۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵

اقیانوس ها نجات را فریاد می زنند

طبق مطالعات علمی روزانه بین هشت تا 10 میلیون تن پسماند زباله های تولید شده در خشکی وارد اقیانوس ها می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۵۱۲۴
اقیانوس ها نجات را فریاد می زنندعضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس هیئت مدیره موسسه زیست محیطی توسعه پایدارهرمد یکی دیگر از دلایل نابودی اقیانوس ها را زباله دانست و اعلام کرد: بخش قابل توجهی از زباله های تولید شده درسطح جهان، روزانه وارد اقیانوس ها و دریاها می شود.
دکتر جواد رزمی بیان داشت: طبق مطالعات علمی روزانه بین هشت تا 10 میلیون تن پسامند زباله های تولید شده در خشکی وارد اقیانوس ها می شود.
این محقق زیست محیطی در ادامه تاکید کرد: این آمار جهانی در حالی است که بعضی از این زباله ها می توانند سالیان سال بدون تجزیه شدن در اقیانوس ها و دریاها باقی بمانند و حیات موجودات آبزی را به مخاطره اندازند.
رئیس هیئت مدیره موسسه زیست محیطی توسعه پایدار هرمد، خاطرنشان ساخت: به طور مثال زباله هایی نظیر بطرهای شیشه می توانند هزاران سال در اقیانوس ها باقی بمانند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سر بطری های فلزی می تواند 300 سال در اقیانوس بدون تجزیه شدن باقی بماند، بیان کرد: خیلی از موجودات آبزی این سرهای بطری را می خورند که به دنبال آن آسیب های جدی از جمله سوء هاضمه برای آنها به وجود خواهد آورد.
دکتر رزمی با بیان اینکه450 سال طول خواهد کشید تا اجسام پلاستیکی که وارد اقیانوس ها و دریاها شده اند، تجزیه شوند، اظهار داشت: در موارد بسیاری دیده شده که طناب ها به دور موجودات آبزی پیچیده شده و باعث مرگ آنها شده است. مطالعات نشان داده است که ته سیگار از لحاظ بیشترین حجم پسماند از نظر عددی در دنیا، بیشترین عدد را به خود اختصاص داده است.
رئیس هیئت مدیره موسسه زیست محیطی توسعه پایدارهرمد، اذعان داشت: بر پایه مطالعات مذکور مشخص شده است که بخش قابل توجهی از آنها وارد اقیانوس ها و دریاها می شوند و حداقل 10 سال طول می کشد تا تجزیه شود.
وی ادامه داد: به این ترتیب حجم قابل توجهی از ته سیگار های وارده به اقیانوس ها علاوه بر آلوده کردن آب، از سوی موجودات آبزی خورده می شوند که برای آنها بسیار خطرناک است.
دکتر رزمی تصریح کرد: باطری ها حاوی موادی هستند که می توانند باعث مسمومیت برای آبزیان شوند که متاسفانه سالانه تعداد زیادی باطری وارد اقیانوس ها می شود.
وی بیان داشت: با تفکیک زباله ها و کاهش مصرف پلاستیک ها می توان کمک شایانی به حیات موجودات آبزی به ویژه لاک پشت های آبی کرد.
به گفته دکتر رزمی، کاهش مصرف سوخت در نیروگاه ها می تواند در کاهش گرمایش زمین و به دنبال آن کاهش میزان اسیدی بودن اقیانوس ها بسیار موثر عمل کند که رعایت این مهم باید با یک عزم بین الملی توسط تمام کشورهای صنعتی صورت گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار