۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰

ناوگان کشتیرانی در رده 20 کشور اول جهان قرار دارد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در رده20 کشور اول جهان از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم قرار دارد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۷۷۰۶۸
ناوگان کشتیرانی در رده 20 کشور اول جهان قرار دارد
به گزارش خبرنگار مانا محمد راستاد با اشاره به 5700 کیلومتر مرز دریایی کشور اظهار داشت: هر نقطه از این سواحل سرشار از فرصت برای اشتغال، رونق اقتصادی و ارزش‌افزوده است.
وی افزود: یکی از مهمترین بخش‌های قابل استفاده دریا، بنادر تجاری هستند که به توسعه اشتغال و اقتصاد بسیار کمک می‌کنند.
راستاد با اشاره به ظرفیت 217میلیون تنی بنادر کشور تصریح کرد: این بنادر یک فرصت طلایی برای کشور است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد :در حوزه کشتیرانی، ایران جزو 20 کشور اول جهان در خصوص ناوگان تحت مالکیت و ناوگان تحت پرچم است.
وی ادامه داد :در حال حاضر ناوگان ملی نفتکش ایران نخستین ناوگان در دنیا و ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  توانمندتر ناوگان است  است که در اقصی نقاط جهان می‌تواند فعالیت داشته باشد. همچنین شرکت‌های خصوصی نیز بسیار فعال هستند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تربیت نیروی انسانی دریانورد افزود: در حال حاضر  کشور دارای 100 هزار نفر دریانورد است که 80 هزار نفر آنها در ناوگان منطقه‌ای و سایرین در ناوگان اقیانوس‌پیما فعالیت می‌کنند همچنین ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران توانسته نیاز خود را از نظر نیروی دریانورد ایرانی برطرف کند.
راستاد یاد اورد شد: اقدامی که این مسئله را تسهیل کرد فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی برای باقی ماندن در لیست سفیدSTCW است به گونه‌ای که امروزه با کشورهای مختلفی تفاهم‌نامه و توافق‌نامه شناساییt گواهی‌نامه‌های دریانوردی امضا شده است و دریانوردان می‌توانند در سایر ناوگان‌های دنیا فعالیت کنند.
وی با اشاره به کیفیت مطلوب آموزش دریانوردان ایرانی خاطرنشان کرد: در آینده نه تنها دریانوردان باید در ناوگان ملی بلکه باید در ناوگان سایر کشورهانیز حضور داشته باشند که در این خصوص دو شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گام‌های اساسی برای تربیت دریانورد برداشته‌اند.
راستاد با بیان اینکه صنعت دریایی زنجیره‌ای از شکوفایی را ایجاد می‌کند ادامه داد: خوشبختانه ایران توانسته زیرساخت‌های صنایع دریایی را توسعه بخشد اما باید از این زیرساخت‌ها بهره‌برداری بهینه صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خوشبختانه در باره  تعمیرات شناورها اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته که امید است وابستگی در این زمینه به صفر برسد.
وی با اشاره بهارئه  خدمات دریایی مناسب  در حوزه دریایی گفت:  ایران در این زمینه ارتقا پیدا کرده است به گونه ای که بخشی از خدمات مانند یدک کشی، آذوقه رسانی، خدمات رسانی به شناورهای آفشور پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
راستاد با اشاره به اقدامات انجام شده درحوزه شیلات اظهار داشت: در این بخش پرورش ماهی در قفس همچنین صید فراساحل دستاوردهای خوبی برای کشور داشته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه حوزه گردشگری دریای کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: گردشگری دریایی کشور بازار مناسبی دارد و فرصتی است تا گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند.در این باره  توسعه زیرساختهای گردشگری دریایی حایز اهمیت است و باید ماریناها و ناوگان گردشگری دریای ارتقاء پیدا کند.
معاون وزیر راه و شهر سازی تصریح کرد: متأسفانه در سواحل عمدتا از شناورهای با حداقل استاندارد استفاده می شود که در این زمینه سازمان بنادر و دریانوردی از سال گذشته اهتمام جدی برای حضور سرمایه گذاران داشته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعطای تسهیلات وجوه اداره شده با حداقل سود برای توسعه این بخش را از اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد.
وی اظهار داشت: امید است در آینده  خطوط کروز بین المللی در بنادر حایران حضور یابند البته اخیراً مذاکراتی با شرکتهای توانمند این حوزه صورت گرفته است.
راستادگفت: اکنون به شناورهای گردشگری، دوستدار محیط زیست و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نیاز است همچنین استفاده از  پهبادهای پایش آلودگی دریایی و جستجوی افراد مضطر در دریا در دستور کار قرار دارد  که در این باره می توان از توان فناوری داخلی بهره برد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: از فرصت های موجود کشوربرای افزایش جایگاه شایسته یک کشور در بخش دریایی استفاده شود.
شایان ذکر است این جشنواره با حضور نمایندگان ارگان‌ها، شرکت‌ها دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دریایی در محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حال برگزاری است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار