۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
در سه ماه دوم سال جاری میلادی:

خطوط کانتینری برتر سود کردند!

بیشتر خطوط کشتیرانی کانتینری برتر دنیا، یک بهبود چشم گیر سودآوری را در سه ماه دوم سال جاری میلادی به ثبت رساندند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۱۴۷
خطوط کانتینری برتر سود کردند!
به گزارش گروه بین الملل مانا به دنبال بهبود قابل ملاحظه صنعت کشتیرانی کانتینری، اکثر خطوط کشتیرانی برتر دنیا شاهد سودآوری چشم گیر در سه ماه دوم سال جاری میلادی بودند.
موسسه Seaintel ApS دانمارک با تحلیل آخرین وضعیت مالی 12 خط کشتیرانی برتر دنیا، گفت: آنچه از وضعیت مالی این خطوط کشتیرانی در سه ماه دوم سال جاری میلادی شاهد هستیم، بسیار مثبت تر و درخشان تر نسبت به وضعیت هولناک و اسف بارمدت مشابه سال گذشته است.
این گزارش ادامه داد: از میان 12 خط کشتیرانی برتر دینا، تنها دو خط کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی HMM و MOL ژاپن، شاهد ضرر مالی در سه ماه دوم سال جاری میلادی بودند، به طوری که HMM ضرر مالی 81 میلیون و 800 هزار دلار را در بازه زمانی ماه آوریل الی ماه ژوئن سال جاری میلادی به بار آورد، از سوی دیگر، MOL نیز ضرر مالی 55 میلیون و 100 هزار دلار را در مدت مشابه به ثبت رساند.
عماد اسد "Imaad Asad" تحلیل گر موسسه تحلیلی Seaintel ApS گفت:علیرغم متحمل شدن ضرر حجم جابجایی و هم چنین درآمد به دنبال حادثه حمله سایبری، خط کشتیرانی مرسک دانمارک- بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری دنیا- نتایج مالی شگفت انگیزی را در سه ماه دوم سال جاری میلادی به نمایش گذاشت.
در آمد کشتیرانی مرسک قبل از بهره و مالیات EBIT در سه ماه دوم سال جاری میلادی 376 میلیون دلار گزارش شده که نسبت به سود 122 میلیون دلار کشتیرانی کاسکوی چین، رشد سه برابری را تجربه کرد.
به عبارت دیگر، مرسک بیشترین بهبود خالص را به نمایش گذاشت، به طوری که از 123 میلیون دلار ضرر خالص در سه ماه دوم سال 2016 به 376 میلیون دلار سود EBIT در سه ماه دوم سال جاری میلادی رسید.
در ادامه این گزارش آمده است: تمامی هشت کشتیرانی کانتینری برتر دیگر سودهای عملیاتی کمتر از 100 میلیون دلار را در سه ماه دوم سال جاری میلادی را به ثبت رساندند.
لازم به ذکر است: کشتیرانی کاسکوی چین در سه ماه دوم سال جاری میلادی با رشد 47.3 درصدی سال به سال، قوی ترین میزان درآمد را به نمایش گذاشت. کشتیرانی اورگرین تایوان و مرچنت هیوندایی کره جنوبی نیز پس از کاسکو با رشد به ترتیب 30.3 و 30.1 درصدی سال به سال، جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
کشتیرانی مرسک دانمارک، هاپاگ لوید آلمان،OOCL هنگ کنگ و یانگ مینگ تایوان در سه ماه دوم سال جاری میلادی شاهد رشد 20 الی 25 درصد بودند، ناگفته نماند، بخش اعظمی از رشد درآمد مذکور به ورشکستگی کشتیرانی هانجین کره جنوبی بازمی گردد.
کشتیرانی کاسکو در سه ماه دوم سال جاری میلادی، شاهد بهبود سودآوری 381 میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود.
از سوی دیگر، کشتیرانی ون های تایوان و سه کشتیرانی ژاپن در سه ماه دوم سال جاری میلادی شاهد رشد درآمد پایین تر در حدود ده درصد سال به سال بودند.
کشتیرانی ون های تایوان تنها خط کشتیرانی است که به طور مستمر در سه ماه دوم طی شش سال گذشته، سود را کسب کرده است، کشتیرانی مذکور در سه ماه دوم سال جاری میلادی کمترین میزان بهبود یعنی تنها 18 میلیون دلار را نشان داد.
در یک گزارش جداگانه ای از سوی تحلیل گر مرکز تحقیقی مالی دریایی Drewry، آمده است، بخشی از رشد درآمد 28 درصدی سال به سال کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان به ادغام با UASC امارات متحده عربی باز می گردد، به عبارت دیگر کشتیرانی UASC مشارکت 199 میلیون یورو را در این افزایش درآمد بر عهده داشته است.
افزون بر این، حجم جابجایی کشتیرانی آلمان در سه ماه دوم سال جاری میلادی دو میلیون و 300 هزار TEU گزارش شده است که رشد 21 درصدی سال به سال را نشان داد، درآمد هر TEU نیز با رسیدن به یک هزار و 64 دلار افزایش چهار درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت. قدرت چانه زنی هاپاگ لوید نیز به دلیل عضویت در ائتلاف THE که عملیات خود را در ماه آوریل سال جاری میلادی آغاز کرد، به طور چشم گیری بهبود یافته است. عضویت مذکور به عملکرد مالی کشتیرانی مذکور برای ماههای باقی مانده سال جاری نیز کمک خواهد کرد.
Drewry هم چنین تاکید کرد، ائتلاف جدید قدرت چانه زنی را به اپراتورهای خطوط کشتیرانی بازگردانده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار