۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹

دیپلماسی دریایی ایران در پاناما

در حاشیه نشست کشور های صاحب بندر در خلال رویداد موازی روز جهانی دریانوردی در پاناما، برنامه ریزی برای ممیزی ایران از مراکز آموزش دریایی پاناما صورت گرفت.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۶۶۶۷
دیپلماسی دریایی ایران در پاناما
به گزارش مانا، در حاشیه نشست کشور های صاحب بندر در خلال رویداد موازی روز جهانی دریانوردی در پاناما، محمد راستا، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران با مارک گروبارزیک وزیر اقتصاد دریایی لهستان، خورخه برکت پیتی وزیر امور دریایی پاناما و کی تاک لیم دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی دیدار و گفت و گو کرد.
در دیدار مارک گروبارزیک وزیر اقتصاد دریایی لهستان با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، موضوعات مختلف از جمله انعقاد تفاهم نامه دریایی- بندری و شناسایی گوهینامه های دریانوردان مطابق با مفاد اصلاحات مانیل 2010 به کنوانسیون STCW مورد مذاکره قرار گرفت.
در این دیدار وزیر اقتصاد دریایی لهستان از مقامات ایرانی برای بازدید از صنایع کشتی سازی کشور متبوعش دعوت کرد.

برنامه ریزی برای ممیزی ایران از مراکز آموزش دریایی پاناما
همچنین بنا به دعوت وزیر امور دریایی پاناما، دیدار و مذاکره دو جانبه ای بین خورخه برکت پیتی، و محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد. در این نشست طرفین ضمن تبادل نظر در خصوص موضوعات کلان دریایی، پیرامون انعقاد تفاهم نامه همکاری دریایی بندری و ممیزی از مراکز آموزشی پاناما به منظور شناسایی دو جانبه گواهینامه های دریانوردان مذاکره کردند و توافق لازم برای برنامه ریزی ممیزی طرف ایرانی از مراکز آموزش دریایی پاناما به عمل آمد.

بازدید از آبراه مهم پاناما
بر اساس این گزارش، هیئت ایرانی شرکت کننده در مراسم موازی روز جهانی دریانوردی در پاناما سیتی، از کانال مهم پاناما نیز دیدن کردند.
آبراه پاناما که در جریان یکی از بزرگ‌ترین و دشوارترین پروژه‌های مهندسی در جهان احداث شده، از جمله مهم‌ترین گذرگاه های دریایی است. کانال پاناما با طول ۷۷ کیلومتر یک مسیر آبی در کشور پاناما است که اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می‌کند. این کانال از سرتاسر تنگه‌ی پاناما می‌گذرد و مجرای کلیدی برای تجارت بین المللی به شمار می‌رود.

تاکید بر استفاده بیشتر از متخصصان دریایی ایران در پروژه های "آیمو"

معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار جداگانه با کی تاک لیم، دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی، ضمن تشریح آخرین برنامه ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتقای ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی، بر ضرورت استفاده بیشتر از نیروهای انسانی دریایی متخصص ایران در پروژه های ظرفیت سازی دریایی آیمو تاکید کرد.
همچنین متعاقب دعوت رسمی به عمل آمده از دبیر کل آیمو برای شرکت در مراسم بزرگداشت هفتادمین سال تاسیس آیمو که در شهریور ماه ۱۳۹۷ در ایران برگزار می شود، راستاد خواهان حضور لیم در این مراسم شد.
بر اساس این گزارش، در مراسم موازی روز جهانی دریانوردی در پاناما با حضور وزرا و معاونان دریایی و بندری کشورهای صاحب بندر، حول موضوع « توانمند سازی و برنامه های همکاری های فنی آیمو و چالش های موجود برای حفظ دریانوردان فعال در دریا و جذب افسران و نیروهای کارآمد دریایی» و «امنیت دریانوردی و امنیت سایبری در دریا و اقدامات به عمل آمده در سطح جهانی و ملی برای مبارزه با دزدی و سرقت مسلحانه علیه کشتی ها» بحث و تبادل و نظر شد.

تشریح نقش ایران در تامین امنیت دریایی کشتی ها

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاداتی برای استفاده بهتر از منابع و برنامه کمک های فنی آیمو ارایه کرد.
علاوه بر این، اقدامات موثر جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت دریایی برای کشتی های تحت پرچم و حتی با پرچم خارجی در آب های پرخطر به لحاظ امنیتی و نیز نقش چشمگیر ایران در تامین امنیت سایبری و تهیه مفاد دوره امنیت دریانوردی توسط کشورمان را برشمرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار