۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵

آبراه پاناما میزبان نخستین شناور کانتینری غول پیکر

آبراه های توسعه یافتۀ کانال جدید پاناما میزبان ورود نخستین شناور کانتینری غول پیکر به ظرفیت 14 هزار و 855 TEU بود.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۵۸۵۱
آبراه پاناما میزبان نخستین شناور کانتینری غول پیکربه گزارش گروه بین الملل مانا، شناور کانتینری نئوپاناماکس متعلق به کشتیرانی CMA CGM فرانسه موسوم به Theodore Roosevelt با طول 365.9 و عرض 48.2 متر در مسیر خود از آسیا به کرانۀ شرقی آمریکا به عنوان نخستین شناور غول پیکر از آبراههای توسعه یافتۀ کانال پاناما عبور کرد.
بر اساس این گزارش و به نقل از مدیریت کانال پاناما، ترانزیت غول پیکرترین شناور از کانال پاناما و برای نخستین بار نه تنها گویای موفقیت و پذیرش کانال توسعه یافته است بلکه تاثیر آن بر تغییر شکل تجارت دریایی را به خوبی نشان می دهد.
این گزارش ادامه داد: شناور CMA CGM Theodore Roosevelt در سرویس هفتگی SAX ائتلاف اقیانوسیه که ارتباط بنادر آسیا و کرانۀ شرقی آمریکا را از طریق کانال پاناما برقرار می کند، فعالیت دارد. سرویس SAX متشکل از 11 فروند شناور با ظرفیت متغیر 11 تا 14 هزار TEU است که در ماه می نیز به هنگام عبور از کانال پاناما لقب بزرگترین شناورهای ترانزیتی کانال را از آن خود کردند.
این شناور، سفر دریایی خود را از شانگهای چین آغاز کرد و به زودی در بنادر کرانۀ شرقی آمریکا پهلو می گیرد. توقف این شناور در بنادر Norfolk، Savannah و چارلستون خواهد بود که هر سه به دنبال سرمایه گذاری هایی برای ایجاد فضای مناسب برای اسکان دادن به شناورهای بزرگتر با هدف ترانزیت از کانال توسعه یافته پاناما شاهد رشد قدرتمند در جابه جایی بار بوده و رکورد شناورها بر حسب تناژ را ثبت کرده اند.
افزون بر آن، شناور مذکور در این سفر دریایی در بندر نیویورک و نیوجرسی نیز پهلو خواهد گرفت. این بنادر به تازگی پروژه چهار سالۀ افزایش طول پل Bayonne به 215 فوت به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون دلار را به اتمام رسانده اند. این اقدام، برای نخستین بار به سومین بندر بزرگ آمریکا امکان تردد شناورهایی با ظرفیت بیش از 9 هزار و 500 TEU را در سه ترمینال از چهار ترمینال موجود می دهد.
این گزارش در ادامه افزود: ورود شناور مذکور به عنوان بزرگترین شناور ترانزیتی کانال توسعه یافته توانایی این کانال را نیز در کاهش انتشار CO2 نشان می دهد به گونه ای که این شناور 29 هزار و 561 تن از گاز کربن دی اکسید را در گذر از "دماغه امید نیک" ذخیره کرد.
کاهش انتشار آلاینده ها از شناورهای عبوری، اصلی ترین تمرکز کانال توسعه یافتۀ پاناماست که در جشن یک سالگی افتتاح در ماه ژوئن بر آن تاکید شد. در اولین سال فعالیت، کانال پاناما توانست به موجب ایجاد مسافت های کوتاه سفر و امکان عبور شناورهای بزرگ با ظرفیت حمل کالای بیشتر، شاهد کاهش 17 میلیون تنی گاز کرین دی اکسید باشد.
با نگاهی به سال مالی 2018 میلادی که در نخستین روز ماه اکتبر آغاز می شود، ادارۀ کانال پاناما تصمیم دارد امکان تردد 13 هزار شناور شامل دو هزار و 335 فروند نئوپاناماکس را برای ثبت رکورد تناژ 429 میلیون و 400 هزار تن (PC/UMS) را فراهم آورد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار