۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
زنگ خطر در چابهار به صدا درآمد!

توسعه زیرساخت ها و جذب سریع کالا در بنادر صحار و گوادر

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار ویژه چابهار با بیان اینکه چابهار ظرفیت ترانزیت سالانه 50میلیون تن بار کشورهای آسیای میانه را دارد گفت: توسعه به موقع زیرساخت ها در گوادر و صحار و جذب سریع کالا در این دو بندر زنگ خطر را برای چابهار به صدا در آورده است.
نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۷۶۳۰۵
توسعه زیرساخت ها و جذب سریع کالا در بنادر صحار و گوادر ایوب درویشی در گفتگو با خبرنگار مانا در چابهار اظهار داشت: چابهار یکی از 14 نقطه استراتژیک دنیا در حمل و نقل و ترانزیت است چرا که این بندر پل ارتباطی کشورهای مشترک المنافع و آسیای میانه با کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آفریقا با جمعیت 800 میلیون نفر است.
وی با بیان اینکه بندر چابهار ظرفیت ترانزیت 50میلیون تن بار در سال را دارد، افزود: کشورهای آسیای میانه سالانه 160 میلیارد دلار مبادلات با کشورهای شرق آسیا و آفریقای جنوبی دارند که شامل 14 تا 15 میلیون تن حجم بار است.
به گفته معاون استاندار سیستان وبلوچستان اجرا وتکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مکران، ایجاد صنایع فولاد، احداث فرودگاه بین المللی چابهار و همچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) می تواند نقش مهمی برای جذب کالا وتوسعه تجارت و ترانزیت برای چابهار داشته باشد.
درویشی با اشاره به نزدیک بودن و باصرفه بندر چابهار به کشورهای آسیای میانه و افغانستان تصریح کرد: زیرساختهای کنونی و پسکرانه ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت های کشتیرانی منطقه وجهان را برای رسیدن به بازارهای آسیای میانه وافغانستان به دنبال دارد.
وی درعین حال بر تکمیل به موقع زیرساخت های ترانزیتی چابهار تاکید کرد و گفت: با توجه به سرمایه گذاری 45 میلیارد دلاری چین در گوادر پاکستان و 25میلیاردی دلاری در بندر صحار عمان باید زیرساخت های پسکرانه‌ای چابهار هرچه سریعتر تکمیل شود تا چابهار در حلقه صحار، گوادر چابهار به خوبی ایفای نقش کند.
فرماندار ویژه چابهار در پایان خاطرنشان کرد: باتوجه به توسعه سریع بنادر همسایه عدم تکمیل به موقع بندر چابهار و پسکرانه های ریلی و جاده ای آن خساراتی را به کشور وارد می کند که جبران آن چندین دهه زمان می برد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار