۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

نگرانی از پیشروی آب دریا به اروندرود

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگرانی خود را از پیشروی آب دریا(خلیج فارس) به اروندرود و متعاقب آب از بیان رفتن بخش کشاورزی آبادان و خرمشهر اعلام کردند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۶۷۹۰
نگرانی از پیشروی آب دریا به اروندرود
به گزارش خبرنگار مانا ، 50 نماینده مردم مجلس شورای اسلامی از جمله 18 نماینده مردم خوزستان در نامه ای به دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از تصمیم دولت عراق در سدسازی در جزایرام الرصاص و ابوفلوس ابراز نگرانی کردند چرا که معتقدند چنین اقدامی حیات آبراه اروندرود را با خطرات جدی مواجه خواهد کرد.
در این نامه اعلام شده در صورت عملی شدن ساخت سد که فاقد مطالعات زیست محیطی است آبادان و خرمشهر به شوره زار تبدیل خواهند شد. نمایندگان مجلس همچنین گفتند:درصورت عملی شدن تصمیم دولت عراق در ساخت سد در مسیر جریان آبی اروندرود، شوری آب به میزان 70درصد افزایش خواهد یافت و ورود آب شور به نخیلات ، مرگ آن را بدنبال خواهد داشت.
نمایندگان خانه ملت خواستار احداث سد مشترک بر روی آبراه اروندرود در منطقه فاو (مقابل اروندکنار) با هدف کنترل ورود آب شور به این آبراه شد.
نمایندگان مجلس همچنین خواستار شروع هرچه سریع تر لایروبی اروندرود با هدف بهبود کشتیرانی و تردد کشتی ها بزرگ در این آبراه شدند. اروندرود به طول 90کیلومتر، نقش محوری در حیات بنادر جنوبی عراق و بنادر آبادان، خرمشهر و اروندکنار دارد. این آبراه در چهار دهه اخیر دستخوش تغییرات زیست محیطی شده و عدم لایروبی آن مشکلات مضاعفی بر آن تحمیل کرده است.
براساس قرارداد 1975 الجزایر لایروبی و حق کشتیرانی در اروندرود برعهده دو کشور ایران و عراق است. طرف عراقی تاکنون به دلایل و بهانه های گوناگون از شروع عملیات لایروبی طفره رفته است. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار