۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

تیزپایی رشد تجارت فله خشک در برابر توسعه ناوگان

کلارکسونز پیش بینی کرد: رشد تجارت فله خشک از توسعه ناوگان در سال جاری و سال آینده پیشی خواهد گرفت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۲۰۷
تیزپایی رشد تجارت فله خشک در برابر توسعه ناوگان
به گزارش گروه بین الملل مانا کلارکسونز پیش بینی کرد، رشد تجارت فله خشک جلوتر از توسعه ناوگان در سال جاری و سال آینده گام خواهد برداشت، به این ترتیب داستان روند بهبود صنعت کشتیرانی فله خشک نیز ادامه دار خواهد بود.
بر طبق برآوردهای کلارکسونز، تجارت جهانی فله خشک به ترتیب شاهد رشد 4.2 و 2.7 درصد در سال جاری و سال آینده خواهد بود، افزون بر این، ناوگان فله خشک نیز به ترتیب 3.5 و 1.2 درصد افزایش را تجربه خواهد کرد.
این گزارش ادامه داد: خیز بلند چین برای سنگ آهن و ذغال، عامل سوق دهنده حجم تجارت بالاتر ناوگان فله خشک خواهد بود.
کلارکسونز در گزارش جدید چشم انداز خود نوشت، ولع چین برای سنگ آهن وارداتی با کیفیت بالاتر سبب خواهد شد این کشور واردات یک میلیارد و 100 میلیون تن و یا به عبارتی رشد چهار درصدی واردات را در سال 2018 تجربه کند.
زمانی که تولید معدن افزایش یابد، انتظار می رود محمولات سنگ آهن از برزیل با رسیدن به 407 میلیون تن، رشد پنج درصدی را به همراه داشته باشد، از سوی دیگر، بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته حجم محمولات از استرالیا با رسیدن به 849 میلیون تن شاهد روند افزایشی دو درصدی خواهد بود.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: در ماه اکتبر سال جاری میلادی، 35 میلیون و 100 هزار تن سنگ آهن از بندر پورت هلند در استرالیای غربی به چین بارگیری شد، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، بارگیری 35 میلیون تن صورت گرفته است.
لازم به ذکر است: تحویل شناورهای جدید فله خشک در سال جاری میلادی روند نزولی را به نمایش می گذارد، بازار اوراق نیز در جهتی همسو شیب نزولی را پیموده است.
به گفته Bonchero Costa شرکت کارگزاری پیشگام در ژنو ایتالیا، تعداد 401 فروند شناور با ظرفیت 35 میلیون و 100 هزار تن DWT در ده ماه نخست سال جاری میلادی به ناوگان جهانی فله خشک پیوستند، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تحویل 489 فروند شناور با ظرفیت در مجموع 42 میلیون و 100 هزار DWT به ثبت رسیده است.
افزون بر این، 174 فروند شناور با ظرفیت 12 میلیون و 300 هزار DWT در ده ماه نخست سال جاری میلادی اوراق شدند، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، اوراق 345 فروند شناور با ظرفیت 27 میلیون و 100 هزار DWT گزارش شده است.
کلارکسونز پیش بینی کرد، سال آینده شاهد افت 23 میلیون تن DWT ظرفیت در تحویل شناورها و 13 میلیون DWT در اوراق خواهد بود.
این گزارش در ادامه با اشاره به تغیر جزئی شاخص بالتیک فله خشک BDI در هفته گذشته، نوشت: عقربه شاخص مذکور بر روی یک هزار و 481 واحد در روز پنج شنبه ایستاد.
 
فله بر کیب سایز
در مبادلات بالتیک، میانگین درآمد اجاره زمانی فله بر کیب سایز به 22 هزار و 613 دلار در روز جمعه افزایش یافت، از سوی دیگر، در جمعه هفته قبل از آن، میانگین مذکور 20 هزار و 563 دلار در روز به ثبت رسیده است. نرخ کرایه حمل محمولات از برزیل به چین که با رسیدن به 19 هزار و 10 دلار برای هر تن بالاترین سطح از 26 ماه دسامبر سال جاری میلادی را به نمایش گذاشت، محرکی برای رشد نرخ کرایه حمل در مبادلات بالتیک محسوب می شود.
بر طبق Fearnleys، تقاضای دقیقه 90 حمل محمولات از استرالیا نیز سبب افزایش نرخ کرایه حمل شد.
به گفته کلارکسونز، در بازار نقدی، نرخ کرایه حمل 26 هزار و 900 دلار در روز، بالاترین نرخ کرایه حملی بود که برای سفر از استرالیا به کره جنوبی تعیین شد.
 
پاناماکس
شاخص بالتیک گزارش داد، درآمد فله بر پاناماکس با رسیدن به 11 هزار و 785 دلار در روز پنج شنبه، نسبت به هفته پیش از آن افت شش درصدی را تجربه کرد، تجارت ضعیف در شرق دور را باید دلیل این افت ذکر کرد.
داده های کلارکسونزهم چنین نشان می دهد، در بازار نقدی کارگوی ذغال سنگ حرف اول را می زند، معاملات مربوط به غلات و بارگیری فرتیلایرزها در جایگاه بعدی قرار می گیرند.
بر طبق گزارش VesselsValue، در بازار دوره ای، اجاره فله بر پاناماکس 13 هزار و 600 دلار در روز و 13 هزار و 750 دلار در روز برای بازه زمانی شش ماه تعیین شد، افزون بر این، اجازه زمانی فله بر پاناماکس در بازه زمانی نه ماه، 10 هزار و 500 دلار در روز به ثبت رسید.
 
سوپراماکس 
تمایل و رغبت ضعیفی نسبت به فله برهای سوپراماکس در بازارآسیایی دیده شد، به طوری که نرخ کرایه حمل از 11 هزار و 306 دلار در روز در سوم ماه جاری به 10 هزار و 543 دلار در نهم ماه جاری تقلیل یافت.
به گفته کلارکسونز، بالاترین معامله گزارش شده در بازار نقدی مربوط به نرخ کرایه حمل 21 هزار و 750 دلار در روز برای بارگیری کارگوی فولاد در دریای سیاه و تخلیه در خلیج فارس بوده است، نرخ کرایه حمل 18 هزار دلار در روز برای بارگیری از خلیج آمریکا به ساحل شرقی مکزیک جایگاه دوم معاملات را به خود اختصاص داد. افزون بر این، دو معامله دیگر برای بارگیری از اندونزی به چین به ترتیب شش هزار و 800 دلار و هشت هزار و 50 دلار در روز بسته شدند.
 
هندی سایز
این گزارش در ادامه از افت درآمد هندی سایز از نه هزار و 707 دلار در روز به نه هزار و 454 دلار در روزخبر داد.
شرکت کشتیرانی Norden دانمارک فعال در زمینه فله خشک و تانکر اعلام کرد، زمانی که قیمت در بازار روی خوشش را نشان دهد، ناوگان ملکی هندی سایز خود با هشت فروند شناور را خواهد فروخت. با این وجود، کشتیرانی مذکور طرحی را نیز برای گسترش عملیات چارترینگ خود در این بخش دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار