۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
نیمه دوم شهریور ماه صورت می گیرد؛

برگزاری کلاس حفاظت از فک خزری برای 150 داوطلب

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده با اشاره به نزدیکی فصل صیادی در دریای خزر و تهدید فک ها برای به دام افتادن در تورهای صیادی گفت: کلاس های آموزش حفاظت از فک خزری برای 150 نیروی داوطلب سراسر کشور از نیمه شهریور ماه در استان های مازندران، گلستان، گیلان و تهران در قالب کارگاه دو روزه برگزار می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۰۵۳
برگزاری کلاس حفاظت از فک خزری برای 150 داوطلب دکتر صیاد شیرازی در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد:: به دلیل نزدیکی صیادان استان گلستان به مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده ، امکان انتقال به موقع فک های آسیب دیده و یا بیمار به این مرکز جهت اقداماتی درمانی توسط صیاد و یا آمبولانس های ویژه این مرکز به راحتی امکان پذیر است.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری جزیره آشوراده ادامه داد: اما در صورت مشاهده فک آسیب دیده در استان های مازندران و گیلان به دلیل دوری مسیر تا مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در بسیاری از موارد تا رسیدن آمبولانس مرکز به مناطق اعلام شده، فک آسیب دیده یا بیمار جان خود را از دست داده است.
وی با اشاره به این که این امر ضرورت آموزش نیروهای تعلیم دیده در طول نوار ساحلی را می طلبد، بیان داشت: نیمه دوم شهریور ماه سال جاری، کلاس های آموزشی حفاظت از فک خزری برای داوطلبینی که برای حضور در این کلاس های آموزشی از پیش ثبت نام کرده بودند، برگزار خواهد شد.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده ادامه داد: پس از فراخوان اعلام شده برای ثبت نام داوطلبین جهت شرکت در این کلاس های آموزشی، 40 نفر از هر یک از استان های گلستان، مازندران و گیلان ثبت نام کردند.                                            
وی ادامه داد: کلاس های آموزش حفاظت از فک خزری در هر یک از این استان ها به طور مجزا برای 40 نفر ثبت نام کرده برگزار می شود.
این فعال محیط زیست دریایی در شمال کشور، خاطرنشان ساخت: همچنین 30 نفر نیز از سراسر کشور برای شرکت در کلاس های آموزش حفاظت از فک خزری ثبت نام کرده اند.
به گفته دکتر صیاد شیرازی، به منظور ایجاد برنامه ای منظم، کلاس افراد داوطلب نقاط مختلف کشور، کلاس این داوطلبین حفاظت از فک خزری در پایتخت برگزار خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه این کلاس ها از نیمه دوم شهریو ماه آغاز خواهد شد، گفت: با توجه به شروع فصل ماهیگیری و احتمال به دام افتادن فک ها در تورهای صیادی، لذا این ضرورت وجود داشت برای افزایش نیروهای حفاظت از فک، کلاس های آموزشی قبل از فصل ماهیگیری آغاز شود.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده، اذعان داشت: کلاس های آموزشی حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر با محوریت درمان، امداد و نجات، پژوهش و تبلیغات برگزار می شود.                                                  
وی افزود: این کلاس های آموزشی به مدت دو روز با حضور کارشناسان محیط زیست در استان های گیلان، مازندران، گلستان و تهران برگزار می شود.
به گفته این فعال محیط زیست دریایی در شمال کشور، بر اساس هماهنگی های صورت گرفته، آمفی تئاتر اداره کل محیط زیست استان های مذکور، محل برگزاری کلاس های حفاظت از فک خزری خواهد بود.                                                       
دکتر صیاد شیرازی با اشاره به اینکه کلاسهای آموزشی در گام نخست آموزش عمومی محسوب می شود، اظهار داشت: در مرحله بعدی شرکت کنندگان در این کلاس ها گزینش خواهند شد.                                                                         
وی ادامه داد: با آموزش نیروهای داوطلب در خصوص چگونگی حفاظت از فک خزری، این افراد با مراجعه به جوامع صیادی و اطلاع رسانی به ماهیگیران، نسبت به حفاظت از فک های به دام افتاده در تورهای صیادی کمک شایانی خواهند کرد.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری با اشاره به اینکه تورهای صیادی مهمترین تهدید فک های خزری محسوب می شوند، بیان داشت: امیدواریم با همکاری نیروهای داوطلب، تعداد تلفات سالیانه فک های خزری در آبهای ساحلی شمال کشور کاهش یابد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار