۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹

سازه های تاریخی آبی جزیره قشم احیا می شود

مدیرعامل شرکت آب و برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم از قدمت سه هزار ساله دانش بومی در این جزیره در جمع‌آوری آب باران و استفاده از آن در کشاورزی ، دام پروری ، صنعت ، مصارف بهداشتی و آشامیدنی خبر داد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۵۱۵۶
سازه های تاریخی آبی جزیره قشم احیا می شود
به گزارش مانا، فرامرز مومنی در نخستین رویداد ملی حکمرانی آب ایران، در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار کرد: قشم سابقه طولانی در فن آوری های مختلف جمع آوری آب باران دارد و سایر هموطنان و به طور کل جهانیان می توانند از تجربیات مردم جزیره در این خصوص بهره ببرند.
وی با اعلام اینکه قشم به پایلوت پروژه " توسعه آب محور " در کشور بدل خواهد شد، اضافه کرد: مراحل نرم افزاری این طرح در حال انجام است و تا سه ماه آینده به پایان خواهد رسید.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد: مستندات تولید شده در طرح به یک سند بالادستی برای آموزش بین نسلی بدل شود.
وی افزود: یافته های این پروژه قابلیت اجرا در بخش های مشابه در سطح کشور را داراست.
مومنی با تاکید بر اهمیت استحصال آب باران گفت: مشکل کم آبی در برخی از مناطق کشور به بحران تبدیل شده و در برخی مناطق در حال بحرانی شدن است و کمبود آب در به صورت یک چالش برای تداوم حیات مولد جوامع محلی درآمده و با کمک سازه‌های تاریخی آبی می توان به یک منبع جایگزین برای تامین بخشی از نیاز آبی دست یافت.
مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم، نقش آب در توسعه پایدار و زندگی سالم را انکار ناپذیر دانست و گفت : در گذشته دور، نیاکان ما در جزیره زیبای قشم، با بکار گیری از فن آوری های خارق العاده و کارآمد جمع آوری آب باران، کل نیاز آبی خود را تامین می کردند ، چرا ما امروز با بهره گیری از این دانش بومی لااقل برای تامین بخشی از نیاز خود چنین نکنیم ؟ 
مومنی تاکید کرد: طرح احیای سازه های تاریخی آبی قشم نامزد دریافت جایزه آموزش برای توسعه پایدار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در سال 2017 شده است.
وی افزود : کمیته راهبری طرح متشکل از اساتید خبره و فرهیخته در سطح ملی است و پژوهشگران جوان ما را در راه شناسایی ، مستند سازی و ثبت دانش بومی یاری می کنند.
جزیره زیبای قشم با وسعت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار