۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
شناگاه های خزر تغییر می کند؛

مهلت چهار ماهه برای رفع آلودگی شناگاه های دائمی دریای خزر

شناگاه های دائمی نوار ساحلی شمال کشور که دارای نواقص زیست محیطی هستند باید تا بهمن ماه امسال نسبت به رفع این نواقص اقدام کنند تا مجوز فعالیت در فصل تابستان سال آینده برای آنها صادر شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۸۵۳
مهلت چهار ماهه برای رفع آلودگی شناگاه های دائمی دریای خزرمدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پایش شناگاه های شمالی و جنوبی کشور در نیمه دوم سال نیز بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست همچنان ادامه دارد.
ضیاء الدین الماسی ادامه داد: بر اساس پایش های صورت گرفته در ماه های اخیر، تعدادی از شناگاه های دائمی واقع در نوار ساحلی شمال کشور از نظر رعایت مسائل زیست محیطی با نواقصی همراه بودند.
وی تاکید کرد: بر این اساس و طبق دستورالعمل پایش شناگاه ها، نام این شناگاه ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت کشور ابلاغ شده است.
وی بیان داشت: این شناگاه ها موظف هستند، تا قبل از بهمن ماه امسال نسبت به رفع نواقص زیست محیطی شناگاه های مذکور در راستای سلامت شناگران اقدامات لازم را انجام دهند.
الماسی عنوان کرد: لازم است، وزارت کشور نسبت به تغییر مکان تعدادی از شناگاه های دائمی قرار گرفته در معرض منابع آلاینده به سواحل پاکی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مورد تایید است، اقدام کند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: به این ترتیب مجوز فعالیت برای این شناگاه ها در تابستان سال آینده صادر خواهد شد.
الماسی به برخی آلودگی‌های دریایی با منشا فعالیت‌های نفتی، فلزات سنگین، آلودگی‌های ناشی از پساب‌های انسانی و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی اشاره کرد که باعث آلودگی شناگاه های شمالی کشور شده است.
وی اذعان داشت: در میان تمام آلودگی ها، مهمترین عامل ایجاد آلودگی میکروبی، ورود فاضلاب های انسانی است که از رودخانه های منتهی به دریا وارد شناگاه ها می شوند.
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین وجود پسماندها و زباله های تولید شده با منشا انسانی در شناگاه ها را عامل مهم دیگری در آلودگی این شناگاه ها عنوان کرد.
به گفته مدیر کل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ضوابط مقابله با آلودگی شناگاه ها در راستای حفاظت از سلامت شناگران به استان های شمالی کشور ابلاغ شده است تا به این ترتیب از فعالیت شناگاه های آلوده جلوگیری به عمل آید.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به پایش میکروبی شناگاه ها دائمی و موقت نوار ساحلی دریای خزر به صورت مداوم بیان داشت: به منظور تعطیلی شناگاه های آلوده، ضوابط مقابله با آلودگی شناگاه ها تعیین شده است که در صورت عدم رعایت این ضوابط از سوی مجریان شناگاه ها، می توان نسبت به تعطیلی شناگاه های آلوده اقدام کرد.
الماسی در ادامه گفته های خود خاطرنشان ساخت: البته به شناگاه های آلوده به میکروب در ابتدا تذکرات لازم جهت رفع و یا کاهش آلودگی داده خواهد شد اما در صورت عدم توجه به موضوع آلودگی میکروبی از سوی بهره برداران شناگاه های واقع شده درنوار ساحلی دریای خزر، مجوز فعالیت این شناگاه ها بر اساس ضابطه تنظیم شده باطل خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، مهمترین هدف از اجرای این مهم را ایجاد محیط زیست سالم و عاری از میکروب برای شنای گردشگران عنوان کرد.
مدیر کل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت وجود سواحل پاک در کشور، بیان داشت: این حق مسلم مردم است که بتوانند در محیطی زیستی کاملاً سالم و عاری از هر گونه میکروب به گردش و تفریح بپردازند.
وی نقش شهرداری ها و فرمانداری های شهرستان های ساحلی را در اجرای برخورد با آلودگی میکروبی در شناگاه ها را بسیار موثر دانست و گفت: برای آگاهی بیشتر گردشگران تا زمان تعطیلی شناگاه های آلوده، عموم مردم با توجه به نصب پرچم های هشدار می توانند از میزان آلودگی شناگاه آگاه شوند.
الماسی بر ضرورت عدم فعالیت شناگاه های دارای آلودگی میکروبی تاکید کرد و گفت: در میان استان های شمالی، استان مازندران دارای بیشترین شناگاه های آلوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار