۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

افزایش قیمت ساخت؛ انتظار کشتی سازان چین

کشتی سازان چینی خواهان قیمت های بالاتر در سه بخش تانکر، کشتی کانتینری و فله بر هستند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۶۷۲
افزایش قیمت ساخت؛ انتظار کشتی سازان چین
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست با اشاره به اینکه کشتی سازان در چین خواهان قیمت های بالاتر در سه بخش تانکر، کشتی کانتینری و فله بر هستند، نوشت: افزایش انتظار کشتی سازان برای بالابردن قیمت نشات گرفته از فلزات گران تر و تقویت (ین) پول رایج چینی است، علاوه بر این، بهبود نرخ کرایه حمل در بازارهای فله خشک و کشتی کانتینری نیز نقش مهمی را در این امر بر عهده داشته است. 
این گزارش ادامه داد: شاخص ماهانه قیمت کشتی سازی چینی CNPI با افزایش پنج واحدی به 765 واحد در ماه سپتامبر سال جاری میلادی رسید. شاخص ساخت کشتی در بخش فله خشک با افزایش شش واحدی به 774 واحد رسید. از سوی دیگر، شاخص  تانکر و کشتی کانتینری بر خلاف شیب نزولی گذشته خود، با افزایش چهار و شش واحدی به ترتیب بر روی 822 و 788 واحد ایستاد.
فله خشک
بازار نرخ کرایه حمل در بخش فله خشک شاهد قوی ترین بهبود بوده است، به طوری که شاخص بالتیک فله خشک در اواسط ماه سپتامبر سال جاری میلادی به یک هزار و 500 واحد افزایش یافت.
شرکت Forocean Shiptrading مستقر در شانگهای چین، گفت: مسیر رو به جلو در شاخص بالتیک خشک بدون شک محرک قوی برای فعالیتهای بازار ساخت کشتی بوده است. به عبارت دیگر، بهبود نرخ کرایه حمل اعتماد یاردهای چینی در بخش فله خشک را تقویت کرده است.
بر طبق CNPI، شاخص قیمت برای فله برهای هندی سایز با رسیدن به 21 میلیون و 200 هزار دلار در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، رشد 0.81 درصدی را تجربه کرد. قیمت فله بر آلتراماکس نیز با رسیدن به 24 میلیون و 200 هزار دلار و پاناماکس با رسیدن به 25 میلیون دلار به ترتیب افزایش 1.21 و 0.93 درصد را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر قیمت ساخت فله بر کامسارماکس با رسیدن به 25 میلیون و 700 هزار دلار، کیپ سایز با رسیدن به 44 میلیون و 300 هزار دلار و نیوکاسل ماکس با رسیدن به 46 میلیون و 300 هزار دلار به ترتیب 0.63،0.43 و 0.24 افزایش را به همراه داشت.
در ادامه این گزارش آمده است: شرکت خدمات دریایی Anangel یونان سفارش ساخت چهار فله بر با ظرفیت 208 هزار DWT از نوع Tier IIIرا به کشتی سازی Waigaoqiao چین به ارزش تقریبا هر یک 47 میلیون و 500 هزار دلار داد، زمان تحویل شناورها سال 2020 اعلام شده است.
شرکت مدیریت کشتی Aegean یونان نیز قرارداد سفارش ساخت هشت فروند فله بر با ظرفیت 82 هزار DWT از نوع Tier III در کشتی سازی ( Cosco Zhoushan) چین به ارزش هریک 25 میلیون دلار را امضا کرد.زمان تحویل شناورها نیمه دوم سال 2019 ذکر شده است.
کارگزاران همچنین اعلام کردند در هفته گذشته، شرکت کشتیرانی Lepta نیز ساخت دو فروند فله بر به ظرفیت 180 هزار DWT را به کشتی سازی Yangzijiang چین به ارزش هر یک 42 میلیون دلار سفارش  داد، شناورها در سال 2019 تحویل داده می شوند.
تانکر
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه افزایش قیمت تمام شده تولید منجر به افزایش قیمت ساخت کشتی در بخش تانکرها شده است، نوشت: افزایش قیمت ورقه فولادی و دیگر مواد به همراه تقویت پول رایج چینی را می توان از عوامل اصلی دخیل در روند افزایشی هزینه های کشتی سازی دانست.
شاخص قیمت برای نفتکش های غول پیکر از نوع Tier III با رسیدن به 77 میلیون و 800 هزار دلار، افزایش 0.72 درصدی را تجربه کرد. شاخص قیمت در بقیه انواع شناورها رشد 0.4 الی 0.5 درصدی را به همراه داشت.
کشتی کانتینری
شاخص قیمت برای کشتی کانتینری با ظرفیت دو هزار و 200 TEU با رسیدن به 25 میلیون و 600 هزار دلار، رشد 0.67 درصدی را نشان داد، از سوی دیگر، قیمت کشتی های کانتینری با ظرفیت چهار هزار و 800 و ده هزار TEU به 44 میلیون و 900 هزار دلار و 82 میلیون و 600 هزار دلار رسید که به ترتیب حکایت از رشد شاخص قیمت 0.27 و 1.1 درصدی دارد.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: علاوه بر افزایش قیمت ساخت کشتی، کارگزاران بر این باورند که بازار کشتیرانی بهبود یافته نیز در جهش رو به بالای قیمت ساخت کشتی سهیم است، اما در عین حال آنها نسبت به پایداری بهبود نرخ کرایه حمل محتاط و هوشیار باقی خواهند ماند.
این گزارش در پایان نوشت: آلفالاینرنسبت به سفارشات پی در پی کشتی های کانتینری سوپر- سایز در ماه گذشته از سوی غول های کشتیرانی کانتینری دنیا مانند کشتیرانی CMA CGM فرانسه و MSC سوئیس، هشدار داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار