۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱

خروج آب شیرین اروندرود به خلیج فارس با حجم 45مترمکعب بر ثانیه

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت:هر ثانیه 45متر مکعب آب شیرین از طریق اروندرود و بهمنشیر به خلیج فارس می ریزد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۷۰۳۴
خروج آب شیرین اروندرود به خلیج فارس با حجم 45مترمکعب بر ثانیه
جلیل مختار در گفتگو با خبرنگار مانا  با اشاره به ورود هر ثانیه 45متر مکعب آب شیرین از طریق اروندرود و بهمنشیر به خلیج فارس گفت: این میزان آب بدون اینکه استفاده چندانی ازآن شود از دسترس خارج می شود.
وی افزود: چنانچه بتوان از این میزان هدررفت آب، پنج متر مکعب در ثانیه در بخش کشاورزی و آبزی پروری استفاده شود اشتغال مولد در مناطق ساحلی جزیره آبادان شکل خواهد گرفت.
این نماینده مجلس خواستار برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای مهار بخشی از آب شیرین که از طریق دو آبراه اروندرود و بهمنشیر از به خلیج فارس می ریزد شد و عنوان کرد:با ساخت دو سد سلولی در پائین دست آبراه بهمنشیر می تواند از هدررفت آب شیرین جلوگیری کرد.
مختار با بیان اینکه این دو سد سلولی از سوی  سازمان آب و برق خوزستان در نزدیکی دهانه بهمنشیر در حال ساخت است، اظهار داشت: با اتمام این دو سد در پنج ساله آینده، مشکل کم آبی در اراضی پائین دست جزیره آبادان حل  خواهد  شد.
نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی، آب را مهمترین چالش جزیره آبادان بیان کرد و افزود: در حالی که آبادان از سه طرف در محاصره آبهای شیرین است اما از آب شیرین بهره چندانی ندارد. مختار تصریح کرد: در صورت تامین آب شیرین بخش کشاورزی و آبزی پروری، تولیدکنندگان به این منطقه باز می گردند و جزیره آّبادان بار دیگر به قطب اصلی مهاجران و کارآفرینان تبدیل خواهد شد.
جزیره آبادان از غرب به اروندرود ، از شرق به بهمنشیر، از شمال به کارون و از جنوب به خلیج فارس محدود و محصور می شود. در این جزیره بنادر آبادان ، چوئبده و اروندکنار فعال هستند. تحمیل هشت سال جنگ رژیم بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران ، تمامی زیرساخت های بندری، نفتی و کشاورزی جزیره آبادان را نابود کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار