۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
تا پایان برنامه ششم توسعه صورت می گیرد؛

افزایش تولید آبزیان به 800 هزار تن در سال

بر اساس افق تنظیم شده در برنامه ششم توسعه، تولید آبزی پروری در کشور از تولید سالانه 460 هزار تن به 800 هزار تن خواهد رسید که با توجه به پتانسیل های فراوان آبزی پروری در کشور، این رقم به همت پرورش دهندگان بخش خصوصی دست یافتنی خواهد بود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۹۳۷
افزایش تولید آبزیان به 800 هزار تن در سال معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه در دنیا سهم آبزی پروری از صید پیشی گرفته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: این درحالی است که در ایران نسبت ماهی‌های صید شده نسبت به آبزیان پرورشی درصد بالاتری را نشان می‌دهد.
حسینعلی عبدالحی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به تداوم روند توسعه آبزی پروری در کشور، اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال شاهد رشد 10 درصدی در بخش آبزی پروری کشور باشیم.   
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران ادامه داد: این پیش بینی در حالی انجام شده است که به طور متوسط رشد آبزی پروری کشور سالیانه بین 10 تا 15 درصد است.
وی در ادامه گفته های خود به نقش موثر آبزی پروری در توسعه صنعت شیلات کشور اشاره کرد و اظهار داشت: 40 درصد از مجموع تولیدکل آبزیان کشور اعم از پرورشی و صید شده در سال گذشته، به بخش آبزی پروری اختصاص داشته است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، بیان داشت: این امر حاکی از اهمیت نقش آبزی پروری در توسعه هر چه بیشتر صنعت شیلات با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
وی با اشاره به اینکه در دنیا سهم آبزی پروری از صید پیشی گرفته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: این درحالی است که در ایران نسبت ماهی‌های صید شده نسبت به آبزیان پرورشی درصد بالاتری را نشان می‌دهد.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران یادآور شد: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی هم اکنون توسعه آبزی پروری در دو بخش پرورش میگو و پرورش ماهیان دریایی در قفس در دستور کار دولت قرار گرفته است.
به گفته وی، آبزی پروری علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه های ارزآوری به کشور را از طریق افزایش صادرات فراهم می کند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تصریح کرد: بر اساس افق تنظیم شده در برنامه ششم توسعه، تولید آبزی پروری در کشور از تولید سالانه 460 هزار تن به 800 هزار تن خواهد رسید که با توجه به پتانسیل های فراوان آبزی پروری در کشور به همت پرورش دهندگان بخش خصوصی، این رقم دست یافتنی است.
وی خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است 200 هزار تن سالانه انواع ماهیان دریایی در جنوب و شمال کشور از طریق قفس برداشت کنیم.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: باتوجه به محدودیت‌های استفاده از آب شیرین، توسعه پرورش ماهی در قفس به معنای توسعه آبزی‌پروری از طریق آب شور است.
به گفته وی، طی چشم انداز برنامه ششم توسعه قرار بر این است که تا پایان این برنامه سالانه حدود ۲۰ هزار تن ماهی در قفس تولید داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی ها حاکی از افزایش بیشتر تولید ماهی در قفس است، اعلام کرد: پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه تولید سالانه ماهی از مرز 20 هزار تن عبور کرده و به تولید سالانه 50 هزار تن افزایش یابد.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران اعلام کرد: هم اکنون تعداد زیادی سرمایه گذار بخش خصوصی نسبت به نصب قفس در دریا و شروع عملیات پرورش در آبهای شمالی و جنوبی کشور اقدام کرده اند.
عبدالحی در ادامه بیانات خود با اشاره به اینکه مهمترین بخش درآمدزایی از پرورش آبزیان از صادرات این محصولات به دست می آید، خاطرنشان کرد: هم اکنون بخش عمده صادرات سالانه آبزیان کشور به صادرات میگوهای پرورشی اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه هر ساله درآمدارزی قابل قبولی از صادرات آبزیان نصیب کشور می شود، اظهار امیدواری کرد: با توسعه آبزی پروری در بخش های مختلف شیلات از جمله ماهیان خاویاری و ماهیان دریایی پرورش یافته در قفس بتوانیم این درآمد را چند برابر کنیم.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایارن، کپورماهیان، قزل آلا، میگوی پرورسی را مهمترین بخش صادرات آبزیان در بخش آبزی پروری اعلام کرد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بر ضرورت هر چه سریعتر توسعه آبزی پروری اشاره کرد و گفت: هم اکنون ایران بعد از شیلی، ترکیه و نروژه به عنوان چهارمین کشور نخست دنیا در زمینه آبزی پروری شناخته می شود و این در حالی است که کشورمان از پتانسیل های بسیار زیادتری در زمینه آبزی پروری برخوردار است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار