۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی :

ارگان‌های دریایی در همایش پیش رو چابهار را یاری کنند/بحران 50ساله کم آبی در تنها بندر اقیانوسی ایران

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه 284 هزارنفر از مردم چابهار در بحران کم آبی بی سابقه به سر می‌برند از ارگان های دریایی خواست در همایش پیش روی خود در مهرماه سال جاری توجه ویژه به تنها بندر اقیانوسی ایران داشته باشند.
نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۷۶۱۶۰
ارگان‌های دریایی در همایش پیش رو چابهار را یاری کنند/بحران 50ساله کم آبی در تنها بندر اقیانوسی ایرانعبدالغفور ایرانژاد در گفتگو با خبرنگار مانا در چابهار با بیان اینکه مردم چابهار پایین ترین شاخصه های زندگی را دارند، اظهار داشت: درحالی از چابهار به عنوان نگین توسعه شرق کشور نام می‌برند که مردم این بندر با بحران 50ساله بی آبی رو به رو هستند.
وی افزود: هزینه های بسیاری صرف پروژه های بزرگ ملی وبین المللی در چابهار می‌شود واین درحالی است که 79درصد از مردم شهرستان چابهار فاقد شبکه آبرسانی هستند.
به گفته نماینده مردم چابهار درمجلس شورای اسلامی از 438 روستای شهرستان چابهار تنها 16 روستا شبکه آبرسانی دارند وبقیه به صورت تانکری وبا سهمیه تنها 15لیتر در روز آب رسانی می‌شوند.
عضو کمیسون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بااشاره به بدهی 13میلیارد تومانی تانکرهای آبرسانی از دولت تصریح کرد: درمجموع 35 تانکر به جمعیت بالغ بر 200هزارنفری شهر و روستاهای چابهار آبرسانی می کنند که همگی فرسوده اند و اداره آب وفاضلاب روستایی توان تامین سوخت، خرید آب از چاه‌ها و هزینه تعمیر، نگهداری و اجاره تانکرهای بخش خصوصی را ندارد.
ایرانژاد از لزوم ساخت آب شیرین کن برای مردم نوارساحلی چابهار سخن گفت و خاطرنشان کرد: 6هزارنفر از جمعیت روستاهای نوارساحلی چابهار درحالی در کنار اقیانوس زندگی می کنند که بالاترین ضریب فاقد شبکه آب رسانی را در استان تشنه سیستان وبلوچستان دارند.
وی با اشاره به لزوم ساخت حداقل پنج آب شیرین‌کن به ظرفیت هرکدام 200هزار متر مکعب در طول نوارساحلی چابهار وکنارک تاکید کرد: آب شیرین کن قدیمی وفرسوده کنارک در غرب چابهار با 28هزار متر مکعب ظرفیت باید آب شهرهای چابهار، کنارک، منطقه آزاد چابهار وهم چنین صنایع را تامین کند.
به گفته نماینده مردم چابهار در مجلس، کارخانه آب شیرین کن کنارک در فاصله 50کیلومتری از شهر چابهار قرار دارد که به دلیل فرسودگی لوله‌ها 39درصد از آب در مسیر به هدر می‌رود.
ایرانژاد بابیان اینکه آب شهر چابهار با 120هزار نفر جمعیت سال هاست جیره‌بندی است و مردم تنها در دو روز از هفته آب لوله کشی دارند، گفت: مردم شهر چابهار برای آنکه آب شبانه‌روزی برای سال ها داشته باشند نیاز به 50هزار مترمکعب آب دارند و این درحالی است که در حال حاضر تنها 12هزار مترمکعب آب در شبکه است.
او با اشاره به تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت و رفت و آمد کشتی های غول پیکر در این بندر گفت: بیشترین اهمیت بندر چابهار به بندر آن است چراکه در آینده نزدیک تخلیه وبارگیری بیش از 90میلیون تن کالا در بندر چابهار هدف گذاری شده است.
ایرانژاد با اشاره به درپیش بودن همایش ارگان های دریایی در مهرماه سال جاری افزود: با توجه به اهمیت بالای بندر چابهار خواستار اهتمام ویژه ارگان های دریایی به رفع مشکلات کم آبی و کمک به پروژه‌های آبرسانی در تنها بندر اقیانوسی ایران هستیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار