۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
در سال جاری اجرایی می شود؛

ابلاغ طرح استاندارد دریافت فضولات نفتی به سازمان بنادر

طرح استاندارد دریافت فضولات نفتی امسال از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرایی شدن به سازمان بنادر و دریانوردی ابلاغ خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۸۶۴
ابلاغ طرح استاندارد دریافت فضولات نفتی به سازمان بنادر مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: ضوابط مقابله با فضولات نفتی در قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی سال گذشته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شد.
ضیاء الدین الماسی ادامه داد: همواره کشتی ها در فعالیت کشتیرانی مقداری فضولات نفتی ناشی از سوخت باقی مانده  به همراه دارند که بر اساس قوانین موظفند این فضولات را در بندر به اداره بنادر و دریانوردی تحویل دهند.
وی خاطرنشان ساخت: سازمان بنادر و دریانوردی در محل بنادر مکان های را برای دریافت فضولات کشتی ها در نظر گرفته است.
وی اذعان داشت: در راستای کنترل دریافت فضولات کشتی ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، استانداردهای زیست محیطی تدوین شده است که به زودی برای اجرایی شدن به سازمان بنادر و دریانوردی کشور ابلاغ خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود بیان داشت: اخذ این استانداردهای زیست محیطی تدوین شده با مشارکت سازمان محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی در هنگام دریافت فضولات کشتی ها اعمال می شود.
الماسی بیان داشت: طرح تدوین ضوابط مقابله با فضولات نفتی هم اکنون در معاونت حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست  در حال طی کردن مراحل لازم برای ابلاغ به سازمان بنادر و دریانوردی است.
به گفته این مقام مسئول درسازمان حفاظت محیط زیست بااشاره به  ابلاغ این طرح به سازمان بنادر و دریانوردی گفت:  اجرایی شدن مفاد استانداردهای تعیین شده برای دریافت فضولات کشتی ها نقش مهمی در کاهش آلودگی های دریایی ایفا خواهد کرد.
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: بر اساس تدوین استانداردهای دریافت فضولات کشتی ها باید در هنگام تحویل گرفتن فضولات نفتی بنادر از کشتی ها، هیچ گونه آلودگی زیست محیطی در آن مکان ایجاد نشود یا آلودگی ها به حداقل برسد.
الماسی افزود: بر اساس بررسی های به عمل آمده هم اکنون تمام بنادر بین المللی کشور به تجهیزات اخذ فضولات نفتی مجهز هستند که این امر با رعایت استانداردهای تدوین شده از سوی سازمان محیط زیست کمک شایانی به حفاظت محیط زیست دریا خواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت تعیین ضوابط مقابله با فضولات نفتی اظهار کرد: به این ترتیب حد استاندارد زیست محیطی برای امکانات و تاسیسات دریافت فضولات نفتی از شناورها تعیین خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود در باره اقدامات سازمان محیط زیست در زمینه مقابله با آلودگی آبهای جنوبی کشور بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه اجرایی نیست، بلکه یک دستگاه قانون گذار و نظارتی است که وظایف خود را در حیطه نظارت و نحوه اعمال قانون در دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهد. اقداماتی که تاکنون صورت گرفته منجر به برنامه‌های عمرانی برای احداث و تکمیل شبکه فاضلاب شهری در برخی از شهرستان های ساحلی جنوب کشور شده است.
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود با بیان اینکه منابع آلاینده دریا به دو دسته منشا سرزمینی مانند شهرها و صنایع و منشا منبع دریایی تقسیم می شوند تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون نظامی مبنی بر مقابله با منابع آلاینده با منبع آلاینده های دریایی مانند شناورها و سکوهای نفتی تدوین نکرده است.
وی به ایجاد نظام ممیزی سکوهای نفتی و بازدید تعدادی از این سکوها از سوی  کارشناسان محیط زیست اشاره کرد و گفت: این امر نیز اقدام مهمی در راستای کنترل آلودگی آبهای خلیج فارس محسوب می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار