۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
والی قندهار:

چابهار برای افغانستان نقش حیاتی دارد

والی ولایت قندهار افغانستان در چابهار گفت: کالاهای افغانستان از طریق آب های اقیانوسی بندر چابهار به کشورهای دنیا صادر می شود و استفاده از این مسیر امن و با صرفه از آرزوهای دیرینه افغانستان است.
نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۷۶۲۶۴
چابهار برای افغانستان نقش حیاتی دارد
به گزارش خبرنگار مانا از چابهار ایوب درویشی در نشست پایانی سفر والی قندهار افغانستان به چابهار با اشاره به نقش تاثیر گذار افغانستان در منطقه گفت: افغانستان در میان کشورهای فارسی زبان جایگاه ویژه ای برای ایران دارد و باید زمینه های مشترک روابط بین دو کشور فراهم شود که مهم ترین آن بسترسازی مناسب برای حضور سرمایه گذاران افغان در چابهار در زمینه های تجارت،صنعت و ترانزیت است.
وی افزود: چابهار نقطه استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است و به همین دلیل طرحی به‌نام طرح توسعه سواحل مکران برای ایجاد زیرساخت های آن پایه ریزی شده است.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان تصریح کرد: راه های فراوانی برای تامین منافع مشترک میان دو کشور وجود دارد که پیوند عمیق چابهار و قندهار افغانستان مهم ترین آن است.
درویشی از منطقه آزاد به عنوان یک مزیت یاد کرد و گفت: منطقه آزاد انعطاف پذیری بسیار خوبی در زمینه های سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد و امتیازات ویژه ای در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد که تجار افغان باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنند.
وی با اشاره به لزوم توسعه روابط میان دو استان سیستان وبلوچستان و ایالت قندهار افغانستان گفت: برگزاری نمایشگاه های مشترک از توانمندی‌های دو طرف در دو شهرچابهار و قندهار، تبادل علمی و پژوهشی بین دو کشور و فراهم کردن جذب دانشجو در واحد های بین الملل دانشگاهی و برگزاری مسابقات و برنامه های مشترک ورزشی بخصوص ورزش های آبی باید در دستورکار مقامات دو استان قرارگیرد.
والی قندهار نیز در این نشست از مدیران شهری دو طرف خواست با توجه به وجود اشتراکات فرهنگی، زمینه های انعقاد قرارداد خواهرخواندگی را فراهم کنند.
ژنرال زلمی ویسا به اشتراکات بین دو ملت اشاره کرد و گفت: بندر چابهار برای ما نقش حیاتی در زمینه های اقتصادی و تجاری دارد.
شایان ذکراست، ژنرال زلمی ویسا والی ایالت قندهار افغانستان در سفر سه روزه خود به چابهار از ظرفیت ها و توانمندی های سرمایه گذاری، تجاری و ترانزیتی تنها بندر اقیانوسی ایران بازدید کرد.
والی ولایت قندهار افغانستان در چابهار گفت: کالاهای افغانستان از طریق آب های اقیانوسی بندر چابهار به کشورهای دنیا صادر می شود و استفاده از این مسیر امن و با صرفه از آرزوهای دیرینه افغانستان است.
برچسب ها: افغانستان چابهار
ارسال نظرات
آخرین اخبار