۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴

ورود مگا کشتی ها، بهبود یا چالش!

گرایش به سوی ادغام خطوط کشتیرانی با سرعت ادامه دارد و شرکت های کشتیرانی کوچک و سایز متوسط هدف بعدی خریداران خواهند بود، از سوی دیگر ورود مگا کشتی ها به ناوگان جهانی، دور جدیدی از چالش عرضه و ظرفیت مازاد را به راه خواهد انداخت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۲۰۹
ورود مگا کشتی ها، بهبود یا چالش!
به گزارش گروه بین الملل مانا "هان نیگ" یکی از تحلیلگران ارشد موسسه تحقیقی Drewry با اشاره به اینکه گرایش به سمت ادغام خطوط کشتیرانی با سرعت ادامه دارد و شرکت های کشتیرانی کوچک و زیبا هدف بعدی خریداران خواهند بود، افزود: در مقایسه با دوره های ادغام پیش از سال 2015، این دور از ادغام شاهد نقش پر رنگ تر خریدارانی مانند کشتیرانی مرسک دانمارک و کاسکوی چین است.
کشتیرانی های مذکورعلاقه مند به کاهش تعداد خطوط کشتیرانی برای بهبود مدیریت ظرفیت و افزایش سطح بهره وری شناور به بیش از 90 درصد هستند، این هدف وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که قرار است تعداد عظیمی از مگا کشتی ها طی دو سال آینده به ناوگان جهانی بپیوندند.
عبارت کشتیرانی کوچک و زیبا به خطوط کشتیرانی کوچک و سایز متوسطی اشاره دارد که می توانند به لحاظ ظرفیت و گسترش شبکه ها در مسیرهای تجاری مشخصی، نقش مکمل قابل توجه ای را برای خریداران خود برعهده گیرند، از کشتیرانی OOIL هنگ کنگ می توان به عنوان یک مثال بارز در این زمینه نام برد، چرا که کشتیرانی مذکور به گسترش حضور کشتیرانی کاسکوی چین در مسیرهای آسیا- شبه قاره هند، آسیای شمال شرقی به اقیانوسیه و اروپای شمالی آمریکای شمالی کمک کرده است.
این گزارش ادامه داد: کشتیرانی های Pacific International Lines سنگاپور، ون های تایوان و کشتیرانیSITC فعال در منطقه درون آسیایی از جمله دیگر خطوطی هستند که زیر چتر خطوط کشتیرانی کوچک و سایز متوسط قرار می گیرند.
علیرغم اینکه کشتیرانی Pacific International Lines هر گونه مذاکره در مورد کسب مالکیت را انکار می کند، اما "هان نیگ" گفت: دژ محکم این خط کشتیرانی در آفریقا یک مجموعه خوبی از دارایی ها برای هر خط کشتیرانی که چشم طمع به بازار دارد، محسوب می شود. 
وی همچنین افزود: کشتیرانی هاپاگ – لوید آلمان می تواند یک کشتیرانی هدف بالقوه برای خریداران پس از اینکه ادغام داخلی خود با کشتیرانی UASC اتحادیه عرب را تکمیل کند، باشد، اما از سوی دیگر، اورگرین تایوان نیاز به تفکر و ژرف اندیشی در مورد مقصد کوتاه مدت و بلند مدت خود دارد.
 
نگرانی های تحویل مگا کشتی 
با ورود تعداد زیاد مگا کشتی ها به ناوگان جهان، بازار صنعت کشتیرانی با دور دیگری از چالش عرضه مواجه خواهد شد.
بر اساس برآورد Drewry، تعداد 128 فروند مگا کشتی با ظرفیت بیش از 10 هزار TEU قرار است تا سال 2020 به ناوگان جهانی بپیوندند. از این تعداد، انتظار می رود 83 فروند در سال آینده تحویل شوند و از این 83 فروند، 24 فروند در دسته کشتی هایUltra-large با ظرفیت بیش از 20 هزار TEU قرار می گیرند.
ورود این کشتی های غول پیکر منجر به افزایش سایز شناورها تقریبا در همه مسیرهای تجاری خواهد شد، افزون بر این، با ملحق شدن این شناورها به ناوگان جهانی، تعداد خدمات محدود به اقیانوس آرام از 37 سرویس به 31 سرویس تقلیل خواهد یافت.
هان در ادامه این بحث را مطرح می کند که آیا افزایش سفارش های مگا کشتی در میان خطرات عمده که ممکن است چشم اندازهای بلند مدت خطوط کشتیرانی را تهدید کند، در جایگاه نخست قرار می گیرد یا نه ؟!
اگرچه، به طور کلی، صنعت کشتیرانی در سفارش ساخت شناورهای جدید آرام حرکت می کند- علیرغم قراردادهای اخیر منعقد شده از سوی دو غول کشتیرانی MSC سوئیس و CMA CGM فرانسه – اما ممکن است بازیگردانان جدیدی مانند خط کشتیرانی تازه تاسیس کرۀ جنوبی موسوم به SM Line چالشی باشند که آرامش وضعیت کنونی را بر هم زند. 
تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقی Drewry ادامه داد: خط کشتیرانی SM Line خط کشتیرانی تازه تاسیس که پس از فروپاشی شرکت کشتیرانی هانجین و با خرید دارایی های این شرکت وارد عرصۀ حمل و نقل شده است، خریدار آینده UCL برای پاسخگویی به هدف توسعه سریع ناوگان خواهد بود.
این تحلیلگر ارشد نسبت به نرخ کرایه حمل در سال آینده خوش بین است و این خوش بینی را مدیون رشد اقتصادی قوی در سراسر جهان می داند.
در پایان این گزارش آمده است: در دو ماه مانده به پایان سال جاری میلادی، انتظار می رود میانگین نرخ کرایه حمل کل سال در مسیرهای تجاری شرق-غرب نسبت به سال گذشته، رشد 16.6 درصد را به همراه داشته باشد و در سال آینده نسبت به سال جاری این رشد به 8.8 درصد برسد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار