۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷

جابجایی کانال پاناما رکورد 103 ساله را شکست

کانال توسعه یافته پاناما شاهد رکورد حمل 403 میلیون و 800 هزار تن کارگو در پایان سال مالی 2017 بود.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۸۱۱
جابجایی کانال پاناما رکورد 103 ساله را شکست
به گزارش گروه بین الملل مانا کانال توسعه یافته پاناما رکورد حمل 403 میلیون و 800 هزار تن کارگو را در پایان سال مالی 2017 تجربه کرد که در طول تاریخ فعالیت 103ساله خود، بی نظیر بوده است.
یکی از مقامات اداره کانال پاناما ACP در این باره گفت: رشد 22 درصدی تناژ حمل کارگو در سال مالی 2017 نسبت به سال گذشته را می توان مستقیما مربوط به ظرفیت افزوده شده از طریق توسعه کانال مربوط دانست.
این گزارش ادامه داد: در طول سال مالی 2017، در مجموع تعداد 13 هزار و 548 فروند شناور از این کانال عبور کردند که در مقایسه با کل سال گذشته، رشد سه درصدی را به نمایش گذاشت. به دلیل اینکه در حال حاضر شناورهای پست-پاناماکس بزرگ قادر به ترانزیت از کانال توسعه یافته هستند، رشد ترافیک 22.2 درصد مشاهده شده در سال مالی 2017 فراتر از آنچه که از قبل پیش بینی شده بود، است.
"Jorge Quijano" مدیرکانال پاناما با اشاره به موفقیت سال جاری گفت، نتیجه حاصله گواهی بر موفقیت کانال توسعه یافته پاناما است.
وی در ادامه افزود: این ارقام نه تنها انعکاس دهنده اعتماد صنعت کشتیرانی به کانال توسعه یافته پاناما است، بلکه توانایی این کانال در تغییر اقتصاد جهانی و احیای صنعت دریایی را نیز به نمایش می گذارد.
در کمتر از شش ماه پس از بازگشایی کانال توسعه یافته پاناما، این آبراه از کشتی کانتینری YM Unity استقبال کرد و به این ترتیب پانصدمین ترانزیت شناور پست- پاناماکس به ثبت رسید. در ماه مارس سال جاری میلادی نیز کشتی کانتینری MSC ANZU متعلق به کشتیرانی MSC سوئیس، هزارمین شناور پست پاناماکس شناخته شد که از این کانال عبور کرد.
افزون بر این، در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، کشتی کانتینری Cosco Yantian جایگاه دوهزارمین شناور پست پاناماکس عبوری از کانال مذکور را به خود اختصاص داد.
کشتی کروز Disney Wonder تحت مالکیت شرکت کشتیرانی کروز Disney Cruise Line نیز نخستین کشتی کروز پست پاناماکس بود که از کانال توسعه یافته پاناماعبور کرد.
لازم به ذکر است: کشتی کانتینری پست پاناماکس Theodore Roosevelt متعلق به کشتیرانی CMA CGM فرانسه با ظرفیت 14 هزار و 863 TEU بزرگترین کشتی عبوری از این آبراه توسعه یافته تاکنون لقب گرفت.
در ادامه این گزارش آمده است: در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، کانال و اداره دریایی پاناما AMP سیستم VUMPA را برای کارآمد کردن امور اداری لجستیکی برای مشتریان بین المللی راه اندازی کرد. افزون بر این در واکنش به یک سری از مذاکرات با مشتریان و بررسی تغییر الگوی ها کارگو، کانال مذکور اصلاحاتی را برای ساختار عوارض نیز وضع کرد.
تا پایان سال مالی 2017، مسیرهای بین آسیا و ساحل شرقی، ساحل غربی آمریکای جنوبی و ساحل شرق آمریکا، ساحل غربی آمریکای جنوبی و اروپا، ساحل غربی آمریکای جنوبی و ساحل شرقی آمریکا و آمریکای جنوبی درون ساحلی به ترتیب سهم 34، 13، هفت،هفت و پنج درصدی را در استفاده از کانال پانامال به خود اختصاص دادند.
این گزارش در پایان نوشت: کشورهای چین، شیلی، ژاپن، مکزیک و کلمبیا جزو کاربران اصلی کانال توسعه یافته پاناما بودند، در این میان آمریکا جایگاه مهم ترین کاربر این آبراه را هم چنان برای خود نگاه داشته است به طوری که مبدا یا مقصد بیش از 68.3 درصد از کل ترانزیت کارگو از کانال به شمار می آید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار