۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
از سوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد:

ارتقاء سازمان بنادر به وزارتخانه

کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طرحی را ارائه داده تا سازمان بنادر و دریانوردی به سطح وزارتخانه ارتقاء یابد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۷۷۰۷۰
ارتقاء سازمان بنادر به وزارتخانه به گزارش خبرنگار مانا، نماینده مردم بندرعباس و رئیس کمیته بندری و دریایی مجلس شورای اسلامی در سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، دریا را یک موهبت الهی دانست و گفت: در قرآن کریم حداقل 41 بار نام دریا مطرح شده و روایت است اگر به قرآن، صورت والدین و دریا نگاه کنیم ثواب بسیار دارد. همچنین نگرش به دریا لذت بخش است و در حقیقت دریا تفریح آرامش و درآمد است.
دکتر هاشمی تختی با بیان اینکه از این موهبت الهی غفلت شده است افزود: باید به دریا نگاه راهبردی داشت همان گونه که نیروی دریایی ارتش و سپاه در حال حاضر تسلط کامل بر این عرصه دارند.
این نماینده افزود: در بخش اقتصاد دریا محور بسیار کم کار شده است در حالی که با کمترین هزینه می توان از دریا درآمد کسب کرد.
هاشمی تختی با بیان لزوم توجه به بخش تجارت جهانی دریایی اظهار داشت: به گفته محققین طی 25 سال آینده جهان با بحران آب مواجه است که ایران بسیار زودتر با این بحران مواجه خواهد شد.
وی افزود: در این باره برای اولین بار در کشور استان هرمزگان یک میلیون مترمکعب آب دریا را شیرین می کند که به سه مکان تولیدی معدنی گل‌گهر سیرجان، مس سرچشمه و چادرملو کمک می شود.
رئیس کمیته بندری و دریایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید ضمن استفاده از دریا حفاظت آن نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا حفظ و حراست از دریا بسیار مهم است و نباید شیرین سازی آب دریا آبزیان دریایی را با مشکل مواجه کند.
نماینده مردم بندرعباس با اشاره به اینکه تا سال 2050 جمعیت جهان به 11 میلیارد نفر می رسد، تصریح کرد: 70 درصد کره خاکی از آب تشکیل شده و بنابراین باید رویکردمان به سمت دریا باشد.
رئیس کمیته بندری و دریایی مجلس افزود: کلیه دستگاه ها مجلس و دولت باید دست در دست هم دهند که بدون آسیب به دریا از این موهبت الهی استفاده شود که در این خصوص کمیسیون عمران طرحی را ارایه داده تا سازمان بنادر و دریانوردی به سطح وزارتخانه ارتقاء یابد .
وی تصریح کرد: با ایجاد اشتیاق در سرمایه گذاران در بخش دریایی وابستگی به نفت کاهش پیدا می کند و اقتصاد مقاومتی براساس اقتصاد دریایی می تواند کشور را نجات دهد.
هاشمی با اشاره به عدم هماهنگی دانشگاه ها و مراکز علمی با صنعت گفت: این دو بخش باید به یکدیگر کمک کنند. متأسفانه دانشکده دریانوردی در خلیج فارس وجود ندارد.
در حالی که باید از علم به نحو مطلوب استفاده شود.
هاشمی تختی با اشاره به ارایه لایحه دولت به مجلس درباره حمل و نقل دریایی گفت: کمیسیون عمران دو بند به این لایحه اضافه کرده است. یکی از نگرانی ها این بود که کشتی ها مشمول دموراژ می شدند که پیشنهاد حضور 24 ساعته گمرک در بنادر ارایه شد تا تجار و بازرگانان مجبور به پرداخت جریمه نشوند.
وی ادامه داد: نکته دیگر مصوبه کمیسیون عمران معافیت های مالیاتی و غیره در بنادر همانند مناطق آزاد است.
همچنین سازمان بنادر و دریانوردی موظف است سامانه ای را طراحی کرده تا مسیر تجارت تسهیل شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی هرگونه همکاری برای تسهیل در امر دریا، کشتیرانی، کشتی ساز، نفتکش و غیره را دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار