۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴

سهم بزرگی از بهبود بازار نصیب کشتیرانی های ژاپن شد

به دنبال بهبود بازار، سه خط کشتیرانی بزرگ ژاپن، کشتیرانی MOL،NYK و K Line کسب سود را در شش ماه سال جاری منتهی به سی ام ماه سپتامبر (سال مالی 2017) به نمایش گذاشتند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۰۶۳
سهم بزرگی از بهبود بازار نصیب کشتیرانی های ژاپن شد
به گزارش گروه بین الملل مانا علیرغم اینکه بازار کشتیرانی تانکر به دلیل تناژ اضافی کساد را تجربه می کند، اما در سایه تمایلات بهتر حاکم بر بازار در بخش های فله خشک و کانتینر، سه کشتیرانی برتر ژاپن MOL ،NYK و K Line روند مثبت درآمد را در شش ماه سال جاری میلادی منتهی به ماه سپتامبر( سال مالی 2017) به نمایش گذاشتند.
این گزارش ادامه داد: در بخش فله خشک، کشتیرانی MOL سود هفت میلیارد و 900 میلیون ین ژاپن را در شش ماه سال جاری میلادی منتهی به پایان ماه سپتامبر به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی را نشان می دهد، افزون بر این، ضرر بخش کانتینری در این کشتیرانی از 21 میلیارد و 300 میلیون ین در شش ماه منتهی به سی ام ماه سپتامبر سال 2016 به چهار میلیارد و 100 میلیون ین در مدت مشابه سال جاری کاهش یافت.
یکی از مقامات کشتیرانی MOL گفت: روند صعودی تجارت قوی غلات بارگیری شده در ساحل شرقی آمریکای جنوبی از اواخر ماه جولای سال جاری میلادی و آغاز تجارت محمولات غلات از آمریکا در ماه آگوست سبب افزایش فعالیت شناورهای فله خشک و بهبود بازار شده است. افزون بر این، در مدت مشابه، بازار فله برهای کیپ سایز شاهد جهشی در بارگیری کارگو در برزیل بود و بازار اقیانوس آرام نیز از این روند صعودی بی بهره نبود، بخشی از این بهبود بازار را می توان به روند افزایشی تجارت سنگ آهن و قیمت فولاد مربوط دانست.
ناگفته نماند، در راستای انعقاد قراردادهای میان مدت و بلند مدت در بخش شناورهای فله خشک، می توان استمرار سودهای پایدار در حمل سنگ آهن، ذغال سنگ بخارو کارگوهای دیگر را تضمین کرد.
وی در ادامه افزود: روند قوی تجارت کانتینری شامل تجارت های آسیا- آمریکای شمالی و آسیا- اروپا استمرار دارد، به طوری که در سه ماه دوم سال جاری میلادی رکورد بالای جابه جایی کانتینری در مسیرهای مذکور به ثبت رسید. با این وجود، ظرفیت مازاد عرضه هم چنان در تمامی بخش های صنعت کشتیرانی به قوت خود باقی است و توازن عرضه و تقاضا به ویژه در مسیرهای تجاری آمریکای شمالی –آسیا هنوز یک چالش است.
به دنبال بهبود درآمد در بخش کشتیرانی کانتینری، کشتیرانی MOL پیش بینی کسب سود برای کل سال جاری میلادی را از 10 میلیارد ین به 12 میلیارد ین افزایش داد.
در ادامه این گزارش آمده است: در شش ماه سال جاری میلادی منتهی به پایان ماه سپتامبر، کشتیرانی NYK ژاپن نیز توانست شش میلیارد و 290 میلیون ین سود را کسب کند، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، 231 میلیارد و 800 میلیون دلار ضرر به ثبت رسیده است.
یکی از مقامات کشتیرانی NYK نیز با اشاره به اینکه در مجموع، شرایط در بازار کشتیرانی در نیمه نخست سال مالی مثبت بوده است، افزود: علیرغم اینکه در بخش کشتیرانی کانتینری، عرضه شناور در سطح مشابه ای مانند سال مالی گذشته بود، اما نرخ کرایه حمل به دنبال بازار پر رونق و تقاضای قوی، شرایط مطلوبی را به نمایش گذاشت. در بخش فله خشک نیزعلیرغم اینکه چالش عرضه مازاد به طور کامل رفع نشده است، اما به دلیل ترافیک مستمر جابه جایی کارگو و تاثیر افزایش واردات سنگ آهن به چین، شرایط بازار روند بهبود را تجربه کرد.
در سایه بهبود قوی در بخش های فله خشک و کانتینری، کشتیرانی NYK پیش بینی کسب سود برای کل سال جاری میلادی را از پنج میلیارد ین به 11 میلیارد ین افزایش داد.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: در حال حاضر، سه کشتیرانی برتر ژاپن جزء ائتلاف THE هستند که از یکم ماه آوریل سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. افزون بر این، از یکم ماه آوریل سال آینده، این سه شرکت کشتیرانی ادغام و با تشکیل شرکت مشترک موسوم به Ocean Network Express ONE فعالیت خود را در دفاتر مستقر در سنگاپور و تحت رهبری جرمی نیکسون که در حال حاضر بخش کشتیرانی کانتینری NYK را مدیریت می کند که به طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
علاوه بر این، در شش ماه منتهی به سی ام ماه سپتامبر سال جاری میلادی کشتیرانی K Line نیز کسب سود 13 میلیارد و 180 میلیون ینی را به نمایش گذاشت، در مدت مشابه سال گذشته، ضرر 50 میلیارد و 460 میلیون ین از سوی این کشتیرانی به ثبت رسیده است.
یکی از مقامات کشتیرانی K Line گفت: در سایه تقاضای قوی فولاد و بازار پررونق فله بر کیپ سایز در چین و هم چنین تجارت قوی کارگوهای غلات و زغال سنگ بر روی شناورهای سایز کوچک و متوسط، بازار فله خشک مسیر بهبود را در پیش گرفته است.
این گزارش در پایان نوشت: فعالیت های فروش برای شرکت مشترک ONE آغاز شده است و رزرو کارگو نیز قرار است از ماه فوریه 2018 آغاز شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار