۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

تالاب بین المللی انزلی بیشترین گردشگران تابستانی را جذب کرد/ تداوم رویش نیلوفرهای آبی تا نیمه شهریور ماه

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، تالاب بین المللی انزلی را مهمترین جاذبه توریستی گیلان دانست و گفت: این تالاب علاوه بر جذب گردشگران داخلی، گردشگران خارجی زیادی را نیز جذب می کند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۵۸۴۹
تالاب بین المللی انزلی بیشترین گردشگران تابستانی را جذب کرد/ تداوم رویش نیلوفرهای آبی تا نیمه شهریور ماه رضا علیزاده در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: همانطور که هر ساله شاهد آن هستیم، شهرستان انزلی به دلیل دارا بودن تالاب بین المللی انزلی در مقایسه با سایر شهرستان های استان پذیرای بیشترین گردشگران است.              
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، ادامه داد: تالاب بین المللی انزلی در فصل تابستان به دلیل رویش نیلوفرهای آبی از زیبایی دو چندانی برخوردار است.
وی در ادامه اضافه کرد: این رخداد طبیعی در تالاب بین المللی انزلی، هر ساله علاوه بر جذب گردشگران داخلی باعث جذب گردشگران خارجی نیز می شود.
علیزاده در ادامه گفته های خود بیان داشت: با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی تعطیلات تابستانی، تعداد گردشگران ورودی به استان نیز افزایش می یابد.
این مقام مسئول در استان گیلان در ادامه عنوان کرد: گردشگران می توانند با استفاده از شناورهای تفریحی مجاز فعال در نقاط مختلف تالاب ، برای دیدن نیلوفرهای آبی به قسمت های مختلف تالاب بین المللی انزلی سفر کنند و زیبایی های طبیعی منطقه بهره مند شوند.
وی به برگزاری تورهای گشت تفریحی در تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: هم اکنون ظرفیت تمام قایقها پر است و گردشگران برای گشت زنی در تالاب باید به انتظار بنشینند.
علیزاده عنوان کرد: به منظور ارائه خدمات مناسب از سوی قایق های تفریحی به گردشگران، همواره نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر چگونگی عملکرد این قایق ها صورت می گیرد که در این راستا ساماندهی کامل این قایق ها صورت گرفته است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از نظارت بر یکسان سازی نرخ قایق های تفریحی فعال در تالاب انزلی خبر داد و گفت: همچنین کلاسهای آموزشی ویژه قایقداران تالاب انزلی به طور مرتب برگزار می شود.
وی یادآور شد: البته بخشی از تالاب انزلی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شده که ورود به آن بخش ها نیاز به اخذ مجوز های زیست محیطی دارد، بنابراین گردشگرانی که با قایقهای تفریحی به گشت در تالاب می پردازند وارد آن مناطق نمی شوند.
به گفته این مقام مسئول در استان گیلان، با توجه به اینکه رویش نیلوفرهای آبی تالاب بین المللی انزلی تا نیمه های شهریورماه ادامه دارد؛ گردشگرانی که تا کنون موفق به دیدن این گل های تالابی نشده اند، هنوز فرصتی برای سفر به گیلان و تالاب انزلی برای آنها باقی مانده است.
وی تاکید کرد: به لحاظ حفاظت محیط زیست تالاب انزلی، کندن این نیلوفرهای زیبا توسط گردشگران ممنوع اعلام شده و در صورت رخ دادن این امر، جریمه مالی سنگینی از سوی دستگاه قضایی برای مجرم در نظر گرفته خواهد شد.
علیزاده با اشاره به اینکه این گیاه از گونه های ارزشمند تالاب بشمار می رود چرا که آب تالاب را از مواد شوینده تصفیه می کند، اذعان داشت: علاوه بر این غذای قوهای زیبا را تامین می کند و نیز بهترین مکان برای تخم ریزی ماهیان بومی تالاب به شمار می رود .
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در ادامه با اشاره به اجرای طرح توسعه پایدار در تالاب بین المللی انزلی بیان داشت: هم اکنون این طرح با همکاری ارگان های مرتبط به همراه گروه همکاری های مشترک ژاپن( جائیکا) در راستای حفاظت از محیط زیست و احیای تالاب بین المللی انزلی در حال اجرا است.
وی همچنین از همکاری جوامع محلی ساکن در روستاهای اطراف تالاب بین المللی انزلی در راستای حفاظت از محیط زیست تالاب و جذب هر چه بیشتر گردشگر خبر داد.
این مقام مسئول در استان گیلان گفت: حفاظت از نیلوفرهای آبی در زمان رویش آنها و جلوگیری از چیدن این گیاه با ارزش نیز با همکاری جوامع محلی صورت می گیرد.
لازم به ذکر است، مهمترین رویشگاه های نیلوفر آبی سرخانکل ، بخش هایی از سیاهکشیم ،سلکه و اسفند در تالاب انزلی است ولی این گیاه را می توان در نقاط دیگر تالاب نیز مشاهده کرد .
نیلوفر آبی انتشار محدودی در سطح جهانی و بالاخص در تالاب بین المللی انزلی دارد و واجد ارزش های زیبا شناسی و گیاه شناختی است .
آغاز دوره گل دهی نیلوفر آبی یا به عبارتی لاله تالابی بسته به شرایط آب و هوایی هر ساله از اوایل تیر تا اواخر شهریور ماه است.
نیلوفر آبی از گیاهان شناوری محسوب می‌شود که ریشه آن در داخل آب قرار داشته و ساقه و برگ‌ها و گل در خارج از آب ولی در تماس با آن یعنی به شکل شناور در سطح آب مشاهده می‌شود. برخی افراد محلی بذرهای این گیاه را که در گویش گیلکی به آن سله باقلا ( باقلای آبگیر ) گفته می شود، چیده و به عنوان پسته دریایی در معرض فروش قرار می دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار