۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
تا پایان امسال

900 شناور صیادی به سیستم آنلاین پایش مجهز می شود

به منظور مدیریت بهتر و ایمنی بیشتر ناوگان صیادی تا پایان سال جاری حدود 900 فروند شناور به سیستم آنلاین پایش مجهز می شوند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۵۱۸۴
900 شناور صیادی به سیستم آنلاین پایش مجهز می شود
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: امروزه دانش و تکنولوژی مدیریت برمنابع متحرک و یا به عبارتی مدیریت ناوگان به عنوان فن آوری روز دنیا به شمار می آید که با استفاده ازاین ابزار قدرتمند، می توان با صرف حداقل هزینه و وقت، حداکثر راندمان را از منابع موجود کسب کرد.
علی اصغر مجاهدی با اشاره به الزامات بین المللی و منطقه ای و مصوبات کمیته تن ماهیان اقیانوس هند (IOTC) افزود: با توجه به مصوبه هیئت وزیران درتاریخ 1389.6.9 درخصوص لزوم اجرایی شدن پایش شناورهای صیادی وپیگیری های مکررستاد مبارزه باقاچاق کالا وسوخت موضوع پایش شناورهای صیادی به عنوان یکی از اولویت های کاری سازمان شیلات ایران مورد توجه قرار گرفت.
مجاهدی خاطرنشان کرد: سیستم پایش شناورهای صیادی می تواند نیازهای سیستم LRIT (سیستم ردیابی و شناسایی از راه دور) را نیز برآورده کند. 
وی ادامه داد: بر این مبنا پس از مطالعات کارشناسی و پس از سیستم پایش برخط مبتنی بر پایانه ماهواره ای ثریا، مطابق با استانداردهای جهانی به صورت ترکیبی با سیستم پایش Offline Online بر بستر GPRS پیش بینی شد که به کمک آن اطلاعات مربوط به موقعیت شناورها و مسیرهای تردد آنها بر روی سامانه تحت وب پردازش و ارائه می شود.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران با بیان اینکه ارتباط دوطرفه بین مرکز کنترل و شناورها نقش بسزایی در ارتقاء و افزایش ایمنی صیادان و دریانوردان ایفا می کند اظهارداشت: سامانه طراحی شده تحت وب قادر به ارائه گزارش تخلفات صیادی به خصوص در زمینه تهدیدهای زیست محیطی بوده و امکان حفظ و بهسازی مطلوب تر دریا را فراهم می کند. علاوه بر این، اجرای موفقیت آمیز این طرح می تواند تاثیر بسزایی در بهبود همکاری های منطقه ای و بین المللی کشور و جلوگیری از قاچاق سوخت و کالا داشته باشد.
مجاهدی افزود: مطالعات گسترده سازمان شیلات ایران در خصوص بررسی و تجمیع نیازهای ادارات کل شیلات استان ها، بررسی و مقایسه روش های ارتباطی مختلف از جمله رادیویی و ماهواره ای و انتخاب مناسب ترین بستر ارتباطی به همراه تجربه گرانبهای کارشناسان سازمان شیلات ایران در اقدامات عملی صورت گرفته در راستای تحقق این پروژه ملی، نظیر اجرای سیستم پایش Online به صورت پایلوت در شهرستان چابهار از سال 1382و اجرای آزمایشی سیستم پایش Offline در دو استان جنوبی کشور، نشان دهنده توانمندی های نیروهای متخصص کشور در اجرای این پروژه عظیم ملی است.
وی پایش خروج واحد شناوری از آب های مرزی کشور، تطبیق صیدگاه تعیین شده برای عملیات صید با تراکینگ واحد شناوری، برآورد میزان ساعات حرکت و میزان ساعات توقف واحد شناوری به تفکیک، شناسایی مکان های توقف واحد شناوری در هر نقطه از سواحل، بنادر خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، پایش ورود واحد شناوری به حریم های زیر هشت مایل ، 23 مایل و ...  ورود واحد شناوری به محدوده انحصاری اقتصادی دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، ورود واحد شناوری به آبهای داخلی دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، برآورد میزان سوخت مصرفی واحد شناوری در پایان هر دوره مجوز صید و ... را بخشی از مزایای به کارگیری سامانه آنلاین پایش شناورهای صیادی بیان کرد.
مجاهدی امکان مدیریت ناوگان صیادی به صورت فعال را از جمله اهداف استقرار این سیستم بیان کرد و افزود: بر اساس این سیستم مکان های دریاروی برای هر ناوگان متناسب با فصل تعریف می شود به گونه ای که ناوگان تنها در حوزه ای که تعریف شده فعالیت خواهد داشت و چنانچه ناوگان در حوزه های دیگر و مناطق پر خطر برای فعالیت وارد شود بلافاصله توسط سیستم مرکزی هشدار داده می شود. همچنین چنانچه مالک حقیقی یا حقوقی بخواهند نظارت و کنترل بیشتری بر ناوگان خود داشته باشد این امکان فراهم خواهد بود.
وی افزود: در بهمن ماه سال گذشته تعداد پنج دستگاه ردیاب در استان هرمزگان بر روی شناورهای صیادی میکتوفیده و در فروردین ماه سال جاری تعداد هفت دستگاه دراستان سیستان وبلوچستان جهت پایلوت پروژه بر روی شناورها نصب شد تا نقاط قوت وضعف برای پیشرفت پروژه مشخص شود.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران با بیان اینکه تا پایان فصل پاییز حدود 700 فروند از شناورهای صیادی فعال در آب های فراساحلی کشور به سیستم پایش تجهیز خواهند شد اظهارداشت: برای تجهیز حدود 900 فروند شناور به این سیستم تا پایان سال 96 برنامه ریزی شده است. همچنین با توجه به اینکه حدود 800 شناور غیر فراساحلی و 100 فروند شناور صنعتی نیز در بخش صیادی فعال هستند، برنامه ریزی شده تا برای شناورهای کوچکتر و ساحلی سیستم هایی با هزینه کمتر که با این نوع شناورها مطابقت دارد، نصب شود.
وی خاطرنشان کرد: با استفاده از سیستم آنلاین پایش شناورهای صیادی مدیریت بهتر و ایمنی بیشتری برای ناوگان صیادی فراهم خواهد شد و این امکان وجود دارد که در آینده با نصب سیستم های پیشرفته تر برای گله یابی آبزیان از امکانات ماهواره ای بیشتر استفاده شود و زمان مفید صیادی و کارایی نیروی انسانی افزایش پیدا کند.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار