۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰

پایان یک سیاست در چین/ آغاز یک مسیر جدید در اوراق کشتی جهان

پایان سیاست اوراق سازی– ساخت کشتی در چین می تواند چرخه اوراق سازی کشتی در جهان را که در مجموع حجم پایین تری را در سال جاری میلادی نسبت به سال های قبل از خود تجربه کرده است، دوباره احیا کند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۹۷۰
پایان یک سیاست در چین/ آغاز یک مسیر جدید در اوراق کشتی جهان
به گزارش گروه بین الملل مانا یاردهای اوراق هندی و بنگلادشی در زمینه خرید کشتی برای اوراق سازی، هم چنان بازار را در قبضه دارند، اما اتمام طرح و اجرای سیاست ساخت و اوراق سازی پکن(بیجینگ) می تواند مالکان چینی و یاردهای اوراق سازی را به تعامل بیشتر با بازارهای بین المللی در سال آینده ترغیب کند.
این گزارش ادامه داد: تغییرات تنظیمی و سیاست می تواند چرخه اوراق سازی کشتی در جهان را که در مجموع حجم پایین تری را در سال جاری میلادی نسبت به سال های قبل از خود تجربه کرده است، دوباره احیا کند.
از لحاظ فروش، بهبود بازار به ویژه در بخش فله خشک به طور موقت روند فرستادن کشتی ها به اوراق سازی ها را به حالت تعلیق درآورده است، اما زمانی که فصل اوج تقاضا سپری شود، انگیزه ها برای اوراق سازی نیز افزایش خواهد یافت.
در ادامه این گزارش آمده است: با توجه به جدی گرفتن کنوانسیون مدیریت آب توازن و لازم الاجرا شدن محدودیت های سولفور پایین تر در سوخت های بانکرینگ، بسیاری از تحلیلگران و مقامات صنعتی افزایش چشم گیری را در بخش اوراق سازی برای سال 2020 و 2019 پیش بینی می کنند.
دلیل رشد اوراق سازی عمدتا به قوانین سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO بازمی گردد، چرا که بر اساس این قوانین مالکان مجبور خواهند بود شناورهای قدیمی و با سوخت ناکارآمد خود را به جای اینکه با بازسازی و افزودن تجهیزات نوین تر به آنها هزینه اضافی را بر صنعت کشتیرانی تحمیل کنند، برای اوراق سازی به یاردها بفرستند.
لازم به ذکراست: نرخ اوراق سازی یک عامل مهم در زمان تصمیم گیری مالکان برای اوراق سازی به شمار خواهد آمد. در حال حاضر، قیمت ورقه های فولاد پایدار باقی مانده و عرضه محدود کشتی های اوراق شده می تواند امکان افزایش نرخ اوراق سازی برای چند ماه آینده را فراهم کند.
رزرو اوراق کشتی
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، یاردهای هند به عنوان مقصد انتخاب برای اوراق سازی جایگاه خود را هم چنان حفظ کرده اند.
در حالی که بنگلادش و پاکستان برای پایین آوردن ارزش پول رایج و کاهش قیمت ورقه فولاد محلی در حال تلاش و تقلا با یکدیگر هستند، روپیه به عنوان واحد پول قوی تر هند سبب استمرار افزایش تمایل به یاردهای این کشور شده است.
بر طبق داده های آن لاین VesselsValue، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، در حدود 136 فروند کشتی درهند به فروش رفته اند، یاردهای بنگلادش و چین به ترتیب شاهد ورود 122 و 104 فروند شناور بوده اند. پاکستان با اوراق 95 فروند کشتی جایگاه چهارم در جدول را به خود اختصاص داده است.
به طور کلی می توان گفت، به دنبال بهبود بازار فله و خوشی بینی حاکم میان مالکان فله برها، میزان شناورهای فرستاده شده به یاردها به طور چشم گیری در سال جاری میلادی روند نزولی را تجربه کرده است.
بر طبق تحقیقات کلارکسونز، در نه ماه نخست سال جاری میلادی، 28 میلیون و 800 هزار DWT ظرفیت شناور برای اوراق سازی در سراسر جهان فروخته شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت 18 درصدی را نشان می دهد.
ناگفته نماند در بخش فله بر،12 میلیون و 600 هزار DWT برای اوراق سازی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون فروخته شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز روند نزولی 46 درصدی را به نمایش می گذارد.
افزون بر این، تانکرها 27 درصد از سهم کل اوراق سازی به لحاظ DWT را تا اواسط ماه جاری در اختیار داشتند که در مقایسه با سهم شش درصدی، رشد چشم گیری را داشته است، نرخ کرایه حمل پایین تر از حد انتظار نیز عامل محرکی برای اوراق سازی این شناور در سه ماه سوم سال جاری میلادی به شمار می آید.
در سال جاری میلادی، قیمت اوراق سازی به عنوان یک شرط لازم و مهم برای اوراق سازی علایمی از بهبود را نیز نشان داده است، کاهش در قیمت اوراق سازی از سال 2014 آغاز شد، زمانی که قیمت ها از 550 دلار مشاهده برای هر تن وزن خالص در سال 2011 الی 2012 به یکباره شروع به ریزش کرد، در ماه ژانویه سال 2016 نیز به زیر 290 دلار برای هر تن وزن خالص افت کرد، اما در پایان سه ماه نخست سال جاری میلادی، با افزایش قیمت فولاد، روند بهبود در قیمت اوراق سازی به نمایش گذاشته شد.
 این گزارش در پایان نوشت: کمبود شناورهای داوطلب برای اوراق شدن منجر به استمرار رقابت قوی میان خریداران نقدی و افزایش نرخ اوراق سازی خواهد شد.
برچسب ها: اوراق اوراق کشتی
ارسال نظرات
آخرین اخبار