۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹

تغییر ذائقه ای که به نفع بازار شناورهای تانکر تمام می شود!

سه سال پیش، یعنی در سال 2014 چین موفق شد گوی سبقت را از آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده تجارت نفت خام از طریق دریا برباید و از آن پس گسترش حجم واردات نفت خام چین از طریق دریا به صورت پایداری استمرار داشته است.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۱۵۰
تغییر ذائقه ای که به نفع بازار شناورهای تانکر تمام می شود!
به گزارش گروه بین الملل مانا، کلارکسونز در تحلیلی با اشاره به اینکه سه سال پیش، یعنی در سال 2014 چین موفق شد گوی سبقت را از آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده تجارت نفت خام از طریق دریا برباید و از آن پس گسترش حجم واردات نفت خام چین از طریق دریا به صورت پایداری استمرار داشته است، نوشت: درسال 2016، واردات نفت خام چین از طریق دریا رشد 16 درصدی را تجربه کرد، در حالی که انتظار می رود سال جاری میلادی نیز سال قوی دیگری اگر چه اندکی کمتر از سال گذشته، از لحاظ واردات این محصول باشد، اما تغییرات در الگوهای واردات نفت خام چین محرک های مثبتی برای تجارت تن مایل نفت خام را به همراه داشته است.
 
اعمال تغییر حیاتی
در سال 2016، واردات نفت خام چینی از طریق دریا با رسیدن به هفت میلیون و 100 هزار بشکه در روز، سهم 18 درصدی را در حجم تجارت جهانی نفت خام به خود اختصاص داد، افزون بر این مشارکت 60 درصدی را در رشد حجم تجارت جهانی این محصول برعهده داشت. این رشد قوی ناشی از آزاد سازی بازار نفت چین در اواسط سال 2015 است به طوری که به پالایشگاهای تیپات (1) (Teapot) اجازه واردات نفت خام داده شد و هم چنین پرکردن ذخایر استراتژیک چین استمرار یافت. ناگفته نماند، چین نفت خام را از 40 کشور دنیا وارد می کند و به طور سنتی، بخش اعظمی از این حجم وارداتی از خاورمیانه تامین می شود.
در ادامه این گزارش آمده است: منطقه خاورمیانه سهم 52 درصدی را واردات نفت خام چین از طریق دریا را در سال 2016 برعهده داشت، افزون بر این، منطقه مذکور توانست مشارکت 26 درصدی یا به عبارت دیگر بیشترین سهم رشد در افزایش حجم تجارت نفت خام جهان از طریق دریا را از آن خود کند، جایگاه دوم متعلق به روسیه با سهم 22 درصدی است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، واردات نفت خام چینی از طریق دریا با قدرت در حال گسترش است، به طوری که رشد 12 درصدی سال به سال را به نمایش می گذارد. اگرچه سرعت مشاهده شده در سال جاری میلادی اندکی کمتر از سال گذشته است، اما تغییر قابل توجهی در مناطقی که بیشترین سهم رشد را بر عهده دارند، رخ داده است.
به دنبال کاهش تولید نفت خام از سوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، عرضه محدودتر در خاورمیانه چین را به متنوع سازی منابع تامین نفت خام خود تحریک کرده است. علیرغم اینکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، واردات نفت خام از خاورمیانه به چین با رسیدن به سه میلیون و 700 هزار بشکه در روز افزایش خیلی کمی را داشته است، اما سهم کلی واردات از این منطقه افت 47 درصدی را تجربه کرده است. افزون بر این، در ده ماه نخست سال جاری میلادی، واردات چینی از روسیه، شاهد رشد 16 درصدی سال به سال بوده است، رشد مذکورعمدتا به تمایل پالایشگاهای تیپات برای نفت روسیه باز می گردد. اما با این وجود، صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا به چین تنها سهم ده درصدی از کل رشد واردات چینی را بر عهده گرفت، رقمی که سهم خیلی کمتری درمقایسه با سال 2016 را نشان می دهد.
در سال جاری میلادی، چین برای تامین نفت خام خود به سمت کشورهای دورتر گرایش پیدا کرده است، در این میان عرضه کنندگان از حوزه آتلانتیک نقش قابل توجهی بر عهده گرفتند. در ده ماه نخست سال جاری میلادی، واردات نفت خام از آفریقای غربی و برزیل به چین با رسیدن به 0.35 میلیون بشکه در روز نسبت به 0.24 میلیون بشکه در روز در کل سال 2016، روند افزایشی قابل ملاحظه ای را به نمایش گذاشته است.
افزون بر این، واردات از آمریکا سهم 13 درصدی در رشد واردات نفت خام چین از طریق دریا را به خود اختصاص می دهد. در نتیجه، اگر چه رشد کلی واردات نفت خام چینی از طریق دریا در سال جاری میلادی از لحاظ تعداد بشکه در روز با افت اندکی همراه بوده است و از رشد 16 درصدی در سال گذشته به 12 درصد در سال جاری میلادی تقلیل پیدا کرده است، اما از سوی دیگر، رشد تن – مایل واردات نفت خام به چین در عمل شیب صعودی به خود گرفت و از 15 درصد سال 2016 به 17 درصد در سال جاری میلادی رسید.
بنابراین می توان به این نتیجه رسید که علیرغم اینکه حجم واردات نفت خام چین در سال جاری میلادی اندکی افت را تجربه کرد، اما تنوع عرضه نفت خام چین سبب افزایش تجارت تن مایل شده است. با توجه به اینکه چین انتظار می رود سهم عمده ای از گسترش تجارت جهانی تن مایل نفت خام را در سال جاری میلادی بر عهده گیرد، اما روشن است که اشتهای فزاینده چین برای واردات نفت خام از مسیرهای دورتر و در نتیجه سفرهای طولانی منجر به افزایش تقاضا در بازار تانکر نیز خواهد شد.
 
*(1) یپات اصطلاحی است که به پالایشگاه‌های غالبا کوچک اما مستقل چینی گفته می‌شود. این پالایشگاه‌ها برخلاف دیگر پالایشگاه‌های چینی اجازه دارند نفت مورد نیاز خود را به‌طور مستقل از خارج از کشور خریداری کنند و حدود یک‌ پنجم تقاضای نفت خام چین را به خود اختصاص داده‌اند. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار