۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸

بالاترین فعالیت در صنعت کشتیرانی به سفارش ساخت تعلق گرفت

هفتۀ گذشته برای صنعت کشتیرانی بر اساس نرخ حمل و نقل با شناورهای مختلف و چارتر آرام و پایدار بود و در بخش کشتی سازی میزان بالای سفارشات را تجربه کرد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۷۱۰۱
بالاترین فعالیت در صنعت کشتیرانی به سفارش ساخت تعلق گرفت
به گزارش گروه بین الملل مانا و طبق گزارش هفتگی Fearnleys، نرخ حمل و نقل تانکرهای حمل نفت خام و محصولات پتروشیمی در هفتۀ گذشته به ترتیب آرام و رو به  رشد اعلام شد. در بازار حمل فله خشک بیشترین رشد به شناورهای کیپ سایز تعلق گرفت و بازار چارتر به ویژه در حوزۀ بالتیک روالی نزولی را به پایان رساند. اما بهترین عملکرد بازار در هفتۀ گذشته به سفارش ساخت شناورها تعلق گرفت و شرکت حمل و نقل انرژی کاسکو عنوان برترین سفارش دهنده را از آن خود کرد. جزئیات گزارش منتشر شده دز ذیل آمده است:
 
تانکر
نفت خام
شناورهای VLCC و تجارت در حوزۀ آتلانتیک هفته ای آرام را سپری کرد اما تعداد شناورها با جایگاه های طبیعی برای تعمیراتِ مربوطه کم بودند. بنابراین دریای کارائیب و دریای شمالی شاهد ثبات قیمت ها بودند و نرخ چارترها به تاریخ روز رشد نسبی داشتند. فعالیت شناورها در MEG کاهش یافت و نرخ جابه جایی و چارتر شناورها در این مسیر رولی نزولی به خود گرفت اما به دنبال کاهش نرخ چارتر ها به 70 WS در سفرهای دریایی خاورمیانه/آسیا و برای محمولات مدرن بررسی های بیشتری در این زمینه لازم است. بازار در مسیر آفریقای غربی/ آسیا ثابت بود و میزان تقاضا در دریاهای کارائیب بالا اعلام شد.
مالکان شناورهای سوئزماکس توانستند نرخ قیمت را برای مسیر TD20 به 100 WS برسانند. در آغاز هفتۀ گذشته دریای بالتیک فشار زیادی را تجربه کرد و نرخ ها در منطقه به 107.5 WS رسید و در مدیترانه و آفریقای غربی تقسیم شد. تجارت افراماکس در دریای شمال و بالتیک کاهش قابل توجهی را در هفتۀ گذشته تجربه کردند. برخلاف وجود شرایط بد جوی و تاخیرهای ثبت شده در بنادر استراتژیک، نرخ به موجب کاهش فعالیت شناورها با افت همراه شد. اما خوشبختانه تاثیر مثبت بازارهای استوار همسایه را می توان در این منطقه و در هفته های آتی شاهد بود با این حال مدیترانه و دریای بالتیک نقاط قابل اعتمادی برای پهلوگیری شناورها به نظر نمی رسند.
 
محصولات پتروشیمی
نشانه هایی از قدرت بازار در MEG و در شرق کانال سوئز دیده می شود و نرخ حمل و نقل برای همه شناورها با سایزهای مختلف رشد قابل توجهی داشته است. قیمت تانکرهای LR2 در رقم 125 WS با 12.5 واحد افزایش پیشرفت کرد و به بالاتر از میزان خود در دو هفته گذشته رسید. نرخ حمل با شناورهای LR1 نیز افزایش یافت و به 120 WS رسید. نرخ حمل و نقل در مسیرهای غربی نیز رشد را در هفته گذشته تجربه کردند و قیمت برای شناورهای LR2 و LR1 به ترتیب به 1.85 و 1.325 دلار رسید. شاخص استاندار شناورهای MR در مسیر غرب هند به ژاپن از 157.5 WS در دو هفتۀ گذشته به 172.5 WS رسید. هزینۀ حمل بار نیز در سفرکوتاه از کره جنوبی به ژاپن از 325 دلار به 345 دلار رسید و سفر سنگاپور به ژاپن با پنج واحد افزایش 175 WS ثبت شد. نرخ ها در غرب سوئز و آتلانتیک به نسبت مثبت بود و سفر تانکرها از قاره ها به بنادر با پنج واحد رشد به 105 WS رسید. مثبت ترین نرخ حمل و نقل به سفرهای برگشتی از خلیج آمریکا به قاره بود که از 70 WS به 90 WS افزایش یافت. در همین راستا، مالکانی که قادر به بهره مندی از این مزیت هستند می توانند درآمد روزانۀ خود را از چهار هزار دلار به شش هزار دلار افزایش دهند.
 
بازار فله خشک
شناورهای کیپ سایز
بازار کیپ سایز مطابق انتظارها پیش رفت و ماه اکتبر برای این نوع شناور ماهی قدرتمند است چراکه میانگین چارتر زمانی به بیش از 20 هزار دلار در روز رسیده است. قیمت ها در اقیانوس آرام وآتلانتیک به نسبت متعادل بود. این درحالی است که تمایلی مبنی بر تقاضای بالای تناژ در هر دو حوزه برای هفته های آتی وجود دارد. در بخش پسفیک نیز احتمال وقوع امر مذکور به دلیل وضعیت آب و هوایی مناسب وجود دارد. این درحالی است که در آتلانتیک علت افزایش تناژ می تواند مربوط به افزایش واردات زغال سنگ برزیل و واردات زغال آمریکا باشد که شاهد جابه جایی بیشتری در نیمۀ دوم سال جاری میلادی بودند.
 
پاناماکس
شناورهای پاناماکس به دنبال برگزاری کنفرانس Coaltrans در بارسلونا هفته ای آرام را پشت سر گذاشتند. همچنین، با وجود بار جدید در بازار قیمت ها فشار کمتری را به ویژه در حوزۀ پسفیک تجربه کردند. در بخش آتلانتیک شمالی بازار تعادل بین تناژ و بار را شاهد بود. در منطقۀ آتلانتیک به طور کلی بازار TA با رقم متوسط 11 هزار دلار قیمت گذاری شد درحالیکه نرخ های FH به 18 هزار دلار رسید. روند قیمت گذاری در آسیا ملایم گزارش شد و بازار RV در درون پسفیک 12 هزار دلار قیمت گذاری شد. ارزش بازار FFA، بیش از 12 هزار دلار ارزیابی شد وانتظار می رود سه ماه نخست سال آتی میلادی در شاخص P4TC به 10 هزار دلار برسد.
 
سوپراماکس
بازار سوپراماکس جنبش خود را در هفتۀ ای که گذشت از دست داد و نرخ ها با افت همراه شد و نرخ حمل و نقل سفر رفت از خلیج آمریکا به سنگاپور به کمتر از 20 دلار رسید. نرخ حمل و نقل در مسیر اروپا به آمریکای جنوبی در کمتر از هشت هزار دلار ثابت ماند. از سوی دیگر، به دلیل کمبود بار در پسفیک و چین، واردات زغال سنگ نیز به دلیل مشکلات مربوط به ترخیص گمرک روندی کندی را در پیش گرفت.
 
چارتر
کاهش غریب الوقوع فعالیت چارترها در شرق سوئز موجب شد تا حوزۀ بالتیک روالی لغزنده را آغاز کند به گونه ای که چارترها در MEG منتظر می مانند تا ببینند چه اتفاقی در هفته های آتی در منطقه رخ می دهد. آخرین شاخص MEG 20 هزار دلار اعلام شده است و طبق نرخ های ثبت شده در ماه نوامبر انتظار می رود که نرخ چارتر در این منطقه در کوتاه مدت سیری نزولی داشته باشد. چارترهای هندی همین سناریو را در بخش شناورهای VLGC شاهد هستند و پیش بینی ها حاکی از تعلیق بارهای بیشتر در مسیر هند است. در دسترس بودن شناورها در ماه نوامبر در خلیج آمریکا محدود بوده و متعاقباً شناورهای آماده بارگیری با قیمتی پایین تر در هوستون اجاره داده می شوند.
 
بازار سفارش ساخت
تعداد شناورهای VLOC بیشتری در هفتۀ گذشته همزمان با سفارش دو فروند شناور از این نوع هر یک به ارزش 82 میلیون دلار از سوی خط کشتیرانی کره، سفارش داده شد. در بخش کانتینری شرکت های کاسکو، Sinotrans و Zhonggu شش فروند شناور کانتینربر سفارش دادند. ویژه ترین سفارش در هفتۀ گذشته به شرکت حمل و نقل انرژی کاسکو تعلق گرفت که سفارش ساخت 14 فروند تانکر به شرکت های کشتی سازی DSIC و CSSC را ثبت کرد. این شناورها شامل چهار فروند VLCC، سه فروند سوئزماکس و دو فروند MR2 هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار