۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷

بازار ساخت کشتی هنوز جان نگرفته است

علیرغم تلاش های اخیر کشتی سازان برای افزایش قیمت قراردادهای ساخت، وضعیت ضعیف بازار کشتی سازی نشان می دهد که کشتی سازان موفقیت چشم گیری را به دست نیاورده اند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۷۲۶
بازار ساخت کشتی هنوز جان نگرفته است
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست با اشاره به اینکه علیرغم تلاش های اخیر کشتی سازان برای افزایش قیمت قراردادهای ساخت، وضعیت ضعیف بازار کشتی سازی نشان می دهد که کشتی سازان موفقیت چشم گیری را به دست نیاورده اند، نوشت:  بر طبق کلارکسونز، درهشت ماه نخست سال جاری میلادی، در مجموع قرارداد ساخت 489 فروند شناوربا ظرفیت 35 میلیون و 300 هزار DWT به ثبت رسیده است که از لحاظ تناژ، رشد 69 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.
این گزارش ادامه داد: علاوه بر  افزایش چشم گیر میزان سفارشات ساخت کشتی در ماه های اخیر، مجموع ظرفیت سفارش ساخت کشتی در سال جاری میلادی بسیار پایین تر از 111میلیون و 700 هزار DWT سال 2015 خواهد بود و همچنان یکی از ضعیف ترین ارقام سالانه را در تاریخ صنعت کشتی سازی به خود اختصاص می دهد.
پیش بینی می شود، ممکن است میزان سفارشات نا امیده کننده تری در انتظار کشتی سازی ها باشد. تا پایان ماه آگوست سال جاری میلادی، تعداد کشتی های سفارش داده شده در کل جهان به سه هزار و 78 فروند شناور با ظرفیت کلی 181 میلیون و 700 هزار رسید، این در حالی است که تا پایان سال 2016، سه هزار و 787 فروند شناور با ظرفیت 225 میلیون و 600 هزار DWT به ثبت رسیده است، دلیل این کاهش میزان محدود سفارش ساخت و تاخیر در تحویل شناورها عنوان می شود.
در شرایطی که یاردها از معضل ظرفیت مازاد رنج می برند، به خروج بسیاری از یاردهای ناموفق از چرخه تجارت اصرار می شود. از این رو جای تعجبی وجود ندارد که قیمت ساخت کشتی ها در سراسر بخش های کشتیرانی تجاری اصلی، در حال نزول است.
به دنبال چنین شرایط تجاری همراه با افزایش قیمت ورقه فولاد، حاشیه سود اکثر کشتی سازی ها دست کم برای چندین ماه آینده با روند کاهشی همراه خواهد بود.
لازم به ذکر است: دولت بیجینگ و سئول به تزریق نقدینگی به کشتی سازی های بزرگ و اصلی کشور خود ادامه می دهند، به طوری که این کشتی سازی ها از فرصت بقای بیشتری نسبت به همتایان کوچکتر خود بهره می برند.
در ادامه این گزارش آمده است: کل تعداد یاردهای فعال، آنهایی که حداقل یک فروند کشتی با ظرفیت بیش از یک هزار تناژ خالص در دست سفارش دارند، از 860 در سال جاری میلادی به 357 در اوایل ماه سپتامبر کاهش یافتند. تنها 30 درصد از یاردهای فعال در سال جاری میلادی موفق به دریافت سفارش ساخت شده اند، چنانچه سهام بازار درقبضه یاردهای برتر است.
به نظر میرسد روند کنونی( افت سفارشات) هم چنان ادامه داشته باشد، چرا که قوانین زیست محیطی بیشتری در سال های آینده به اجرا در می آید و سرمایه گذاران کشتی به طور فزاینده ای شناورهایی که با سیستم های آب توازن، اسکرابرها و یا دیگر راه حل های سوخت سولفور پایین مانند سیستم های رانش مجهز به گاز طبیعی مایع LNG طراحی شده اند، را طلب می کنند. اغلب تنها یاردهای اصلی می توانند این نوع کشتی ها را با قیمت رقابتی بسازند.
داده های Lloyd’s List Intelligence نشان می دهد، سفارش کشتی های کروز در سال جاری میلادی، قوی باقی ماند. مجموع سفارش ساخت کشتی های کروز تا پایان ماه سپتامبر سال جاری میلادی به 194 فروند رسید، این در حالی است که تا پایان سال 2016، سفارش ساخت 154 فروند تثبت شده است.
فله برها
در سال جاری میلادی، با توجه به اینکه نرخ کرایه حمل فله برها شیب مستمر صعودی را می پیماید، شرکت های بیشتری نیز به دنبال سرمایه گذاری در این بخش هستند. بر طبق داده های کلارکسونز، در هشت ماه نخست سال جاری میلادی، کل سفارشات در بخش فله به 12 میلیون و 200 هزار DWT رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 31 درصدی را به نمایش می گذارد.
