۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵

121 فقره دزدی دریایی در سال 2017 ثبت شد

کمیتۀ دریانوردی (IMB) اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در آخرین گزارش خود از ثبت 121 فقره دزدی دریایی و حملۀ مسلحانه طی 9 ماه نخست سال جاری میلادی خبر داد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۶۸۱۲
121 فقره دزدی دریایی در سال 2017 ثبت شد
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از کمیتۀ دریانوردی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC)، دزدان دریایی در 9 ماه نخست سال جاری میلادی به درون 92 شناور نفوذ کردند، 13 فروند شناور را به آتش کشاندند، 11 حملۀ موفق داشتند و پنج فروند شناور را ربودند که بر این اساس مجموع حملات مسلحانه و دزدی های دریایی را به 121 مورد رسید.
بر اساس این گزارش، گزارش جهانی شناورهای پرچم دار نشان می دهد که آمار سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 میلادی کاهش یافته است اما نگرانی ها در خصوص حملات احتمالی در خلیج گینه و آسیای جنوب شرقی همچنان ادامه دارد. 
در همین راستا افزایش حملات در کرانۀ ونزوئلا و دیگر حوادث امنیتی در برابر شناورها در فیلیپین که شامل حملات موفق در سه ماه پایانیِ سوم و تاکنون بوده است، خبر از افزایش میزان نظارت در مناطق دیگر می دهد. 
درحالی که در 9 ماه نخست سال 2016 میلادی و در کرانۀ ونزوئلا سه حملۀ ضعیف ثبت شده بود این رقم در مدت مشابه سال جاری میلادی به 11 مورد رسید. دزدان دریایی با دسترسی به سلاح گرم و سرد توانستند به تمامی شناورها و در لنگرگاه نفوذ کنند. طی این حملات، چهار دریانورد به گروگان گرفته شد، دو نفر مورد تجاوز قرار گرفتند و یک نفر زخمی شد. 
از سوی دیگر و در سه ماه سوم سال جاری میلادی، هیچ حادثه ای در سومالی ثبت نشد. این درحالی است که حملات موفق دزدان در آغاز سال جاری میلادی خبر از افزایش حملات در ادامۀ سال جاری و هدف قراردادن شناورهای تجاری می داد. 
در این میان نیجریه ریسک بالایی از حملات دزدان را به خود اختصاص می دهد به گونه ای که 20 گزارش رسیده حاکی از آن است که تمامی انواع شناورها در این منطقه در خطر هستند و 16 حمله در کرانۀ Brass، Bonny و Bayelsa ثبت شده است. در میان این 20 حمله، 18 حمله به صورت مسلحانه بوده و 17 مورد از شناورها به گروگان دزدان درآمده اند. از مجموع 49 خدمۀ دریایی 39 نفر در آبهای نیجریه و در هفت منطقه به گروگان گرفته شده اند. دیگر گروگان گیری های دریانوردان در سال جاری میلادی در 60 مایلی کرانۀ نیجریه صورت گرفته است. 
در ادامۀ این گزارش، مدیر IMB گفت: در مجموع و با وجود دخالت نیروی دریایی نیجریه، تمام آبهای داخلیِ منطقه و خارج از آن جزء مناطق پرخطر باقی می مانند و از شناورها میخواهیم ضمن تردد از این نواحی هوشیار باشند.
وی در پایان افزود: تعداد حملات در خلیج گینه بیش از اعلام رسمی این گزارش است چرا که بسیاری از حوادث  گزارش و ثبت نمی شوند.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار