۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲

آبان ماه؛ آغاز صید صنعتی زمستانه دریای عمان

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران از آغاز صید صنعتی زمستانه در صیدگاه جاسک از آبان ماه امسال خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۴۵۵
آبان ماه؛ آغاز صید صنعتی زمستانه دریای عمان مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طی سال های اخیر در راستای حفظ ذخایر آبزیان دریای عمان، از سوی سازمان شیلات ایران مدت زمان مجوز صید صنعتی از سوی سازمان شیلات ایران به چهار و نیم ماه در سال کاهش یافت.                       
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران با تاکید بر ضرورت مدت زمان صید شناورهای صنعتی به دلیل بازسازی ذخایر، اذعان داشت: به منظور جبران این موضوع، سازمان شیلات ایران طی نیمه دوم سال مجوز صید فانوس ماهیان را برای شناورها تعیین کرد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران ادامه داد: از زمانی که مجوز صید زمستانه از سوی شیلات برای این شناورهای صادر شد،خسارت های وارده به صید صنعتی ناشی از کاهش صید به دلیل محدودیت مکانی در شش ماهه اول سال جبران شده است.
به گفته آخوندی، مجوز صید صنعتی زمستانه توسط شناورهای کلاس فردوس طی چند سال اخیر برای این شناورها صادر شده است که باعث می شود این شناورها پس از اتمام صیدتابستانه و سرویس مجدد شناورهای خود برای صید زمستانه دوباره راهی دریا شوند.
وی خاطرنشان ساخت: صید صنعتی زمستانه که به صید فانوس ماهیان اختصاص دارد معمولا از نیمه آبان ماه آغاز و تا آخر اسفند ماه ادامه خواهد داشت.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود در خصوص صید صنعتی زمستانه اعلام کرد: مجوز صید صنعتی فانوس ماهیان برای شناورهای کلاس فردوس در آبهای ساحلی دریای عمان در منطقه جاسک صادر شده است.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیانات خود عنوان کرد: شناورهای صید صنعتی تنها مجوز صید فانوس ماهیان دریای عمان در صیدگاه جاسک به شرط حفظ فاصله 10 مایلی از ساحل در عمق بیش از 200 متر را دارند.
آخوندی بیان داشت: صید فانوس ماهیان توسط شناورهای صید صنعتی به روش ترال صورت می گیرد که همانطور که اعلام شد این صید باید با فاصله 10 مایلی از آبهای ساحلی صورت گیرد تا آسیبی به ذخایر آبزیان دریای عمان وارد نشود.
به گفته این مقام مسئول درسازمان شیلات ایران، به جز شناورهای صید صنعتی که نیمه دوم سال به صید فانوس ماهیان می پردازند در تمام طول سال سایر شناورهای بزرگ به صید فانوس ماهیان دریای عمان اشتغال دارند که این امر روبه گسترش است.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: به منظور صید فانوس ماهیان، هم اکنون 60 فروند کشتی صیادی در دریای عمان فعالیت دارند.
وی در ادامه گفته های خود بیان داشت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته تا پایان سال جاری با افزوده شدن 30 فروند شناور دیگر، تعداد شناورهای مخصوص صید فانوس ماهیان به 90 فروند خواهد رسید.
آخوندی تاکید کرد: فانوس ماهیان پس از عمل آوری در کارخانه های پودر ماهی، مصارف زیادی در کشور دارد که با صید انبوه آن می توان نیاز کشور در واردات پودر ماهی را تا حد زیادی برطرف کرد.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، توسعه صید فانوس ماهیان هم اکنون جز سه اولویت نخست تعیین شده از سوی سازمان شیلات ایران در کنار پروژه های پرورش ماهی در قفس و توسعه پرورش میگو تعیین شده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته باید سالانه 300 هزار تن فانوس ماهی از آبهای عمان توسط صیادان ایرانی صید شود.
وی خاطرنشان ساخت: تحقق این هدف ضمن ایجاد اشتغالزایی در نوار ساحلی جنوب کشور، باعث تحول صنعت صیادی کشور نیز خواهد شد.
آخوندی عنوان کرد:ا لبته در کنار صید فانوس ماهیان طی صید صنعتی زمستانه ، سایر ماهیان به ویژه ماهیان شبه شوریده نیز به عنوان صید ضمنی توسط شناورهای کلاس فردوس صید می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار