۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
پیش بینی جدید موسسه Drewry:

طالع بازار کشتیرانی فله خشک روشن است

انتظار می رود در سه ماه دوم سال آینده، بازار نرخ کرایه حمل در بخش کشتیرانی فله خشک روند بهبود را تجربه کند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۲۳۸
طالع بازار کشتیرانی فله خشک روشن است به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه Drewry پیش بینی کرد، به دنبال افزایش تقاضای سنگ آهن در آسیا، بازار نرخ کرایه حمل در بخش کشتیرانی فله خشک شاهد بهبود روند در سه ماه دوم سال 2018 خواهد بود.
این گزارش ادامه داد: با به پایان رسیدن فصل زمستان، زمانی که افسار مهار تولید فولاد رها شوند، انتظار می رود تولید فولاد چینی در کارخانجات روند افزایشی به خود گیرد. در سه ماه دوم سال آینده، فعالیت ساخت و زیرساختاری قوی، محرک دیگر برای افزایش مصرف فولاد خواهد بود.
از سوی دیگر، همزمان، مقامات چینی در حال بستن آن دسته از کارخانجات تولید فولاد که آلودگی بیشتری را تولید می کنند و بازده کمتری دارند، هستند، به طوری که به کارخانجات کارآمدتر اجازه ساخت فولاد با کیفیت بالاتری داده می شود، این مسئله منجر به افزایش تقاضا برای واردات سنگ آهن با درجه بالاتر خواهد شد.
در ادامه این گزارش آمده است: در بلند مدت، طرح ابتکاری یک کمربند یک جاده چین محرکی برای افزایش تقاضا در بخش کشتیرانی فله خشک خواهد بود، چنانچه مقامات به دنبال سرمایه گذاری عظیمی در توسعه زیرساختاری در امتداد مسیر قدیمی جاده ابریشم با قدمتی 16 قرن از چین و از طریق آسیای مرکزی و خاورمیانه به اروپا هستند. افرون بر این، در مسیر دریایی، چین تلاش خواهد کرد به آسیای جنوب شرقی و آفریقای شرقی متصل شود.
لازم به ذکر است: در این پروژه عظیم، شاهد ساخت بنادر جدید، جاده ها، راه آهن، نیروگاهها و خطوط لوله خواهیم بود.
در ادامه گزارش Drewry هم چنین آمده است: با در نظر گرفتن طرح ابتکاری یک کمربند یک جاده یا به عبارت دیگر پروژه توسعه زیرساختاری عظیم طرح ریزی شده از سوی دولت چین که هزینه بیش از هشت تریلیون دلاری را تا سال 2020 نیز در بر می گیرد، می توان گفت: این پروژه بسیار جاه طلبانه شرایطی خیلی خوبی را برای پیشرفت و رشد کشتیرانی فله خشک به وجود خواهد آورد.
این گزارش در ادامه با گریزی به بارار عرضه شناور، هم چنین پیش بینی کرد، ناوگان جهانی فله خشک شاهد رشد متعادل در سال های پیش رو خواهد بود، به دلیل آنکه اگر چه نرخ اجاره چارترینگ بالاتر شناورهای فله خشک، مالکان را به سمت سفارش شناورهای جدید سوق می دهد، اما از سوی دیگر، با توجه به میزان محدود سفارش های داده شده به کشتی سازی ها و همچنین اجرای قوانین انتشارات و آلودگی جهانی که بر میزان پایین تحویل شناور در کوتاه مدت و فعالیت اوراق سازی در بلند مدت دلالت دارد، شاهد کنترل رشد ناوگان خواهیم بود.
با این وجود Drewry در کوتاه مدت نسبت به بازار بدبین است چرا که مقامات چینی در راستای محدود کردن آلودگی از سوخت ذغال در فصل زمستان، اصرار بر کاهش تولید فولاد در فواصل ماه های نوامبر تا ماه مارس سال آینده دارند، این مسئله تقاضای سنگ آهن در کوتاه مدت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ناگفته نماند، بر اساس آنچه در سیاست ها پیش بینی شده است، تولید اخیر فولاد با کاهش 40 میلیون تن، افت 50 درصدی را به همراه خواهد داشت.
با این وجود، "راهول شاران" تحلیل گر ارشد Drewry برای فله خشک معتقد است، کاهش 25 درصدی فولاد دست یافتنی خواهد بود، به طوری که 20 میلیون تن از تولید این محصول کاسته می شود، این مسئله در نتیجه تقاضا برای سنگ آهن را نیز کاهش خواهد داد. از سوی دیگر، تقاضای سنگ آهن در بقیه کشورهای آسیایی مانند کره جنوبی و تایوان قوی باقی خواهد ماند، اما با این وجود نمی توان انتظار داشت این تقاضا آنقدر قوی باشد که بتواند تاثیر کاهش تقاضا از سوی چین در بازار را خنثی کند.
این گزارش در پایان نوشت: با همه این اوصاف به طور خلاصه می توان گفت، آینده درخشانی در انتظار بازار چارتر فله خشک در ماههای پیش رو است، روندی که مایه تسلی برای مالکان و کشتی سازی ها خواهد بود.
برچسب ها: فله خشک طالع روشن
ارسال نظرات
آخرین اخبار