع شده و نه سوئیس محصور در خشکی جایی که دفتر مرکزی MSC واقع شده، جزو کشورهای صادر کننده بزرگ هستند و حتی فرانسه جایی که CMA CGM در آن مرکزیت دارد نیز به سختی از لحاظ تقاضای کارگو با چین قابل مقایسه است، باید اذعان داشت که چیرگی و تسلط این سه خط اروپایی بر صنعت کشتیرانی، امری بر خلاف قاعده است.
لازم به ذکراست: کسب مالکیت کشتیرانی OOCL هنگ کنگ کمک بسیار بزرگی را به کشتیرانی کاسکو برای یک پیشرفت چشم گیر درصنعت کشتیرانی خواهد کرد، افزون بر این، مرتباً زمزمه هایی شنیده می شود که چین کشتیرانیPIL سنگاپور را گزینه بعدی کسب مالکیت در نظر دارد.
نتیجه و برآینده دوره بی سابقه ای از ادغام، ارتقای جایگاه اپراتورهایی است که به ندرت سایز ناوگان خود را تغییر داده اند و یا اینکه آرزوی قرار گرفتن در 20 خط برتر را در ذهن پرورانده اند، شرکت کشتیرانی KMTC کره جنوبی و SITC هنگ کنگ از این دسته از اپراتورها هستند. افزون بر این سه خط کشتیرانی برتر ژاپن با تشکیل شرکت مشترک موسوم به ONE شاهد ارتقای جایگاه در جدول خواهند بود. از سوی دیگر نام هر دو کشتیرانی OOCLهنگ کنگ و هامبورگ سود آلمان بر روی جدول خط خواهد خورد. بر اساس این تغییرات می توان انتظار داشت خط کشتیرانی آرکاس ترکیه نیز جزو 20 خط کشتیرانی برتر قرار گیرد.
این گزارش درپایان نوشت: نبرد و جنگی برای تصاحب صدر جدول به راه افتاده است. آیا خطوط کشتیرانی اروپایی قادر به حفظ چیرگی خود خواهند بود و یا اینکه خطوطی از چین، ژاپن، تایوان و حتی کره جنوبی عرضه اندام خواهند کرد؟!!!
ارسال نظرات
آخرین اخبار