۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵

با اقتدار دریایی از دریا استفاده بهینه شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت : بایدبا توسعه سواحل آینده مطلوب را برای کشور رقم زد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۶۲۴۳
با اقتدار دریایی از دریا استفاده بهینه شود

به گزارش خبرنگار مانا امیر دریادار دکتر حبیب ا... سیاری ضمن تبریک روز جهانی دریانورد به دریانوردان نمونه و مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه دریا، طی سخنانی گفت: دریا برای کشورها بسیار حائز اهمیت است به ویژه کشورهایی که به دریا راه دارند و منابع موجود در آن برای آنها اهمیت بالایی دارد همان گونه که مقام معظم رهبری همواره بر راهبردهای کلان دریایی تأکید دارند باید دید که چگونه می‌توان از منابع دریا استفاده بهینه کرد که البته بر اساس دیدگاه ایشان با اقتدار دریایی می‌توان استفاده بهینه از آن به عمل آورد.
وی با اشاره به سخنان مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود:با توجه به سخنان مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسعه دریا محور برای پیشرفت و توسعه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه خاص داشته شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: در این ارتباط باید به موضوع آمایش جمعیتی توجه شود،چراکه جمعیت کشور در حال حاضر بیش از 80 میلیون نفر است که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری می‌توان آن را به 150 میلیون نفر افزایش داد که مسلماً افزایش جمعیت به توسعه امکانات نیز بستگی دارد. خوشبختانه امکانات لازم در ایران وجود دارد اما بایدتوجه خاص به این امکانات شود.
سیاری در ادامه یادآور شد: اگر ایران به دو بخش تقسیم شود تمام شاخص‌های توسعه در سمت شمالی و غربی است اما در جنوب شرقی کشور کمتر توسعه دیده می شود که در این راستا سه مؤلف مهم مساحت، سواحل مکران و دسترسی به دریای آزاد همچنین منابع زیرزمینی در این بخش بیشتر مشاهده می‌شود حال آمایش جمعیتی ایران به سمت شمال کشور، غرب و شمال غربی است که اگر به این مشکل رسیدگی نشود آینده نامطلوب پیش روی است که مسلماً  استفاده از دریا می‌تواند ما را از این معضل رها سازد.
وی تأکید کرد: باید از مواهب و منابع خدادادی دریا استفاده شود که متأسفانه تا به حال به درستی استفاده نشده است، استقرار در سواحل و استفاده بهینه از منابع دریا را دنبال نشده که متأسفانه تمامی اینها به کشور آسیب می‌زند.
وی افزود: تنها راه این است که از آمایش جمعیتی با استفاده از دریا و منابع دریایی همچنین ایجاد تمدن دریایی در منطقه مکران بهره‌مند شد. امروز مشاهده می‌شود در کشورهایی که اقلیم آنها بدتر از اقلیم ایران است از دریا به نحو احسن استفاده می‌کنند بنابراین باید از هر مکانی استفاده و به دریا تکیه شود و همچنین توسعه سواحل را در دستور کار قرار داد تا آینده مطلوب را برای کشور رقم زد. به امید آنکه مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز به این موارد توجه کرده و اقدام و عمل داشته باشند و صرفاً به حرف بسنده نکنند


ارسال نظرات
آخرین اخبار