به دنبال حمایت مالکان خصوصی، فله برها با ظرفیت 80 هزار الی 99 هزار و 999DWT ، بیشترین رشد در میزان سفارشات را در سال جاری میلادی نشان دادند. مجموع ظرفیت سفارش ساخت این شناورها در فواصل ماههای ژانویه الی آگوست،به پنج میلیون و 100 هزارDWT رسید، این در حالی است که ظرفیت مذکور در کل سال 2016، 200 هزار DWT بوده است.
با این وجود، ظرفیت سفارشات در سال جاری میلادی را نمی توان هم تراز با 24 میلیون و 200 هزارDWT سال 2015 دانست، علیرغم اینکه سال جاری در حال رقابت برای پیش گیری از 14 میلیون DWT سال 2016 است. ناگفته نماند ظرفیت سفارش در سال 2014، 63 میلیون و 800 هزار DWT و در 2013، 103 میلیون و 300 هزار DWT بوده است.
یکی از تحلیل گران در این باره گفت: در بیان ساده تر و قابل فهم تر، با توجه به اینکه نرخ کرایه حمل هنوز به اندازه کافی قدرتمند نشده، سفارش ساخت کشتی نیز در سطح نسبتا پایین باقی مانده است.
حمل کننده های نفت و گاز
بخش تانکر، سرمایه گذاری نسبتا قوی برای ساخت شناورهای جدید را جذب کرده است.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، ظرفیت سفارش ساخت کشتی برای تانکرهای حمل نفت خام و محصولات به 19 میلیون و 600 هزارDWT رسید که حکایت از رشد 166 درصدی سال به سال دارد. با این وجود، نسبت به 53 میلیون DWT سال 2015، در سطح بسیار پایین تری قرار دارد.
در بخش های کشتیرانی علیرغم اینکه تقاضا برای حمل کننده های گاز مایع طبیعی LNG و گاز نفتی مایع LPG بهبود کمی را تجربه کرد اما ضعیف باقی ماند، این مسئله نیز تعجب آور نیست، چرا که بازارها هم چنان درگیر جذب شناورهای بزرگ سفارش داده شده در بین سال های 2014 الی 2015 است.  
طی ماههای ژانویه الی آگوست سال جاری میلادی، ظرفیت سفارش نفتکش های غول پیکر به دو میلیون و 300 هزار cu m رسید، در مقایسه، در کل سال 2016، ظرفیت سفارش ساخت این شناور یک میلیون و 200 هزارcu m به ثبت رسیده است. از سوی دیگر، در هشت ماه نخست سال جاری میلادی، سفارش برای حمل کننده های LPG به 500 هزار cu m رسید که در مقایسه با کل سال 2016، سطح برابری را نشان می دهد.
کشتی کانتینری
در بخش کشتی کانتینری، سال جاری تقریبا سال بی جان و بی تحرکی بود تا اینکه صدای سفارش ساخت کشتی های کانتینری ultra-large از سوی دو غول کشتیرانی کانتینری دنیا در ماه سپتامبر سال جاری میلادی شنیده شد.
کشتیرانی کانتینری MSC سوئیس سفارش ساخت 11 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 22 هزار TEU را به یاردهای کره جنوبی داد، از سوی دیگر کشتیرانی CMA CGM فرانسه سفارش ساخت9 فروند کشتی با ظرفیت 22 هزار TEU را به شرکت کشتی سازی دولتی چین داد. در مقایسه، سفارش ساخت تنها 100 هزار TEU طی ماه های ژانویه الی آگوست به ثبت رسیده است.
با این وجود، تحرکات اخیر بازار دلالت بر بهبود قوی در تقاضای ساخت کشتی کانتینری ندارد. حتی با احتساب سفارشات جدید، شرکت بانکداری تجاری NORD/LB آلمان برآورد کرد، در سال جاری میلادی، تنها دو میلیارد و 600 میلیون سرمایه گذاری سفارش ساخت در بخش کشتی کانتینری انجام می گیرد، این در حالی است که در کل سال 2016، رقم مذکور دو میلیارد و 900 هزار دلار بوده است.
این گزارش در پایان نوشت: از دیدگاه خوشبینان، سفارشات اخیر نشانه هایی از بروز تقاضای قوی در خود را به همراه دارد.شناورهای بزرگ تر و مدرن تر منجر به سود حاشیه ای بالاتر و سودآوری بیشتری خواهند شد. افزون بر این، بر طبق آلفالاینر، نسبت میزان سفارش ساخت به ظرفیت ناوگان جهانی، هم چنان رقم پایین تاریخی 12 درصدی را نشان می دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار