۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

پیش بینی مرگ 95درصدازمرجان های عسلویه در تابستان امسال

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گرمای شدید آب و هوا در منطقه عسلویه گفت: بدون شک مرگ مرجان های منطقه عسلویه، تابستان امسال به بیش از 95 درصد خواهد رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۵۷۰۶
پیش بینی مرگ 95درصدازمرجان های عسلویه در تابستان امسالداوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تابستان امسال نیز با گرم شدن هوا همچون سالهای گذشته شاهد سفید شدگی و مرگ مرجان های خلیج فارس بودیم.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: درصد دقیق سفید شدگی مرجان ها در تابستان امسال را با انجام پایش ها در آبان ماه اعلام خواهیم کرد.                                          
وی خاطرنشان ساخت: بر اساس بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان محیط زیست دریایی در سال گذشته، سفید شدگی مرجان ها در جزیره کیش حـدود 40 درصـد گزارش شده است.                                                                                 
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از اعلام سفید شدگی 40 درصــد از مرجان های غـرب جزیره خارکو طی سال گذشته خبر داد.
میرشکار در ادامه گفته های خود در خصوص میزان سفید شدگی مرجان ها در آبهای ساحلی عسلویه در تابستان گذشته گفت:  بررسی ها و پایش های به عمل آمده نشان از سفید شدگی 90 درصد مرجان های عسلویه داد که رقم بسیار دردناکی است.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: همچنین پایش های صورت گرفته در پارک ملی دریایی نایبند استان بوشهر حاکی از سفید شدگی کمتر از پنج درصدی مرجان های این منطقه در تابستان گذشته بود.
وی با اشاره به اینکه امسال هوای گرم تری را در مقایسه با تابستان سال گذشته تجربه کردیم، اظهار داشت: بنابراین انتظار می رود میزان مرگ مرجان ها در تابستان امسال بیشتر از سال گذشته باشد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گرمای شدید آب و هوا در منطقه عسلویه در استان بوشهر گفت: بدون شک مرگ مرجان های منطقه عسلویه در اثر سفیدشدگی تابستان امسال به بیش از 95 درصد خواهد رسید.
میرشکار ادامه داد: کارشناسان محیط زیست در منطقه آزاد کیش هم اکنون در حال پایش میزان سفید شدگی مرجان ها در جزیره کیش هستند که بدون شک نتایج این کاوش های سفیدشدگی بیش از 40 درصدی را نشان خواهد داد.
وی همچنین از اعزام کارشناسان محیط زیست دریایی به بندر چابهار به منظور بررسی میزان سفیدشدگی مرجان های ساحلی دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان در اوایل پاییز ماه خبر داد.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: همانطور که قبلا نیز گفته شد پایش آبهای ساحلی استان بوشهر در جزیره خارگ، نای بند و عسلویه با خنک شدن هوا در آبان ماه انجام خواهد شد.
وی همچنین از پایش سفید شدگی مرجان ها در سایر نقاط آبهای ساحلی خلیج فارس نظیر آبهای اطراف جزایر، هندورابی، لارک و قشم خبر داد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، دلیل پایش مرجان ها در پاییز را احتمال احیای برخی مرجان های سفید شده خلیج فارس با خنک شدن دمای آب عنوان کرد.
وی بیان داشت: امیدواریم با خنک شدن آب بخشی از این مرجان های سفید شده به صورت مجدد احیا شود و به حیات خود در آبهای خلیج فارس ادامه دهد.
به گفته میرشکار، هر ساله افزایش ناگهانی دمای آب موجب سفیدشدگی مرجان ها می شود که طی چند سال اخیر شاهد وقوع چنین پدیده مخرب زیست محیطی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان هستیم.
مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت دریایی سازمان حفاطت محیط زیست ، دلیل سفید شدگی این مرجان ها را افزایش گرمای زمین بیان کرد و گفت: از آنجا که این مرجان ها در اعماق کم، زیست می کند، تابش نورخورشید نیز بر سفیدشدگی آنها موثر است.
به گفته وی، مرجان هایی که در اعماق بیشتری زندگی می کند به دلیل در امان بودن از تابش نور خورشید کمتر دچار سفید شدگی می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار