۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

شعار آیمو بیانگر تحقق اقتصاد دریامحور پایدار است

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شعار آیمو "پیوند دهنده کشتی‌ها بنادر و مردم"گفت: این شعار بیانگر تحقق اقتصاد دریامحور پایدار است.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۶۲۳۷
شعار آیمو بیانگر تحقق اقتصاد دریامحور پایدار استبه گزارش خبرنگار مانا هادی حق‌شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن خیرمقدم به حاضرین در مراسم گفت: امسال هفته دریانوردی به دلیل ایام محرم اندکی زودتر برگزار شد.
وی افزود: در این گونه مراسم‌ها نکته اساسی تمرکز به کسانی است که در دریا تصمیم‌گیری می‌کنند.
معاون دریایی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه کنوانسیون ایجاد سازمان بین‌المللی دریانوردی طی کنفرانسی که در سال 1948 در شهر ژنو سوئیس برگزار شد به تصویب رسید ، خاطر نشان کرد: در طی 69 سال گذشته سازمان مذکور تحت سیستم سازمان ملل متحد فعالیت مؤثری داشته است به طوری که با تصویب کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های مختلف نه تنها به ارتقای ایمنی و امنیت تردد شناورها در دریاها و اقیانوس‌ها پرداخته بلکه با الزام صنایع مختلف برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت شناورها کمک بزرگی به محیط‌زیست دریایی کرده است.
وی در این باره ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از 59 سال قبل به سازمان آیمو پیوسته و طی سال‌های گذشته با پذیرش 28 کنوانسیون، پروتکل و آئین‌نامه‌های مصوب سازمان بین‌المللی دریانوردی عملاً یکی از سازمان‌های مؤثر در اجرای قوانین بین‌المللی دریانوردی برای افزایش ایمنی و امنیت تردد شناورها و پیشگیری از آلودگی دریایی در منطقه و جهان شناخته می‌شود.
حق‌شناس با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون STCW تصریح کرد: عضویت ایران در کنوانسیون STCW  ایران را واجد شرایط صدور انواع گواهینامه‌های دریانوردی کرده است و اصطلاحاً سال‌هاست که ایران در لیست سفید قرار دارد.
وی اظهار داشت : در چشم‌انداز 20 ساله برنامه‌های پنج ساله همواره توجه به سواحل یا توسعه دریامحور مورد تأکید برنامه‌ریزان بوده اما در تحقق سواحل آباد به ویژه سواحل مکران راه درازی در پیش است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شعار آیمو "پیوند دهنده کشتی‌ها بنادر و مردم" یادآور شد: در واقع می‌توان گفت این شعار بیانگر تحقق اقتصاد دریامحور پایدار است.
حق‌شناس تصریح کرد: برگزاری سالانه هفته دریانوردی در ایران توجه به مسائل بخش دریایی کشور و مشکلاتی است که کشورهای دیگر نیز با آن مواجه هستند مانند کیفیت آموزش دریانوردی، توجه به شرایط سخت و طاقت‌فرسای کار در دریا، حوادث و خطرات دزدان دریایی یا برخوردهای سلیقه‌ای است که در برخی از بنادر خارجی با دریانوردان انجام می‌گیرد که منجر به سختی بیشتر کار در دریا می‌شود.
وی افزود: توجه و تمرکز به مسائل روز و هفته جهانی دریانوردی می‌تواند منجر به ارائه راه حل‌های مؤثر برای حل مشکلات دریانوردان شود.
حق‌شناس اظهار داشت : حضور مؤثر تمام ارگان‌های دریایی در مراجع تصمیم سازی و تصمیم‌گیری منجر به افزایش تسهیلات دریانوردی و شناورهای ایرانی شده است.
وی ادامه داد: همکاری مشترک و مؤثر نیروهای نظامی، انتظامی، خطوط کشتیرانی، انجمن‌های صنفی، مراکز آموزش عالی و صنایع دریایی و بخش خصوصی نه تنها می‌تواند منجر به افزایش توان تجارت دریایی کشور شود بلکه نوید بخش توسعه شهرهای بندری ایران است.
وی با اشاره به توزیع نامناسب جمعیت کشور که منجر به تمرکز شهرنشینی در پایتخت و شهرهای کویری شده است خاطر نشان کرد:  تنها با آباد کردن بنادر کشور این مسئله بهبود می‌یابد.
وی تصریح کرد: شاید این بار کمبود آب یا بحران آب در ایران بتواند فرصت مناسب برای زندگی و انتقال جمعیت از کلان شهرها به سمت مناطق ساحلی جهت آبادانی بیشتر شهرهای بندری شود.
حق شناس شرط تحقق این موضوع را افزایش سهم بخش دریا در تولید ناخالص ملی دانست و افزود: با هدف‌گذاری رشد حداقل پنج برابری حمل‌ونقل دریایی به نسبت رشد اقتصادی بلندمدت کشور قابل تحقق است.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار