۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

افزایش تجارت دریابرد جهانی با نقش آفرینی کشورهای درحال توسعه

برآوردها نشان می‌دهد، سهم تجارت دریابرد جهانی کالاهای شاخص در مسیرهای تجاری بین کشورهای غیر عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از 29 درصد در سال 2007 به 37 درصد در سال 2016 افزایش یافته است.
نویسنده: الهام قربانی
کد خبر: ۷۷۰۴۴
افزایش تجارت دریابرد جهانی با نقش آفرینی کشورهای درحال توسعه
به گزارش گروه بین الملل مانا، تجارت دریابرد جهانی بین سال‌ 2007 تا سال 2016، با رشد 31 درصدی به 11.1 میلیون تن رسیده ، در حالی‌که اقتصاد در حال رشد کشورهای غیر OECD ( سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) نقش روزافزونی در این روند رشد داشته است. با وجود این‌که در این دوره تجارت دریابرد در همه گروه‌های کالاهای عمده به وضوح توسعه یافته است، البته با نرخ‌های متفاوت، ترسیم یک مسیر تجاری واحد چشم‌انداز جالبی دیگری را پیش روی می‌گذارد.
 
 
ادامه روند افزایش تعداد مسیرهای تجاری
در دهه‌ گذشته، افزایش جمعیت و توسعه اقتصادی در گستره‌ کشورهای در حال توسعه منجر به رشد چشمگیر تجارت دریابرد شد. با وجود این، گرچه الگوی تجارت برخی از کالاها به وضوح متفاوت بود، به طور مثال از لحاظ تعداد مسیرهای تجاری دوطرفه اصلی، الگوی تجارت برخی دیگر از کالاها این چنین نبوده است. میله‌های نمودار بالا تعداد مسیرهای تجاری مهم (که بیش از 0.5 درصد از سهم تجارت جهانی را داشته‌اند) را در سال 2007 و 2016 برای هر کالا نشان می‌دهد. تجارت دریابرد LNG بیشترین افزایش تعداد خطوط تجاری را در دهه پیش داشته (با 17 درصد افزایش از 34 مسیر تجاری به 44 مسیر رسیده است)، این امر حاکی از افزایش ظرفیت مایع‌سازی گاز در برخی کشورها و رشد تقاضا در آسیا است. تجارت دریابرد نفت خام و LPG نیز از منظر تعداد خطوط تجاری متفاوت بودند و در مجموع در این دهه 9 مسیر تجاری به سایر خطوط تجاری این بخش اضافه شد. این امر ناشی از رشد پایدار تقاضا در بعضی از کشورهای در حال توسعه (همچون چین و هند) بود که واردات از برخی منابع را افزایش دادند.
با وجود این، تجارت همه کالاها چنین پررونق نبود. در خصوص محمولات فله خشک (غلات، زغال سنگ و سنگ آهن) تعداد مسیرهای تجاری اصلی کاهش یافت. این موضوع به دلیل افزایش نفوذ تجاری چین در این بازه زمانی بوده، واردات دریایی چین از این کالاها از 457 میلیون تن در سال 2007 به 1335 میلیون تن در سال 2016 رسید که تأثیر 33 درصدی در رشد تجارت دریابرد جهانی داشت. اما تعداد صادرکنندگان اصلی این محمولات و حجم صادرات برخی از صادرکنندگان نوظهور محدود باقی ماند.

نقش آفرینی کشورهای در حال توسعه

افزایش تقاضای واردات در تعدادی از کشورهای در حال توسعه، همچون چین و هند، منجر به رشد چشمگیر تجارت دریابرد جهانی در سال‌های اخیر شده ‌است. علاوه‌بر این، تجارت دریابرد بین کشورهای در حال توسعه نقش در حال رشدی را در این زمینه ایفا کرده است. برآوردها نشان می‌دهد، سهم تجارت دریابرد جهانی کالاهای شاخص در مسیرهای تجاری بین کشورهای غیر OECD از 29 درصد در سال 2007 به 37 درصد در سال 2016 افزایش یافته است. این افزایش سهم به دلیل رشد پایدار واردات اقتصادهای نوظهور و همچنین افزایش ظرفیت صادرات در برخی از کشورهای در حال توسعه بوده است. با وجود این، در مدت مذکور سهم تجارت دریابرد سنگ آهن چهار درصد کاهش یافت چرا که استرالیا سهم خود از صادرات این ماده را از 34 درصد در سال 2007 به 57 درصد در سال 2016 افزایش داد.
بنابراین در حالی‌که تجارت جهانی در طول یک دهه گذشته رشد کرده است، الگوی اصلی برخی کالاها بسیار متفاوت و برخی دیگر شبیه‌تر بوده‌اند. با وجود این، تجارت بین کشورهای در حال توسعه، با توجه به رشد اقتصادی و افزایش جمعیت شان، نقش روزافزونی را در حجم تجارت دریابرد ایفا می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار